3 צפייה בגלריה
אפי נוה
אפי נוה
אפי נוה
(צילום: אבי מועלם)
ב-20 ביוני יתקיימו הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין שספגה מהלומה קשה עם התפטרותו של יו"ר הלשכה הקודם אבי חימי בשל טענות כלפיו להטרדה מינית. מי שצפוי להתמודד על ראשות הלשכה, הוא מועמד חדש-ישן, יו"ר הלשכה לשעבר - אפי נוה שהתפטר מתפקידו תחת עננה פלילית כבדה.
הבחירות יתקיימו על רקע המהפכה המשפטית שאומנם טרם יצאה אל הפועל ולא ברור באיזו מתכונת תקודם בסופו של דבר. עד כה הודיעה הקואליציה שמטרתה לערוך שינויים משמעותיים בוועדה לבחירת שופטים. בין היתר הצהירו בקואליציה שבכוונתם להוציא את שני נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים, ובכך לשלול את יכולתם להשפיע על בחירת שופטים, דבר שיפגע ביכולת ההשפעה של הלשכה.
3 צפייה בגלריה
אפי נוה בגזר הדין
אפי נוה בגזר הדין
נוה וזוגתו בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בזמן כהונתו של נוה בתפקיד היוקרתי, הוא נחשד בשני תיקים פלילים. האחד מהם הוא "פרשת המעברים בנתב"ג", שהובילה לכתב אישום והרשעה פלילית בקבלת דבר במרמה. על נוה נגזר בסוף שנת 2022 עונש של חודשיים מאסר על תנאי וקנס של 2,000 שקלים. עונש דומה נגזר על בת זוגו, אחרי שהשניים הורשעו בעבירות כניסה לישראל ויציאה ממנה ובקבלת דבר במרמה.
השניים פעלו להסתרת שהותם המשותפת המתוכננת בחוץ לארץ, כדי להשיג לעצמם תועלת בקשר לסכסוך גירושים שבו מצוי נוה עם אשתו. לשם כך, בתיאום מראש, החליטו השניים לפעול יחד במרמה לצורך יציאת וכניסת בת הזוג את גבולות ישראל, מבלי שמעבריה יתועדו באופן רשמי - באופן שתשוקף רק שהיית נוה בחוץ לארץ, כביכול בלעדיה. בתכנון מראש הם ניגשו לעמדות הממוכנות באולם ביקורת הגבולות, שם הזדהה נוה בעמדה והונפק עבורו פתק "גייט פאס". בת הזוג, נטען, לא הזדהתה בשום שלב, עברה את השערים באמצעות הגייט פאס שהונפק לנוה, והוא נצמד לגבם של אחרים על מנת לעבור את השער ללא הפתק. הן נוה והן הפרקליטות ערערו בתיק וההחלטה בנושא הערעור טרם התקבלה.
בנוגע לאפשרות כי תתבקש פסילתו של נוה, בפרשת המעברים בחרה הפרקליטות שלא לדרוש קלון, בין היתר כי בעת ההרשעה נוה לא היה נבחר ציבור. בערעורו בפרשה נרמז לו על ידי השופטים למשוך את הערעור, אולם טרם הוכרע העניין סופית.
3 צפייה בגלריה
אתי כרייף
אתי כרייף
אתי כרייף
(צילום מסך, קשת 12)
בפרשה הפלילית השנייה שבה הסתבך נוה, התיק נגדו נסגר אבל לא לפני שנמתחה עליו ביקורת חריפה: מדובר בפרשת "מין תמורת מינויים" שם עלה חשד לשוחד מיני בין נוה למי שהתמנתה בהמשך לשופטת אתי כרייף. בסופו של דבר המשנה לפרקליטת המדינה, מומי למברגר, קבע כי אין סיכוי סביר להרשעה בתיק, וכי למרות שעלו ממצאים עובדתיים קשים מן החקירה - ממצאים העולים לכאורה כדי מעשים פליליים - יש לגנוז את התיק.
ממלא מקום ראש הלשכה הנוכחי, עו"ד עמית בכר צפוי להתמודד אף הוא. הרשימה תיסגר בתחילת שבוע הבא. בכר נחשב מתנגד חריף לחקיקה במתכונת הקואליציה, ואף השתתף בהפגנות נגדה. לעומת זאת, נוה, נחשב אדם שיש לו ביקורת חריפה כלפי מערכת אכיפת החוק בשל התיקים שנפתחו לו. ההערכה היא כי אם לא תעבור החקיקה בוועדה לבחירת שופטים, ונוה ייבחר, הוא יוכל לעבוד בקלות עם הקואליציה ושר המשפטים. ‏גם עורכת הדין וחברת הכנסת לשעבר רויטל סויד שוקלת להתמודד לראשות הלשכה.
בין היתר סביר כי יוכל להשפיע על בחירת שופטים בוועדה. בעוד עו"ד חימי סירב לדבר עם שר המשפטים יריב לוין והיה מראשוני המתריעים נגד הסכנות במהפכה המשפטית, נוה אם ייבחר יוכל לחבור לנציגי הקואליציה כפי שעשה בעבר בתקופת שרת המשפטים שקד - ויחד יוכלו לגבש רב כנגד השופטים בוועדה וכך לבחור שופטים כפי שרוצה הקאוליציה גם במתכונת הזו של הוועדה.