לוחמי אוגדה 98 המובחרת חיסלו מאות מחבלים ממרחק נגיעה מאז החלו בתמרון הקרקעי בחאן יונס לפני כשבועיים וחצי. הקרבות בעיר שבדרום עזה קרובים מאוד. דוגמה לחיסול כזה התרחש השבוע, כאשר לוחמי מגלן סרקו בית בן שלוש קומות הצמוד להריסות אחד מבתיו של יחיא סינוואר. מחבל שהסתתר בשקט בארגז אחת המיטות זינק ממחבואו מול לוחם היחידה וניסה מטווח אפס להפתיע את הכוח המיומן - שכאמור חיסל אותו.

אלמנט ההפתעה הוא מוטיב שחוזר בלחימה בחאן יונס, והוא מגיע לרוב מהצד הישראלי. לוחמי חטיבת הקומנדו הוטלו הנה לאחר סיום הפסקת האש במהלך בזק שארך פחות מ-12 שעות, תוך הטעיות רבות והסתערות פורצת דרך מקבילה של טנקי המרכבה מחטיבה 7. לוחמי מגלן, אגוז ודובדבן הפתיעו את אלפי פעילי הטרור של חטיבת חאן יונס באמצעות עקיפת הקליפה הקשיחה סביב אחד ממרכזי העיר, וכניסה ישירות ללחימה במוקד משמעותי בו גרו בכירי חמאס.
בפשיטת הקומנדו לחאן יונס שולבו תחבולות מסמרות שיער, שכללו שילוב בין כלים משוריינים כבדים לזריזות של דובדבן, אגוז ומגלן. אלו גמאו כשבעה קילומטרים ברגל בהגעה החשאית אל היעדים. חאן יונס גדולה בשטחה כמו תל אביב, ודרך הגישה אליה נפתחת מפרוזדור שמשלים את ביתור הרצועה לשלושה חלקים מאז סיום הפסקת האש. את קליפת ההגנה בפאתי העיר הסמוכים לגבול פיצחו בין היתר חטיבות גבעתי, 4 ו-55, כלומר אלפי לוחמי מילואים. השבוע הצטרפה אליהם גם חטיבת כפיר, שלוחמיה סיימו את משימותיהם בשג'אעיה.
8 צפייה בגלריה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
פעילות אוגדה 98 בחאן יונס. המשימה ברורה: להגיע למסתור התת-קרקעי של בכירי חמאס כדי חסלם
(צילום: דובר צה"ל)

המשימה ברורה: להגיע למסתור התת-קרקעי של בכירי חמאס כדי שיהיה ניתן לחסלם. מעבר למשמעות המוסרית של סגירת החשבון עם מנהיג חמאס בעזה ואחיו מוחמד, מרואן עיסא ומוחמד דף, בצה"ל מעריכים שאחרי שייפרדו מהעולם יהיה קל יותר להתמודד עם חמאס, גם בסוגיית הקשחת העמדות על שחרור החטופים.

"יש פה מערך שלם - עם המון מחשבה צבאית מאחוריו"

