5 צפייה בגלריה
אלקנה זוהר שגר באוקראינה
אלקנה זוהר שגר באוקראינה
אלקנה זוהר: "לא אוגרים מזון, אין תורים בתחנות דלק"
בישראל מתכוננים לרכבת אווירית מאוקראינה ולעליית בזק של יהודים מהמדינה - אבל הישראלים המתגוררים בשכנתה של רוסיה לא ממהרים לעזוב, על אף החשש מפלישה. בשיחה עם ynet אומרים כמה מהם כי "כאן לא אוגרים מזון, הכול שגרתי". עם זאת, גם הם יודעים שהכול יכול להשתנות בין רגע.
טל פתיחי שמתגורר במזרח אוקראינה מספר כי לפחות בינתיים אין התרחשויות חריגות, אבל הודה כי מחשבות על עזיבה כבר קיימות: "כל המסעדות ומקומות הבילוי פתוחים ואין בהלה בסופרים. יש פה לחץ בעיקר מהשמועות שיוצרות מתיחות, אבל אין היסטריה של אזרחים".


במשרד החוץ מעריכים כי באוקראינה שוהים כעת 15,000 ישראלים, ומתוכם כ-4,500 נענו עד כה לבקשה להירשם באתר המשרד על מנת שניתן יהיה לשמור איתם על קשר במקרה שתפרוץ מלחמה. קרישי אמר כי "פונים אצלנו לאנשים לצורך הרשמה. יש אנשים שמדברים על להתפנות בימים הקרובים ויש לי חברים שמתלבטים אם להגיע לאוקראינה בגלל המצב. בכל מקרה, אין לי מושג מה עושים אם תפרוץ מלחמה. ממ"ד אין כאן".
גם אלקנה זוהר (56) חושש מהסלמה. "רק אתמול חזרתי מישראל", סיפר ל-ynet. "אני גר ברובנו שבמערב אוקראינה עם אשתי אנה והילד מארק, בן 3. הכול שגרתי פה, לא מרגישים כלום, הכול פתוח. אם יהיה שינוי במצב, ניסע לגבול פולין ומשם לוורשה ולישראל. יש חששות כי רוסיה יכולה לכבוש את כל אוקראינה".
"ישראל בת ברית של רוסיה, מצד שני נשיא אוקראינה זלנסקי יהודי ויש יחסי ידידות חמים בין ישראל לאוקראינה", הוא ניתח. "המערב מתייצב יפה מול פוטין, אבל הדאגה של פוטין, והוא גם אמר את זה היא שברגע שאוקראינה תצטרף לנאט"ו היא תרצה את חצי האי קרים בחזרה ואז רוסיה תתמודד מול ברית נאט"ו ולא רק מול אוקראינה בלבד".
5 צפייה בגלריה
עצרת מחאה באוקראינה נגד רוסיה
עצרת מחאה באוקראינה נגד רוסיה
המחאה האוקראינית בקייב. "פה לא מחוברים לחדשות 24 שעות כמו בארץ"
(צילום: Getty Images)
5 צפייה בגלריה
עצרת מחאה באוקראינה נגד רוסיה
עצרת מחאה באוקראינה נגד רוסיה
(צילום: Getty Images)
5 צפייה בגלריה
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
אימון צבאי משותף של רוסיה ובלארוס, בגוז'סקי שבאזור גרודנה בבלארוס
התרגיל הרוסי בבלארוס. פלישה השבוע?
(צילום: AFP)
למרות האיום הממשי, זוהר טוען כי זה לא מורגש בשטח: "הכול מתנהל כרגיל. לא אוגרים מזון ולא כלום, אין תורים בתחנות דלק. הכול שגרתי. פה לא מחוברים לחדשות 24 שעות כמו בארץ. קיבלתי הודעות מחברים ומשפחה מהארץ וכולם דואגים ומבקשים שאחזור מיד לישראל, אבל פה לא מורגשת סכנה".
קרישי וזוהר אמנם לא מתכוונים לעזוב בימים הקרובים, אבל חברות התעופה הישראליות החלו בתגבור טיסות על רקע האפשרות של פינוי המוני מאוקראינה. אל על הודיעה שביום שני התווספה טיסה מנתב"ג ואחת מקייב, בישראייר יוציאו ממחר טיסות חילוץ הן מקייב והן מאודסה.
בישראל העריכו כי חלון הזמן להוצאת הישראלים מאוקראינה הוא עד יום רביעי בבוקר. על פי אחת ההערכות, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתכוון לפלוש לאוקראינה ביום רביעי. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר אותו הערב כי "אם תפלוש, תשלם ביוקר" - אבל גורם בממשל האמריקני אמר כי נראה שהשיחה לא הובילה "לשינוי מהותי".