במערכת הביטחון מעריכים כי פעולת הפשיטה על בית החולים שיפא במערב העיר עזה תימשך לכל הפחות עוד כמה ימים. עד כה הובילה הפעילות הדרמטית שהחלה בלילה שבין ראשון לשני לחיסולם של 70 מחבלים ולמעצר של 300 חשודים, בהם כ-130 פעילי טרור.

אחד העצורים בפשיטה של כוחות צה"ל ושב"כ סיפר כי נמלט בשיא התמרון מהשכונה המזרחית של העיר עזה עד לצידה המערבי, והמתין לשעת כושר כדי למצוא מסתור בבית החולים המרכזי ברצועה שלא רחוק מחוף הים. כשכוחות חטיבה 401 סיימו לפני כשלושה חודשים להשמיד את מנהרות הטרור שמתחת לבית החולים ועזבו את המקום, העצור מיהר למצוא בו מחסה עם עוד מאות מחבלים ומפקדי שטח של חמאס שהתפזרו בצפון הרצועה.
אחרי שנלכד בשעות הראשונות של הפשיטה, נשאל העצור עוד בשטח על-ידי חוקרי יחידת המודיעין 504 האם ציפה שצה"ל יחזור לזירה. "אם הייתי יודע שתחזרו, לא הייתי בא לכאן", השיב העצור בחקירתו הראשונית, רגע לפני שהועבר למתקן שב"כ בישראל. "ברגע ששמעתי בלילה את הטנקים והנגמ"שים ואת הירי בחוץ, הבנתי שמהמקום הזה אני יוצא מת או שבוי".
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוח אוגדה 162 בבית החולים שיפאא ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוח אוגדה 162 בבית החולים שיפאא ברצועת עזה
אמצעי לחימה שנתפסו בבית החולים שיפא
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוח אוגדה 162 בבית החולים שיפאא ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוח אוגדה 162 בבית החולים שיפאא ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הפשיטה על בית החולים שיפא ממחישה בצורה הממוקדת ביותר את משמעות שלב ג' בלחימה: סיום התמרון, החלק המרכזי נגד חמאס, שבו הוכרעו מרבית חטיבות ארגון הטרור מלבד אלו שבדיר אל-בלח וברפיח, שאליהן צה"ל עדיין לא הגיע. גדודיהם פורקו כמסגרת ואין ביכולתם להוציא התקפות נרחבות בגבול או נגד כוחות צה"ל ברצועה.
באופן מעשי, כ-70% מכוח חמאס בצפון הרצועה נפגע קשות או הושמד בשלב ב'. לכן, צה"ל חזר וחוזר למעוזי חמאס שבהם הוא מנסה להרים את ראשו עם ה-30% שנותרו, ולפגוע בהם במתכונת של "כיסוח דשא". לקראת המשך הפעולה, בצה"ל לא פוסלים שהכוחות יחזרו לבית החולים שיפא גם פעם שלישית בחודשים הקרובים ואולי פעמים נוספות בשנים הבאות. הסיבה: אף גורם שלטוני אחר ברצועה שאינו צה"ל, לא מוקם כדי לתפוס את החלל הריק שחמאס משאיר אחריו, ולכן אנשיו מנסים בכל יום לקום בתחומו מחדש.
6 צפייה בגלריה
מעצרים מהלילה בשיפא
מעצרים מהלילה בשיפא
חשודים שנעצרו בשיפא

לא בכדי התקשה המחבל העצור להחליט אם להילחם או לנסות לברוח. הפעולה של צה"ל בבית החולים עם לוחמי שייטת 13 ודובדבן לצד לוחמי גבעתי וחטיבת השריון 401 שסוגרים מבחוץ, כללה מבצע הסחה מורכב שצלח. בניגוד לחמש פשיטות קודמות של אוגדה 162 על שכונות כמו זייתון ועיירות כמו בית לאהיה בצפון רצועת עזה, הפעם המבצע נשמר בסוד ברמת מידור גבוהה שהשריונרים מ-401 אימצו מחבריהם מהשייטת.
