בעולם עוסקים בימים האחרונים בהרחבה בהצהרות של השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר על "פינוי מרצון" של מאות אלפי תושבים ברצועת עזה והקמת יישובים יהודיים בתוכה. על אף שבישראל הבהירו שזו אינה המדיניות הרשמית, השניים מכהנים בתפקידים בכירים בממשלה, ובארצות הברית ובאיחוד האירופי מחו על הדברים בתוקף. כעת, גם שרים בתוך הממשלה יוצאים נגד ההצהרות.

2 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון מיקי זוהר
יפעת שאשא ביטון מיקי זוהר
ישראל תחת עין בוחנת. שאשא ביטון וזוהר
(צילום: שלו שלום, אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
לא מתרשמים מהגינויים. סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"עם עמדות שונות אין לי בעיה להתמודד, זה לגיטימי שכל אחד מביא את עמדתו", אמרה הבוקר (יום חמישי) השרה יפעת שאשא-ביטון בריאיון ב-ynet live. "הבעיה מתחילה כשהופכים את ניהול המלחמה לגימיק, כשחושבים על הכותרת שתצא ועל מה אפשר להעלות בטיקטוק. חברים, אנחנו במצב של מלחמה וצריכים לגלות אחריות על כל אמירה שאנחנו מוציאים. לשיטתי אני חושבת שסמוטריץ' ובן גביר לא מבינים את גודל האחריות שמוטלת על כתפיהם".
האמירות שלהם עושות נזק מקומי ובינלאומי? "הם עושים נזק נקודה, בכל רמה שבה אפשר להתייחס לזה. אני חושבת שהם כנראה שכחו את מה שהיה כאן רק לפני שלושה חודשים. אני חושבת שכולם, כל מי שיושב סביב שולחן הממשלה וסביב שולחן הקבינט, צריך לזכור שיש לנו אחריות כבדה לאזרחים של מדינת ישראל. אם אין משהו חכם לומר או משהו שמועיל - אז עדיף פשוט לא לומר".
שאשא-ביטון הזכירה את העובדה שבן גביר התנגד - ועודו מתנגד - לעסקת השבת החטופים, והסבירה כי המחנה הממלכתי נשאר בממשלה כדי להשפיע מהסיבה הזו בדיוק. "אם אנחנו לא שם, הדבר הזה לא היה קורה", אמרה. "זה נכון לגבי הסוגיה הזו וסוגיות אחרות. אנחנו לא מצליחים במאה אחוז, אבל בסוף צריכים לשאול את עצמנו אם נכון שנישאר שם כשהחיילים בפנים ומקריבים את חייהם למען מדינת ישראל. כשהם יסתובבו אחורה אנחנו רוצים שהם יראו אותנו, שאנחנו מאחוריהם, ושנעשה הכול כדי שזה יתנהל בצורה הטובה ביותר".
שאשא-ביטון סירבה להשיב ישירות אם היא סומכת על נתניהו בכל הקשור לניהול המלחמה, ורק אמרה כי "אני סומכת עלינו כקבוצה שנקבל את ההחלטות הנכונות. אם היינו סומכים על הממשלה הזו שתעשה את הדברים הנכונים, לא היינו נכנסים פנימה. זה נותן את התשובה שלי בצורה הכי ברורה שיכולה להיות".

גם שר התרבות מיקי זוהר יצא בריאיון ב-ynet live נגד הצהרותיהם של השניים, ואמר כי הגירה מרצון של תושבים מרצועת עזה היא לא פתרון ריאלי. לדבריו, "גם אם יש רעיונות כאלה ואחרים - לא לכל דבר צריך לתת פומביות".
עם זאת, כשנשאל זוהר על עניין שנוי במחלוקת אחר - הקמת יישובים יהודיים ברצועת עזה ביום שאחרי המלחמה, דבר שבישראל גם כן פסלו לאחרונה על הסף - השיב כי "צריך לדבר גם על פתרון של התיישבות. התיישבות היא דבר טוב ומבורך, וראינו את זה לאורך השנים. לא צריך לשלול כל-כך מהר את הפתרון הזה ולהניח אותו בצעד".
זוהר גם התייחס בריאיון לסקר שפרסם יאיר נתניהו, שבו שאל את עוקביו "איזה גוף משפטי מסואב מפתיע אתכם יותר - בית הדין בהאג או בית המשפט העליון של ישראל?". לדברי זוהר, "אין שאלה שלא היה צריך להעלות את הסקר הזה. מיותר. למי זה נותן משהו? מה זה נתן?".