3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: AFP)
נפתלי בנט, כמו שאול בן קיש, יצא לחפש אתונות ומצא מלוכה. מעין גרסה מודרנית לסיפורי אגדות שבהם לכלוכית יכולה להפוך לנסיכה ובנו של מגדל אתונות ייעשה למלך. בפוליטיקה מעשי נסים כאלה נדירים. אף אחד לא העלה על דעתו שמי שלא הצליח לעבור את אחוז החסימה באפריל 2019, יהיה ראש הממשלה ביוני 2021.
אף שבנט הגיע לתפקיד ישנם רבים שמאמינים עדיין שמדובר באשליה שתתפוגג עד מהרה. אין לו את הגיבוי האלקטורלי של מאסת בוחרים, שהיא הבסיס ללגיטימיות בבחירות דמוקרטיות, והוא חסר את אבק הקסמים שבאמצעותו ניתן ליצור אגדות פוליטיות. שאול המלך היה לפי המקורות גבה קומה ויפה תואר ולכלוכית הפכה כהרף דלעת למלכת הנשף. בנט לא זוכה להנחות בזכות דמותו הציבורית ולא יכול לפלס את דרכו באמצעות הופעות כובשות בטלוויזיה. נשארה לו רק עבודת רגליים עקשנית.
מי שממשיך לזרוע מוקשים במסלול תפקיד ראש הממשלה שלו הוא בנימין נתניהו. לווינסטון צ'רצ'יל, שהפסיד בבחירות 1945 על ראשות ממשלת בריטניה ליריבו מהלייבור קלמנט אטלי, מיוחסת האמירה: "מכונית ריקה הגיעה לדאונינג 10 (משכנו של ראש הממשלה) ומתוכה יצא אטלי". צ'רצ'יל ניצח אותו ב-1951 וחזר לראשות הממשלה. אולי נתניהו מאמין שבהתעלמות מקיומו של בנט יצליח גם הוא לשוב לתפקיד.
האיש שבקריירה הפוליטית שלו התנהל בין הנלעג לבין הנשגב, יוסיף לקורות חייו את התואר "ראש הממשלה" לשנתיים לפחות. כנראה שלא ליותר
גם חבריו של בנט לממשלת השינוי עושים רבות כדי להקשות עליו. יאיר לפיד פועל לכאורה לפי ההנחה העקרונית שהממשלה הנוכחית לא תעסוק בנושאים מדיניים, אבל מקפיד לציין שהוא תומך בפתרון שתי המדינות. בני גנץ קיים עם אבו מאזן פגישת "תיאום ביטחוני", אבל לפי ההיקף הלא מקרי של הסיקור התקשורתי, זה נשמע כמו הכנת הקרקע לחזרה לתהליך מדיני. ובכל מקרה - שניהם מתארגנים ליצירת בידול בינם לבין בנט בתחום המדיני לקראת הבחירות הבאות.
הנה כל הסיבות הטובות מדוע בנט לא יוכל להצליח לבנות את עצמו כראש ממשלה לטווח ארוך.
בחודשיים הראשונים שלו הוא נראה כמו עליסה בארץ הפלאות שמסתכלת בהשתאות אל שלל הנופים והצבעים שנפרשים בפניה. הוא פלבל בעיניו בהתרגשות, מצחו שטוף זיעה והוא התבלבל בלשונו כשקרא לנתניהו ראש הממשלה.
הרושם הוא שהוא התייצב לאחר מכן. המפגש בארה"ב עם הנשיא ג'ו ביידן שהגדיר אותו כידיד, העמידה האיתנה שלו בנושא האיראני, חידוש מלאי התחמושת של כיפת ברזל וקידום המהלך לביטול ויזות לישראלים, יצרו את התחושה שנתניהו אינו חסר בתחומים שנחשבו לחזקים ביותר שלו.
הבלימה שמסתמנת בחולים הקשים במגפת הקורונה, באמצעות מנת הדחף, תיזקף לזכותו של בנט. הוא לא נכנע להיסטריה של הכרזה על סגר והודיע שההחלטות בתחום הזה ייקבעו בידי מומחים בלבד, ולא בישיבות ממשלה ספק-בהולות-ספק-פורלמליות-בלבד שמהסוג שנהג נתניהו לכנס לפני הופעותיו בטלוויזיה.

גם תקציב המדינה עבר בקריאה ראשונה, לאחר שנים של הקפאה, ותוכנית כלכלית מסודרת שמיועדת להתמודד עם נזקי המגפה, תצא בקרוב לדרך. עוד תיקון לממשלה הקודמת שעצרה את כל פעולותיה בנשימה עצורה כדי לעצור את משפטו של נתניהו.
יש פיתוי להכריז שראש ממשלה נולד, אבל אין לכך אחיזה בכל ניתוח פוליטי. לבנט אין את המנופים האלקטורליים שיכולים לנצל את כהונתו בתפקיד להתמודדות עליו בעתיד, וקשה לזהות קהלי יעד חדשים משמעותיים שאותם יוכל להשיג. בימין העניקו לו גט כריתות ואילו השמאל והמרכז הפוליטי מגובים כיום במנהיגים פופולריים כמו לפיד, גנץ, מרב מיכאלי וניצן הורוביץ, ששומרים על כוחם בסקרים.
בעיה נוספת ומשמעותית עבורו היא הרוטציה הצפויה בראשות הממשלה. מי שיחליף אותו הוא בוודאי השחקן הפוליטי היחיד בישראל שיכול לגלם את התפקיד הזה באותה איכות תקשורתית כמו נתניהו. אם וכאשר, במשך שנתיים נשמע את צירוף המילים "ראש הממשלה יאיר לפיד", שישכיח עד מהרה את קודמו שמיועד לכהן בתפקיד נטול הילה של שר.
ולמרות זאת בנט ראוי לתואר של איש השנה העברית היוצאת. הוא זה שבלעדיו לא היה מתרחש האירוע הטקטוני הזה בתולדות הפוליטיקה הישראלית – החלפת נתניהו. זה לא נעשה מסיבות אידאולוגיות או מוסריות. בנט היה מוכן להקים ממשלת ימין עם נתניהו למרות כתב האישום נגדו, אבל המספרים לא הספיקו. מאחר שחשש שייפגע בבחירות חדשות היה מוכן להיות שותף של מפלגות שהתחייב שלא להקים עימן ממשלה.
ברוך לשםד''ר ברוך לשם
אבל ההיסטוריה לא תזכור מניעים, אלא מעשים. השינוי הזה ייזכר כאחד המהפכים הגדולים בפוליטיקה הישראלית, בשל משך הכהונה הארוך והדומיננטיות של נתניהו. בנט ייחרת בדברי הימים האלה כמי שחולל אותו וגם ירשום לזכותו הישג אישי.
האיש שבקריירה הפוליטית שלו התנהל בין הנלעג לבין הנשגב, יוסיף לקורות חייו את התואר "ראש הממשלה" לשנתיים לפחות. כנראה שלא ליותר.
  • ד"ר ברוך לשם הוא מרצה בחוג לפוליטיקה ותקשורת במכללת הדסה ומחבר הספר: "נתניהו - בית ספר לשיווק פוליטי"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com