החלק המרכזי במטרות הפעולה שמוצגות ללוחמים בתדרוכים היומיים שומר על הפרופורציה הנכונה: "מהרצועה לא ישוקף יותר איום על ישראל לאורך זמן, לצד פירוק היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס והשבת הביטחון לתושבי העוטף". אולם, הקצינים מציאותיים ומציינים שבסוף כל יום, בדיון חיתוך מצב, הם מכמתים לנתונים את המספרים וההישגים כדי לבחון עד כמה הגיעו ליעדים. "זה נקרא הערכת ההישג - וזה מדיד", הסבירו.
למרות ההצלחות המבצעיות, גם למנוסים ולקשוחים שבמפקדים כמו מפקד אוגדה 98 תא"ל דן גולדפוס, אין צל של ספק: חמאס לא יושמד כליל בחודשים הקרובים. צבא הטרור שהוקם כאן ב-14 השנים האחרונות מפתיע בכל פעם מחדש. "זה לא מנהרות לחימה ולא פירים. זה מערך צבאי שלם, מסודר, עם המון מחשבה צבאית מאחוריו שמחבר בין תעלות ומנהור, תווך לחימה מבוצר על הקרקע, עמדות תצפית, ירי וצליפה מקומות גבוהות", אמרו בצבא.
8 צפייה בגלריה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
צבא הטרור שהוקם ב-14 השנים האחרונות מפתיע כל פעם מחדש. אמל"ח שנמצא בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
חלק מהקצינים המנוסים אכן גילו בהשתאות את מערכי הלחימה שבנה פה צבא חמאס לאורך שנים. בחלק ממרחבי הלחימה בחאן יונס חמאס עדיין מצליח להטיל חימושים קטלניים מרחפנים שהוא משגר. רק השבוע, נזכיר, טיל קורנט ארוך טווח של חמאס פגע באופן קטלני בהאמר של צה"ל ברצועה אחרי שבתחילת התמרון העריכו בצבא שרובם ככולם של עשרות הקורנטים של חמאס, היעילים לטווח של כחמישה ק"מ - הושמדו. במקרה אחר בשבוע האחרון זינקו בבהלה לרגע הלוחמים מפיצוצים מחרישי אוזניים: כמה מטרים מהם משגר גדול וחבוי החל להמטיר רקטות לעבר תל אביב, בהפעלה מרחוק.
באוגדה 98 אומרים מצד אחד שיש להם מספיק זמן לעמוד במשימה שהוגדרה להם, ומאידך, ברור שלא כל פיר יושמד, לא יגיעו לאחרוני המחבלים של חמאס או לכלל משגרי הרקטות.
8 צפייה בגלריה
תא"ל דן גולדפוס
תא"ל דן גולדפוס
מפקד אוגדה 98 תא"ל דן גולדפוס על חמאס: "אנחנו נוכל להם, נגיע לבכיריו בנחישות ובצניעות"
(צילום: יואב זיתון)
תא"ל גולדפוס ציין בעצמו כי "אנחנו מתמודדים עם מערך תת-קרקעי ענף ביותר עם תעלות לחימה ובונקרים מבוצרים". עם זאת, מפקד האוגדה משוכנע: "אנחנו נוכל להם. חמאס ייקבר בחאן יונס במערכים האלה ונכריע אותו. נגיע לבכיריו בנחישות ובצניעות. יש לנו כאן עוד הרבה עבודה. הסינווארים מסתתרים פה כמו שפנים ואנחנו הוכחנו שאין תחליף להגעה הקרקעית לכל נקודה". הוא איבד כ-70 לוחמים ב-7 באוקטובר, ועוד כ-20 לוחמים בתמרון הקרקעי. בעיני תא"ל גולדפוס, חייבים לעמוד במשימה בכל מחיר - בעיקר בראייה של עשרות שנים קדימה עבור מדינת ישראל.
לא בכדי נבחרו למשימה של טיפול בחאן יונס הלוחמים הטובים ביותר בצה"ל. הקושי גדול, והכוחות זיהו ניצול עצום בהיקף של שבוע הפסקת האש כדי למלכד אלפי בתים במטעני חבלה נסתרים. ב"שכונת הסינווארים", מעידים הקצינים, כל בית משמש ללחימה נגד כוחות צה"ל. הפירים נסתרים, קשים לגילוי ונפתחים בחלק מהמקרים בחפירת השלמה אחרונה רק כאשר הכוחות מתקרבים.
8 צפייה בגלריה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
ב"שכונת הסינווארים", כל בית משמש ללחימה נגד כוחות צה"ל. אוגדה 98 בחאן יונס
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
לוחמי אוגדה 89 בלחימה בחאן יונס, רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
בניגוד לעיר עזה ולעיירות בצפון הרצועה, יכולת הפיקוד והשליטה של חטיבת חאן יונס בחמאס עדיין קיימת, חרף הפגיעה היחסית בה. גם מח"ט חאן יונס, רפאת סלאמה, עדיין חי ומתפקד. "הם בנו כאן מערך שלם לטובת קרב שהייה ונסיגה מובהק", אמר קצין בכיר. גדודי חמאס בחאן יונס מצליחים להוציא על כוחותינו התקפות מחלקתיות, שמסתיימות לרוב כשידי לוחמי צה"ל על העליונה.
"יש לנו פה היתקלויות כל יום, מהרגע הראשון שהגענו, והכול פנים מול פנים", סיפר מח"ט הקומנדו אל"מ עומר, וביקש לחלוק את התהילה עם לוחמי ההנדסה, אלו שלרוב רחוקים ממרכז תשומת הלב בחלוקת הקרדיטים. "לוחמי ההנדסה של המג"ד כאן מ-603, סא"ל גלעד, הם הגיבורים האמיתיים", אמר המח"ט.