בשיתוף פעולה יוצא דופן, יצאו כוחות מאוגדה 162 להסתער על יעד אחר בצפון הרצועה. כוחות חמאס שנותרו באזור התמקדו בהיערכות ליד אותו יעד, ולא נשארו ערניים בבית החולים שיפא שבו מצאו מסתור מאות מחבלים בחודשים האחרונים.
6 צפייה בגלריה
פשיטת כוחות צה"ל בבית החולים שיפא
פשיטת כוחות צה"ל בבית החולים שיפא
פשיטת כוחות צה"ל בבית החולים שיפא
באוגדה 162 למדו מראש, מודיעינית, ולקחו בחשבון נתון מרכזי בתכנון המבצע: מתי הפעילים בבית החולים פחות ערניים. תצפיתני חמאס שמפטרלים סביב בית החולים ועמדות הצילום שהוקמו מחדש על-ידי אנשיו סביב המוסד הרפואי לא הבחינו בהגעה המהירה והחשאית של לוחמי שייטת 13 למקום, סמוך ל-1:30 בלילה. תחילה בדהירה מהירה על הנגמ"שים הגלגליים החדשים של סיירת הנח"ל, ה"איתנים", ואז סגירה בנקודות שנבחרו מראש סביב בית החולים במטרת-על למנוע בריחה של מחבלים.
אש נפתחה תוך דקות לעבר הלוחמים שהתמקמו גם עם צלפים על גגות ממול ועם רחפנים תוקפים שקטים, אבל זה היה כבר מאוחר מדי: זוויות ההימלטות נסגרו היטב, ותוך פחות משעה הצטרפו במהירות גם טנקי המרכבה סימן 4 של חטיבה 401 ונגמ"שי הנמ"ר של גבעתי. לוחמי הקומנדו הימי החלו לנקז את האוכלוסייה בבית החולים למתחמים מבודדים תוך שימוש בטכנולוגיות זיהוי מתקדמות, אך הלחימה עברה די מהר גם לחדרי בית החולים.
לוחמי חטיבה 401 מצאו בבית החולים מחשבים ניידים ומסמכים חדשים יחסית של חמאס, שבחר להתמקם כמפקדה חדשה בשיפא בתקווה שצה"ל לא יחזור אליו. כמו כן אותרו במקום מטולי RPG ורובי קלצ'ניקוב, ובצבא לא פוסלים אפשרות שמחבלים נוספים מתחזים למאושפזים במחלקת טיפול נמרץ למשל או לרופאים. לכן, הפעולה תימשך עוד כמה ימים תוך התבססות מרבית על פירות חקירת המחבלים שנתפסו ומלשינים על חבריהם שנותרו מאחור.
הלוחמים מספקים מזון וציוד רפואי לבית החולים שממשיך לתפקד במקביל, ורוב האזרחים העזתים שחזרו להסתתר בשבועות האחרונים במבנים הרוסים סמוכים פונו למחסות קרובים בשכונה. החיילים גם הקימו סוללות אדמה סביב בית החולים לשהיית שטח רציפה וטיפול בנפגעים במידת הצורך.
6 צפייה בגלריה
מתן וינוגרדוב וסבסטיאן איון
מתן וינוגרדוב וסבסטיאן איון
מימין: סמ"ר מתן וינוגרדוב ורס"ב במיל' סבסטיאן איון
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד המבצע, מח"ט 401 אלוף-משנה בני אהרון שנלחם מליל הפריצה לשערי עזה בסוף אוקטובר, איבד בפעולת הפשיטה את חברו הטוב ולוחם החפ"ק שלו, רב-סמל בכיר במיל' סבסטיאן איון (51) מראש העין. השניים היו צמודים בחודשים האחרונים. איון, מוותיקי החטיבה, סייע לפי קצינים שהכירו אותו בכל מה שנדרש.
"הוא היה איש מקסים שעבד עם כולם, מצחיק ותמיד חיובי", סיפרו מכריו של איון. "הוא רק חיפש לעזור ולתרום, בכל בעיה שצצה פנינו אליו והוא פתר אותה. הוא תרם ולחם כמפקד כוח, מאבטח, מוביל שיירות וכל מה שצריך". שלשום נפל בקרבות באזור בית החולים לוחם חטיבת הנח"ל סמל-ראשון מתן וינוגרדוב (20) מירושלים.
פורסם לראשונה: 23:17, 19.03.24