ח"כ ישראל כץ טוען הבוקר (רביעי) כי ראש האופוזיציה בנימין נתניהו "שגה" שלא הקשיב לו ונתן לאדם אחר מהליכוד להרכיב ממשלה, במקום שהליכוד תלך לאופוזיציה. בריאיון באולפן ynet אמר כי "אני שוחחתי עם נתניהו לפני שפג המנדט שלו ואמרתי לו שהדבר הכי נכון מבחינתו, זה לבחור מועמד מהליכוד. אני לא יכול לדרוש ממנו לתת לי את המנדט, אבל אם הצעת לראשי מפלגות קטנות להיות ראשונות ברוטציה, תציע שמרכז הליכוד יבחר את מועמד הליכוד – מאמין שאני הייתי נבחר, אבל כל אחד יכול".
לדבריו, "אמרתי לו שברגע שאבחר ארכיב ממשלה ימנית אפילו יותר רחבה, אך הוא (נתניהו) לא השתכנע. אי אפשר לעשות את זה ללא הסכמתו כי הוא ראש הליכוד והוא צריך להביא את ההצעה הזו למרכז הליכוד". כץ ביקר את החלטת נתניהו: "הוא שגה בעניין הזה. היו לנו עוד שיחות וכל פעם ניסיתי לשכנע אותו שיש שתי אפשרויות - או שהוא מאפשר לליכוד לבחור או שהולכים לאופוזיציה. יכול להיות שהוא העריך אחרת".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישראל כץ
בנימין נתניהו ישראל כץ
"הלכנו לזחילה באופוזיציה למרות שזה היה בידינו". כץ מאוכזב מנתניהו
(צילום אמיל סלמן, אבי מועלם)
כץ ציין כי "היו לי שיחות נוקבות איתו ואמרתי שיש לנו אחריות למנוע הליכת הליכוד לאופוזיציה אם אפשר. אני לא כועס, אני בא לשכנע. הוא היה חייב להסכים להצעה ולהביא אותה, אי אפשר בלעדיו, וזה לא קרה. צדקתי במובן הזה שהלכנו לאופוזיציה. לפעמים אין ברירה. כאן הגענו לאופוזיציה בזחילה, זה היה בידינו ואף על פי כן הגענו לאופוזיציה".
כץ הבהיר כי אם נתניהו לא היה מציע לראשי המפלגות הקטנות את ההצעה שמישהו אחר יכהן כראש ממשלה מטעם הליכוד, לא היה מציע זאת בעצמו. "אמרתי שאם כבר הציע, תן לליכוד לבחור. אני יודע שאבחר, אהיה רה"מ עצמאי, ואפנה את המקום אחרי הזמן שיסוכם ותוכל לחזור. זה היה הדבר הנכון, הרבה אנשי ליכוד חושבים כך, אבל כרגע אנחנו אחרי זה, אנחנו באופוזיציה".

"אין עריקים בליכוד"

השר לשעבר כץ התעקש כי על אף רצון הקואליציה להעביר את חוק הפיצול - אין להם ארבעה חברי כנסת בבורסת השמות ממפלגתו. "אין עריקים בליכוד. החוק עבר כחוק, הוא לא פיצל את הליכוד", הדגיש. הוא כינה את החוק "מניפולציה מכוערת", וציין כי בחיים הפוליטיים "זה בדרך כלל חוזר כבומרנג, אבל עכשיו זה לא יקרה. מדובר במפלגות קטנות שמעבירות חוק שמנסה לפצל מפלגה גדולה".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הכנסת העבירה את חוק הפיצול. כץ טוען: "אין עריקים בליכוד"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הוא נשאל אם יהיה בטוח באותה מידה גם אם יעבור תקציב: "אין עריקים בליכוד, ממש לא. אין גם שום סיבה כי אין אלטרנטיבה". הוא ציין כי בליכוד מתכננים לפתוח במסע לחידוש תנאי צירוף מתפקדים בליכוד. "אני נולדתי וגדלתי בליכוד. אני רואה סיעה שעובדת וגם את יו"ר הליכוד נתניהו עובדים יום ולילה כדי להיאבק בממשלה. זה מאוד בריא לחיים הפרלמנטריים בישראל", אמר.
כץ התייחס לבעייתיות בקואליציה הקיימת: "הרוב שלהם נשען על רע"מ ומתוחזק על ידי הרשימה המשותפת כמו שראינו הלילה - זה בעייתי מאוד. לא חושב שזה מאיים על הליכוד, הקואליציה הזו תיתקל בהרבה קשיים כי היא לא אחידה. למי שמכהן כראש ממשלה אין מוטת שליטה בתחומי ביטחון וכלכלה כמו שאמור להיות לו. קשה לשלוט ב-6 מנדטים במפלגות אחרות".
5 צפייה בגלריה
"הייתי שמח לראות אותו מתמודד בליכוד". כץ על שיקלי
"הייתי שמח לראות אותו מתמודד בליכוד". כץ על שיקלי
"הייתי שמח לראות אותו מתמודד בליכוד". כץ על שיקלי
(צילום: יואב דודקביץ)
ח"כ המורד מימינה, עמיחי שיקלי, זכה למחמאות מכץ שציין: "הייתי שמח לראות אותו מתמודד בליכוד בפעם הבאה". לדבריו, "הוא אדם מצוין, יצא לי לשוחח איתו לא מעט בשבועות האחרונים, הוא אדם נאיבי במובן החיובי של המילה, אידיאולוג, והוא הגיע למסקנה שהוא לא יכול לתמוך בממשלה הזו". הוא ציין כי ראש הממשלה נפתלי בנט עשה טעות שהפך את ההצבעה בחוק האזרחות להצבעת אמון: "זו הסיבה שהוא הצביע נגד. הוא לוקח סיכון פרלמנטרי, מאיימים עליו שיפרישו אותו".
שיקלי עצמו התראיין ביממה האחרונה במספר כלי תקשורת ואמר כי אם היו היום בחירות הוא היה מצביע לליכוד, ולא למפלגה שמטעמה הוא מכהן כחבר כנסת. "אני מכיר עוד בוחרי ימינה שאומרים אותו דבר", ציין בריאיון בערוץ 20. הוא טען כי הוא זוכה לתמיכה רחבה: "זה מאוד מרגש, מאוד משמח, וברצינות אני אגיד, אני לא רגיל לזה".

