3 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
כור גרעיני איראני בנתנז
(צילום: EPA)
חוזרים לשיחות, כשהם קרובים בהרבה לפצצה: יממה לאחר שהודיעה כי שיחות הגרעין יתחדשו ב-29 בנובמבר, מסרה איראן כי מאגר האורניום המועשר לרמה של 60% שלה הגיע ל-25 ק"ג. בנוסף, לאיראן מאגר של 210 ק"ג אורניום מועשר לרמה של 20%.
"עד כה ייצרנו 25 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% - מה שאף מדינה לא יכולה לייצר פרט לכאלו עם נשק גרעיני", צוטט אתמול (יום ה') דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבנדי. הוא ציין כי הסכם הגרעין מאפשר לאיראן לשמור עד 120 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 20%, אבל החלטה בפרלמנט אפשרה את הגדלת המאגר.
3 צפייה בגלריה
בהרוז קמלבאנדי דובר סוכנות הגרעין של איראן מציג צנטריפוגות
בהרוז קמלבאנדי דובר סוכנות הגרעין של איראן מציג צנטריפוגות
דובר הארגון לאנרגיה אטומית באיראן, בהרוז קמלבנדי
(צילום: MCT)

באפריל האחרון הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי טהרן החלה בתהליך של העשרת אורניום לרמה של 60%. רמה זו של אורניום מועשר מקרבת את האיראנים בצורה משמעותית ביותר לייצור חומר בקיע לנשק גרעיני ומקרבת אותה לקיצור פרק הזמן הנחוץ לה להעשיר אורניום לרמה של 90% שמספיקה לייצור כמה פצצות או ראשי קרב גרעיניים. ביוני אמרו האיראנים כי מאגר האורניום המועשר ל-60% הגיע ל-6.5 ק"ג - ומאז כאמור גדל מאגר זה כמעט פי 4.
ביום רביעי בערב הודיע האיראנים כי סיכמו עם השליח האירופי לשיחות הגרעין, אנריקה מורה, על חידושן בסוף החודש. בכך נקבע לראשונה מועד למשא ומתן, אחרי שטהרן אותתה כבר בימים האחרונים על נכונותה לחדשו.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
בארה"ב פסימים לקראת חידוש השיחות. ביידן ונשיא איראן ראיסי
(צילום: AP, EPA)
ארה"ב מיהרה לברך על ההודעה על מועד לחידוש המשא ומתן, אבל מאחורי הקלעים נראה שבממשל ביידן יש לא מעט פסימיות מחידוש השיחות. בדיווח של רשת CNN בסוף השבוע האחרון צוטטו גורמים שאמרו כי בממשל האמריקני סקפטיים מאוד באשר לנכונותה של איראן לחזור לקיים את מחויבויותיה במסגרת ההסכם.
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות נחתם ב-2015 למורת רוחן של ממשלת ישראל ומדינות במפרץ הנחשבות ליריבותיה של איראן. במסגרת ההסכם התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח אדוק יותר מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כדי שהעולם יהיה בטוח שהיא אינה מתקרבת לפיתוח פצצה גרעינית. בתמורה הוסרו רוב הסנקציות הכבדות שחנקו את הכלכלה האיראנית.
אלא שבמאי 2018 הודיע נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ כי ארצו פורשת מההסכם, בטענה שהיה זה הסכם גרוע שרק אפשר לאיראן לשקם את כלכלתה במקביל להמשך פעילות הטרור שלה ברחבי העולם. המדינות האחרות החתומות על ההסכם – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – ניסו לשכנע את וושינגטון שלא לפרוש, אך ללא הועיל. ב-2019 הודיעה איראן כי בתגובה לפרישה האמריקנית גם היא מתחילה להתיר בהדרגה את התחייבויותיה, ולפני כחצי שנה אף החלה כאמור להעשיר אורניום לשיעור של 60%.