"נשמור על ערכינו למעננו ולא למען אויבנו"

האסון בשג'אעיה שבו נורו למוות שלושה חטופים על ידי כוח של חטיבת גולני, הותיר רושם גם בקרב הלוחמים בחאן יונס. הלקחים מהאירוע הועברו לאחרוני הלוחמים בשטח, אבל הסיטואציות איתן הם נאלצים להתמודד הן כמעט בלתי אנושיות. רק לפני כמה ימים כוח המתין כמה שניות יותר מדי מול דמויות חשודות עקב ספק, וספג מטח נ"טים מכמה כיוונים. העובדה שהאוכלוסייה כמעט ולא פונתה מפה בגלל גודלה של העיר, שחלקיה הגדולים נמוכי קומה וכפריים, גם מקשה.
8 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמריז סאמר טלאלקה. מותם של שלושת החטופים השפיע מאוד גם על אוגדה 98
במקרים רבים, מול כוחות צה"ל נשלחות נשים לא חמושות שמשמשות כתצפיתניות. רגע לאחר מכן הן מוסרות לכיתות חמאס את מיקום הלוחמים, וכך ניתן לשגר לעברם טילי RPG עם ראש קרב כפול (יאסין 105) או לצלוף בהם מרחוק. בחלק מהמקרים גם שוגרו כך לעבר הכוחות פצמ"רים - אפילו מהמואסי הסמוך לחוף, בו מרוכזים מאות אלפי עקורים פלסטינים בערי אוהלים.
"יש לנו מקרים שתצפיתני חמאס עוברים לידינו על אופנועים כשהם לא חמושים ועם שני ילדים בני 5 על האופנוע", סיפרו קצינים. עם זאת, הלוחמים מבהירים כי אמנם האויב משתמש בערכים שלהם כנשק נגדם, אבל הם לא מתכוונים לאבד צלם אנוש, אפילו לא לרגע אחד. "נשמור על ערכינו למעננו ולא למען אויבנו", הבהיר מפקד אוגדה 98 ללוחמיו בתחילת הפעולה בחאן יונס.

"מוכיחים להם שחמאס מעוות את האיסלאם"

אוגדה 98 תקפה עד כה מהאוויר או מהקרקע עם חימושיה השונים והמיוחדים, בהם הפצמ"ר המדויק "עוקץ פלדה" והרחפנים התוקפים, כ-1,300 יעדים שונים בחאן יונס. בנוסף, הכוחות איתרו כ-150 פירי לחימה בחאן יונס, אך רק כמחציתם הושמדו.

המלאכה פה רבה וברור שחטיבת חאן יונס בחמאס לא תוכרע בתוך כחודש או חודשיים. לכן, האוגדה משתמשת במאמץ נוסף: ההשפעה והתודעה. תא"ל גולדפוס גייס לשורותיו מומחים לאיסלאם ולתרבות הערבית המקומית כדי להשפיע על האוכלוסייה בה צמחו רבי המרצחים.
הלוחמים מרססים אלפי כתובות גרפיטי בבתי חאן יונס, ומשאירים מנשרים ומכתבים לתושבים. בכל דרך אפשרית, לוחמי האוגדה שותלים מסרים כפולים תוך שימוש בפסוקי הקוראן כדי להרחיק את חמאס מהעזתים. "נפש תחת נפש", נכתב בערבית ע"י החיילים על קיר בית, ולצידו מגן דוד.
8 צפייה בגלריה
הבור של יחיא סינוואר
הבור של יחיא סינוואר
לוחמי אוגדה 98 שותלים מסרים כדי להרחיק את חמאס מהעזתים. כתובת גרפיטי על בית בחאן יונס
(צילום: יואב זיתון)
אחד מהמסרים בו משתמשים הכוחות, גם בשלטי חוצות מול תושבי חאן יונס, הוא "פאתחה סעדק" - פתיחה אמיתית. המשמעות היא אופק חיובי לעתיד התושבים ותחילת הסוף לפעילי חמאס. "אנחנו מוכיחים להם שחמאס מעוות את האיסלאם", הסבירו קציני האוגדה.