"לא ראוי שיצחק הלוי הגיע להצביע"

אמש נאלץ להגיע למליאת הכנסת ח"כ מאיר יצחק הלוי מתקווה חדשה היישר מהלוויית אחותו שנפטרה, ובין הקואליציה לאופוזיציה נפתח קרב האשמות בנוגע לסוגיית הקיזוז עימו. כץ טען הבוקר בריאיון: "הקואליציה החליטה כן לתת לו קיזוז, ולכן גילה גמליאל לא הגיעה ולא באה להצביע בגלל זה, אז פתאום הוא מופיע מתוך האבל עם החולצה. כמובן שגם ניגשנו לנחם אותו, זה לא קשור. הוא הצביע בניגוד לעסקת הקיזוז וזה לא ראוי".
עם זאת יש לציין כי בתקווה חדשה טענו כי "הקיזוז הוא לעולם שמי", ומי שסוכם שיקוזז עם יצחק הלוי הוא ח"כ יואב בן צור מש"ס, שהגיע למליאה על אף שהתחייב להתקזז עם חבר הכנסת האבל. בליכוד הסבירו כי ביקשו לנייד את הקיזוז ולהחליף בין בן צור לגמליאל.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מאיר יצחק הלוי הגיע למליאה לאחר הלוויית אחותו. קרב האשמות בין הקואליציה לאופוזיציה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
- הם אומרים שלא הודעתם להם על ההחלפה "הדברים האלה יכולים להתברר תוך שנייה, הביאו אותו להצביע, לדעתי די ביזו אותו ואת זכר הנפטרת".
בריאיון הבוקר ל-ynet ביקר השר חילי טרופר מכחול לבן את התנהלות הליכוד בעניין חוק האזרחות וטען כי הם "פעלו נגד אזרחי המדינה ושב"כ". כץ השיב לו: "תשאלי את חילי טרופר איך עבדנו יחד למרות שהיינו ממפלגות. עבדנו באופן ממלכתי, הוא יודע שאני ממלכתי, וכך אני נוהג גם באופוזיציה".

5 צפייה בגלריה
הרשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות
הרשימה המשותפת לאחר הפלת חוק האזרחות
"לכל אחד יש את הסגנון שלו"
(צילום: דוברות הכנסת)
- אומר טרופר שמדובר בחוק ביטחוני, ואתם הצבעתם נגד מה ששב"כ אומר "כשהתחילו הדיונים בסיעת הליכוד ופתאום הודיעו ששקד ובנט מגיעים להסכם עם רע"מ ומרצ שמשנים את החוק לחלוטין, מקצרים אותו ומאפשרים קליטת אלפי משפחות, העליתי באותו רגע בעמוד הפייסבוק שלי שאני בעד להצביע נגד, עוד לפני שנתניהו נקט עמדה בכלל. אמרתי שאשפיע על כך שתהיה הצבעת נגד, אם הייתה דילמה מקודם אז מול מה שבנתה שם אחרי זה לא הייתה דילמה, אפילו דיכטר שרצה להצביע תחילה בעד הצביע נגד בלב שלם"
- הרגשת בנוח לחגוג באותה חגיגה של אחמד טיבי ואיימן עודה? "הגעת קרבית היום. לכל אחד יש את הסגנון שלו, לא חגגתי. היה כאן דבר דרמטי מהבחינה הזו שההצבעה של שיקלי הפתיעה את הקואליציה שהייתה לה הערכת יסוד שגויה לחלוטין. לא הייתה הכרעה אבל יש כאן איתות משמעותי לכך שהקואליציה הזו מאוד צרה, של 61, שגם אלו עם רע"מ והתניות. המבחנים האלו יגיעו בקרוב, ושם טמונים הסדקים של הקואליציה, כי אנשים ציוניים יחד עם רע"מ שהדיחו את נתניהו והקימו ממשלה. יהיה להם קושי גדול".
- איך הלילות הארוכים? "הספקתי לראות את סיום משחק גמר ה-NBA הראשון. התחלתי בלראות את הכדורגל, סיימתי ב-NBA ובאמצע הצבענו. פיניקס ניצחה, בתור אוהד של לוס אנג'לס לייקרס אני מתנחם בזה שמי שהדיחה אותה אולי תהיה אלופה, אז זה הפסד פחות כואב".
- אנגליה או דנמרק? "אנגליה בפורמה רצינית".