שנה וחצי אחרי שהורשע באונס ובמעשה מגונה בתלמידה, בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (חמישי) שבע שנות מאסר על יותם אוקון, ששימש כמורה למדעים ומחנך בשכבת ו' באחד מבתי הספר המוכרים בתל אביב. מלבד זאת הוטלו עליו 10 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של 3 שנים ופיצוי בגובה של 200,000 שקל למתלוננת.
במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעו הצדדים, הוגש כתב אישום מתוקן, שבמסגרתו הודה אוקון בן ה-38 בעבירות מין בקטינה מתחת לגיל 14. הצדדים סיכמו אז שאוקון ישלם למתלוננת 200 אלף שקלים - אך לא הסכימו לגבי העונש שייגזר עליו. כעת גזר עליו ההרכב, בראשות השופט רענן בן יוסף, שבע שנים בכלא.
1 צפייה בגלריה
יותם אוקון בבית המשפט
יותם אוקון בבית המשפט
יותם אוקון בבית המשפט, לפני שנתיים
(צילום: יריב כץ)
אוקון, שהורשע בעבירות של גרם אינוס קטינה, מעשה מגונה בקטינה וגרם מעשה מגונה בקטינה, נעצר בחודש יולי 2021 - וחודש לאחר מכן הוגש נגדו כתב האישום. על רוב הפרטים הוטל צו איסור פרסום.
הפרשה החלה במהלך שנת 2021, אז התברר לאחת האימהות בבית הספר שהמורה מתכתב בווסטאפ עם בתה בהודעות בעלות אופי מיני. לאחר שנפתחה חקירה במשטרת תל אביב צפון, עלה חשד כי המורה ביקש ממנה לבצע מעשים מיניים שונים, קיבל תמונות שלה ואף הזמין אותה לביתו.
אמה של הקטינה שנפגעה על ידי המורה אמרה כי היא "שמחה שבית המשפט שם סוף לפעילות הנפשעת של העבריין, שפגעה בבתי, והייתה עלולה להוביל לפגיעה בילדים נוספים". היא סיפרה על תחושות הבת: "זו הייתה חוויה מעצימה עבורה, והיא מרגישה שהצליחה להביא את מי שפגע בה לדין ולשנות את מאזן הכוחות. היא גברה על מי שהוליך אותה שולל מתוקף תפקידו כמורה ומחנך הכיתה וניצל את מעמדו ואת היותה ילדה תמימה בכיתה ו'. היא ניצחה את מי שאפילו הצליח להוליך אותי שולל".
"על פי הניסיון שלנו, אלמנט הבושה כמעט ולא קיים היום, לפחות לא בקרב בני גילה. הזמנים השתנו ובני נוער לא לוקים יותר בהאשמת הקורבן. להפך, הם יודעים טוב יותר מדור ההורים מה היא פגיעה מינית ומתייחסים בהערכה למי שיוצא באופן פומבי כנגד הפוגע", סיפרה האם. "גם המערכת פעלה במקרה שלנו לעילא. המשטרה הגיבה במהירות, הפרקליטות עשתה עבודה מצוינת ואף קיבלנו מהמדינה סיוע משפטי מקצועי ורגיש, ועל כך אני מודה".

היא המליצה למי שחווה פגיעה להתלונן. "זה המסר הראשון והחשוב מכל. בנוסף, למדנו על החשיבות המרכזית שיש לכך שהנפגעים או קרוביהם יאספו ראיות. זה לא שלא יאמינו לסיפור שלכם. האמת שלכם תדבר בעד עצמה בחדרי החקירות ובבית המשפט. אבל, כדי להגיע לכתב אישום יציב וחזק המשטרה והפרקליטות צריכים הוכחות בצורה של התכתבויות, תמונות, סרטונים. כשמשהו מנקר לכם ואתם לא בטוחים תתעדו. במיוחד אם מבקשים מכם למחוק. אל תפחדו לספר, אל תחששו להתלונן".
במקביל לתלונות שהוגשו במשטרה, כמה נערות סיפרו ברשתות החברתיות על התנהגותו הבעייתית של אוקון ועל הערות מיניות שזרק. הראשונה הייתה מיה לנדאו בת ה-17, שפרסמה באפליקציית טיקטוק סרטון ובו המסר: "המורה שנתן לי יחס 'מיוחד' בכיתה ט' סוף-סוף נעצר. אם יש עוד מישהי שהיה לה מקרה איתו, שתפנה אליי בפרטי ונלך יחד להגיש עדות".
הסרטון גרף תגובות רבות של נערות שנענו לקריאה וחיזקו אותה. "כל הפעמים שהוא היה תופס לי את השומן בבטן ומעיר שהחולצה שלי קצרה מדי", כתבה אחת מהן, והוסיפה: "תודה לאל שהוא נעצר". "תמיד היחס איתו לא היה נראה תקין", נזכרה אחרת, "שיחות בכיתה והערות לא במקום". צעירה נוספת כתבה: "ראיתי הרבה דברים כאלה שקרו, בעיקר עם חברות שלי. הוא נתן להן יחס 'מיוחד' והתנהג מוזר ומטריד".
עו"ד תמי קלנברג-לוי, המייצגת את הקטינה מטעם מערך ייצוג קטינים של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: מורה בבית ספר פגע מינית בתלמידתו, שהייתה רק בת 10 כאשר פגשה אותו לראשונה. היא בחרה, באומץ רב, לספר על הפגיעה ואף להתלונן במשטרה. בית המשפט ראה בחומרה רבה את ניצול המעמד של מורה כלפי תלמידו, דבר שהביא לענישה מחמירה יותר. אנחנו מקווים שהחלטה הזו תהווה תמרור עצור לכל בעל סמכות במערכת החינוך ובכלל, לא לנצל מעמדו לפגיעה בילדים, ומי שיעשה זאת ייאסר לשנים רבות".