3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
פעילות כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט
ארכיון. מחנה הפליטים שועפט
(צילום: דוברות המשטרה )
הפיגוע בנווה יעקב, הגם שבוצע על ידי מחבל תושב א-טור, חידד את האתגר הביטחוני הייחודי שעימו נאלצת ישראל להתמודד מול ערביי מזרח ירושלים, הנמצאים בסטטוס של תושבות המקנה להם את כלל הזכויות האזרחיות למעט לבחור ולהיבחר לכנסת. רובם המוחלט, כ-75%, עובדים במערב העיר ונהנים מחופש תנועה ותעסוקה מלאים. דא עקא, חלקם הגדול, למעט תושבי השכונות הצפוניות, מתגורר בתנאים קשים - בפרט במחנה הפליטים שועפט אך גם ביתר הכפרים שמעבר לגדר ההפרדה, עובדה שהופכת אותם לתושבי ירושלים בעיקר בתואר ולא בפועל.
לפיכך, ובהתאם לריבוי הטבעי לצד היעדר שטחים מספקים להתפתחות, נוצרו שכונות ענק, מוזנחות ועניות, המאופיינות ברמת פשיעה פלילית ולאומנית גבוהה, אחזקת אמל"ח, בנייה בלתי מוסדרת ומסוכנת, תשתיות כושלות של ביוב, מים ופינוי אשפה, וכן מחסור במבני ציבור וחינוך. כל אלו גורמים להיווצרותה דה-פקטו של אקס טריטוריה מבחינת כוחות הביטחון, כמו גם עיריית ירושלים, שמקפידה על נוכחות מינורית למדי באזור.
בשל חוסר הסכמה פוליטי פנים-ישראלי בדבר שיוכן של שכונות אלו במסגרת הסדר מדיני עתידי עם הרשות הפלסטינית – שממילא לא נראה באופק - מדובר בפצצת זמן מתקתקת שאת סימניה ניתן לראות בירושלים המערבית מעת לעת, אך פוטנציאל הפיצוץ שלה גדול בהרבה. הפיגוע האחרון, כמו אלה שקדמו לו ואלה שלמרבה הצער יגיעו בעתיד, לצד מגבלות פוליטיות, מדיניות ומשפטיות המונעות מהלכים דרמטיים נגד מחוללי הטרור, מביאים למסקנה כי הדרך לצמצום (לא לחיסול) הטרור מחייבת חשיבה יצירתית ופורצת דרך.
קיימת הזדמנות שעשויה ליהנות מקונצנזוס פוליטי פנים-ישראלי ותמיכה בינלאומית נרחבת. תוכנית שתתוקצב ותקבל ביטוי בקמפיין מקדים בישראל ומחוצה לה, ותכלול שני מרכיבים מקבילים שיהיו כרוכים ומשולבים האחד בשני: מקל וגזר.
המקל. עליית ממשלת נתניהו השישית נבעה מהתחזקות מפלגות מימין לליכוד, ובפרט הציונות הדתית/עוצמה יהודית, שהתחייבה להשבת המשילות בקרב החברה הערבית בנגב, בגליל ובירושלים. כתוצאה מכך קיבלו שרי המפלגה הבכירים את תיקי האוצר, הביטחון הלאומי, הנגב והגליל וכן תפקיד שר במשרד הביטחון.
אחת הבעיות האקוטיות בחברה הערבית - הן ברמה הפלילית והן ברמה הלאומנית - הינה זו של כלי הנשק הלא חוקיים. לשועפט יש מעמד סמלי ייחודי בהיותו מחנה הפליטים היחיד בשטח ישראל. יחד עם השכונות הסמוכות לו - ראס שחאדה, ראס חמיס ודחיית אל אסלאם – הוא עשוי להוות מקרה מבחן ראשון במבצע פירוק ואיסוף נשק מקיף. הוא יחל במבצע "גילוי מרצון" לתקופה נקובה, ולאחריו תחל פעילות התקפית לאיסוף נשק מבית לבית, מעצרי מנע ופירוק תשתיות טרור.

מבצע כזה יימשך שבועות רבים, ידרוש כוחות רבים ויאופיין ככל הנראה בחיכוך גבוה. להערכתי, הוא לא יוכל להתבצע באמצעות כוחות משטרה ומג"ב בלבד, ועל כן יהיה צריך לשקול "לאזרח" כוחות צה"ליים שיתנו מענה ברמה המבצעית וברמה האזרחית-לוגיסטית.
הגזר. לצד הכנת הזירה הבינלאומית והפנימית למהלך תפורסם תוכנית מפורטת ומתוקצבת שתהווה פיילוט ליתר השכונות הערביות שמחוץ לגדר ההפרדה, ועיקרה שיקום שועפט, חיסולו כמחנה פליטים בפועל והפיכתו לשכונה מודרנית. התוכנית תכלול שיקום נרחב של תשתיות (מים, חשמל, ביוב, כבישים, מדרכות ואשפה); חיזוק מבנים קיימים והכשרתם למגורים על פי תקני הנדסה מקובלים; הקמת מבני ציבור כגון גני ילדים, בתי ספר, מתנס"ים, אולמות ומגרשי ספורט; פתיחת מרכז מסחרי בהיקף נדרש שיכלול מספר רב של עסקים, בריכת שחייה וכיו"ב.
ד"ר חיים גולובנציץד"ר חיים גולובנציץ
מי יממן את התוכנית? בחלקה הקטן המדינה ועיריית ירושלים, ואת רובה מדינות המפרץ הקרובות לישראל (ללא קטאר). אלה קרוב לוודאי ישמחו להעניק כמה מאות מיליוני שקלים, כסף קטן יחסית, שתועלתו רבה לא רק עבור הפלסטינים תושבי ירושלים, אלא גם ליציבות האזורית, מה שיחזק את הסכמי אברהם ואת הלגיטימיות כלפיהם ברחוב הפלסטיני. התוכנית תנוהל הנדסית ופיננסית על ידי ישראל, וכוח האדם הדרוש לביצועה יגיע מתושבי המחנה ומזרח העיר בלבד.
כך, לצד המקל הארוך הנדרש למיגור קיני הטרור והפשיעה, לערביי מזרח העיר יהיה אופק לאיכות חיים גבוהה יותר, וישראל תוכיח יוזמה לשינוי המצב הקפוא על שמריו תוך כדי טיפול בסמל לאומי המתוחזק היטב על ידי הפלסטינים והמדינות התומכות בהם. באמצעות צעדים כאלה, שיהוו פיילוט ראשון מבין כמה, ככל שהוא יצליח, ניתן יהיה להשיג מטרות שונות העשויות להניב רווחים לכל הצדדים, וזאת מבלי להיכנס כלל לבעיית השיוך הלאומי העתידי של האזור. מובן לכל כי אין בפתרון זה משום הפסקת הטרור באופן מוחלט ולעולמי עד, אך יהיה בו אלמנט שובר שוויון משמעותי העשוי לשנות את כללי המשחק.
  • ד"ר חיים גולובנציץ הוא מזרחן ומרצה. מנכ"ל אתגר נדל"ן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il