ביקורו הצפוי של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בארה"ב לא מפסיק לרדת מהכותרות: לאחר מחאת הארגונים היהודים, סירוב הבית הלבן להיפגש עמו ואף הבחינה לביטול אשרת הכניסה של השר למדינה, כעת מתברר כי בכירים יהודים בממשל ביידן ביטלו את השתתפותם בוועידה של הבונדס ביום ראשון, לאחר שהמארגנים סירבו לבטל את נאומו של סמוטריץ' בכנס.
3 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט שמחה רוטמן
מאות רבנים ומנהיגי קהילות בארה"ב הצהירו שיחרימו את מנהיגי הציונות הדתית. סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
לפי אתר forward, בכירים יהודים בממשל ביידן היו אמורים להשתתף ואף לנאום בכנס, אך ביטלו כאמור את השתתפותם בגלל שסמוטריץ' ישתתף בו גם הוא - עקב האמירה האחרונה שלו, ולפיה יש "למחוק את חווארה". ארה"ב גינתה את דבריו כ"דוחים" ו"מגעילים" ומסרה שפקידי ממשל לא ייפגשו עם סמוטריץ' בביקורו בארה"ב. השר חזר בו מהדברים, והבהיר שלא התכוון שדבריו ייתפסו מילולית: "מעדתי בלשוני, זאת היה פליטת פה בתוך סערת רגשות". ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם שורה של ציוצים המגבים את ההסבר.
תנועת מחאה של ישראלים בארצות הברית, UnXeptable, מארגנת הפגנה מחוץ לכנס שבו ינאם סמוטריץ' בוושינגטון ב-12 במרץ. הקריאות הללו מצטרפות לאמירות דומות שעלו מהשטח בחודשים האחרונים. השלוחה האמריקנית של "שלום עכשיו", Americans for Peace Now, הפיצה עצומה שקוראת לביידן להכריז על השר כאישיות לא רצויה במדינה, ותוך פחות מיממה גייסה יותר מ-1,100 חתימות.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עונה על שאלות בעניין המסמכים המסווגים וושינגטון
בכירי ממשל ביידן לא ייפגשו עם שר האוצר
(צילום: AFP)
בין הנואמים בעצרת המחאה נגד סמוטריץ' תהיה סוזי גלמן, ראש פורום מדיניות ישראל, שהחתים 120 מנהיגים יהודים על עצומה נגד ביקור סמוטריץ' בארה"ב. להפגנה בוושינגטון צפויים להגיע עשרות ישראלים מרחבי ארה"ב שמנהלים את הפגנות המחאה נגד הממשלה באמריקה.
במקביל, יותר מ-330 רבנים ומנהיגי קהילות יהודיות ברחבי המדינה, ובהם מנהיגי הקהילות הקונסרבטיביות והרפורמיות הגדולות ביותר באזור וושינגטון הבירה, שיקגו ולוס אנג'לס, הצהירו כבר כי יחרימו את מנהיגי הציונות הדתית בממשלה החדשה, ולא יאפשרו להם לבקר בקהילותיהם או לדבר בבתי הכנסת שלהם.
מהבית הלבן נמסר: "הבהרנו את השקפתנו - אנחנו מתנגדים להצהרות או לפעולות של כל צד שמחריפות את המתחים".
דובר הבונדס אמר בתגובה כי פקידי הבית הלבן דחו את ההזמנה הרשמית לפני שנודע שסמוטריץ' יצטרף לוועידה: "שלחנו הזמנות לוועידה לשלושה פקידי ממשל, אחד הודיע שהוא לא יכול להשתתף לפני יותר מחודש, והשניים האחרים מעולם לא השיבו".
בארגון חזרו והגנו על ההחלטה להזמין את השר על אף המהומה סביבו. "הבונדס הוא ארגון פיננסי עצמאי שאינו תומך, ואינו קשור לאף גורם פוליטי, לשום פוליטיקאי בודד או לאידיאולוגיה כלשהי", אמר הדובר. "אנחנו מעריכים את המשקיעים, התומכים וכל השאר שממשיכים לשמור על מאמצינו נפרדים מכל היבט של הפוליטיקה הפנימית בישראל".

סערה גם בצרפת לקראת ביקורו של סמוטריץ'

מארה"ב אמור סמוטריץ' להמשיך לכנס של שרי אוצר בפנמה - ולאחר מכן צפוי להגיע לפריז. סמוטריץ' צפוי לטוס לפריז ב-19 במרץ כדי להשתתף כאורח הכבוד באירוע של הקרן הקיימת לישראל, לזכרו של מי שהיה ראש הליכוד בצרפת שנים רבות, ז'אק קופפר. הגעתו של סמוטריץ' מעוררת סערה גם בקהילה היהודית בצרפת, ולא ברור אם במהלך הביקור השר יקיים פגישות עם גורמים רשמיים. ככל הידוע עד כה לא נקבעו לו פגישות כאלה. בלשכתו אמרו שלוחות הזמנים לנסיעה גמישים וטרם נסגרו.
3 צפייה בגלריה
מארק קנובל אוסר להיפגש עם בצלאל סמוטריץ' בביקורו בפריז
מארק קנובל אוסר להיפגש עם בצלאל סמוטריץ' בביקורו בפריז
מארק קנובל קורא לא להיפגש עם סמוטריץ' בביקורו בפריז
מארק קנובל, ההיסטוריון לשעבר של "הקריף" - ארגון הגג של הארגונים היהודיים, אמר שאם היה מקבל הזמנה לאירוע של סמוטריץ' לא היה מגיע, ואותו דבר לגבי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "אני לא אוהב את האידיאולוגיה של השר הזה, היא מסוכנת. אותו דבר עם איתמר בן גביר. הם מסוכנים למדינת ישראל. אני לא חושב שזה הזמן שאדם כזה קיצוני יבקר בפריז. אני לא בטוח שכל ראשי הקהילה היהודית מסכימים עם ההגעה שלו לבירה, ושהם מסכימים עם מה שהוא אומר. יכול להיות שחלקם חייבים לפגוש אותו כי זה הפרוטוקול, אבל אני לא לא בטוח שהם רוצים".
קנובל הוסיף: "אני אוהב את ישראל. אני ציוני. זאת לא רק שאלה של ייצוג פוליטי. אני חושב שבן גביר וסמוטריץ' מסוכנים לדמוקרטיה הישראלית. ההצהרה של סמוטריץ' אחרי ההתפרעות בחווארה מסוכנת מאוד. זה לא מפתיע שוושינגטון לא רוצה להיפגש איתו. קיצוניות מסוכנת לישראל. מה אתם רוצים, להיות מדינה דמוקרטית או מדינה אוטוריטרית? ישראל היא מדינה עבור כל הישראלים, ואתה לא יכול להבחין בין יהודים לערבים. הגיע הזמן לנסות לעשות שלום עם הפלסטינים. זאת שאלה שנוגעת להישרדות של ישראל. זה לא הזמן לקיצוניות".