כשברקע נמשכים כל העת הקרבות העזים במזרח אוקראינה, העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח אמש (יום ד') כי באחד המוקדים שם, באזור העיירה ווהלדר שבמחוז דונייצק, ספגה רוסיה תבוסה במה שתואר כ"קרב טנקים אדיר". גורמים אוקראינים ששוחחו עם העיתון תיארו את הקרב, שנמשך שלושה שבועות, כקרב הטנקים הגדול ביותר עד כה במלחמה מול רוסיה. הם טענו כי הכוחות הרוסיים נפלו למלכודות שנטמנו להם, וכי איבדו בקרב 130 טנקים ונגמ"שים.
ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי לא ניתן לאמת את המספר הזה, וציינו כי קייב עצמה לא חשפה כמה טנקים איבדה בקרב. כך או כך, נראה שרוסיה אכן נכשלה ביעד שהציבה לעצמה בקרבות על ווהלדר, שנותרה עד כה בשליטה אוקראינית. העיירה שוכנת דרומית לבחמוט, העיר שסביבה ניטשים הקרבות הקשים ביותר בחזית המזרחית. בשבועות האחרונים דווח כי הרוסים מנסים לכבוש גם את ווהלדר, תוך שהם סופגים אבידות כבדות.
שנה למלחמה באוקראינה – עוד כותרות:
12 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתו עם ראש ועדת החקירה של רוסיה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישתו עם ראש ועדת החקירה של רוסיה
פוטין ותיעוד שהופץ ובו נטען כי נראה פיצוץ בטנק רוסי באזור ווהלדר, בחודש שעבר
(צילום:רשתות חברתיות, EPA)
הגורמים האוקראינים ששוחחו עם ה"טיימס" תיארו את קרב הטנקים – שכלל סדרה של קרבות שונים ונמשך לפי הדיווח עד לשבוע שעבר – כ"אפי", ולטענתם הוא הסתיים בתבוסה צורבת עבור הצבא הרוסי. שני הצדדים שלחו לקרב טנקים רבים, אבל בעוד הרוסים ניסו להתקדם בטורים של משוריינים, האוקראינים ירו לעברם ממקומות מסתור, והצליחו להשמיד טנקים רבים גם באמצעות צוותים שהתחבאו בין עצים ושיגרו לעברם טילי נ"ט מתקדמים שקייב קיבלה מהמערב, בהם טילי "ג'וולין".
למעשה, כך לפי העיתון האמריקני, רוסיה נפלה בקרב על ווהלדר לאותן מלכודות שטמנו לה האוקראינים בקרבות קודמים, כמו זה שנערך על קייב בתחילת המלחמה – והעובדה שהתקדמה בטורים של משוריינים סייעה לאוקראינים להשמיד רבים מהם. ייתכן שלרוסים לא הייתה ברירה אלא להתקדם בטורים, כיוון שלפי העיתון האוקראינים מלכדו במוקשים את השדות שמסביב לכבישי העפר באזור. כשהצוותים האוקראינים פתחו באש ממקומות המסתור שלהם, לעתים הטנקים הרוסיים שמפעיליהם נבהלו נכנסו לתוך השדות הממולכדים, והתפוצצו. הטנקים שנפגעו הפכו למחסום עבור שאר המשוריינים, מה שאפשר לאוקראינים לפתוח בשלב השני של המלכודת: ירי אריטלרי. בדיווח צוין כי האוקראינים נעזרו ברחפנים כדי לסייע לכוחות שלהם על הקרקע לתקוף מרחוק.
ב"טיימס" דיווחו כי סיבה נוספת שתרמה כנראה לכישלון הרוסי היא שרבים ממפעילי הטנקים לא היו מנוסים, וגויסו רק לאחרונה כחלק ממבצע הגיוס הנרחב שעליו הכריז הנשיא ולדימיר פוטין בקיץ שעבר. במתקפות האחרונות שלהם על ווהלדר, כך דווח, הרוסים כבר למדו את הלקח ושלחו רק כוחות קרקעיים, ללא משוריינים. אף שהדיווח מסתמך על גורמים אוקראינים, נראה שגם ברוסיה יש הבנה שהקרב על העיירה הזו היה כישלון מבחינתם: באחד הבלוגרים הצבאיים ברוסיה, שתומכים במלחמתו של פוטין אבל נוהגים למתוח ביקורת קשה על התנהלותו של הצבא הרוסי, נכתב ביום שני כי קרוביהם של הלוחמים הרוסים שנהרגו בקרב "רוצים לרצוח כמעט" את הגנרל שהיה אחראי עליו.
12 צפייה בגלריה
לוחמים אוקראינים ב ווהלדר במחוז דונייצק מלחמה אוקראינה מול רוסיה
לוחמים אוקראינים ב ווהלדר במחוז דונייצק מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הלוחמים האוקראינים בווהלדר. טמנו מלכודות והתחבאו בין העצים
(צילום: רויטרס )
הדיווח אמש מגיע דווקא על רקע איתותים מצד גורמים בקייב כי האפשרות של נסיגה מהעיר בחמוט, מוקד הקרבות בחבל דונבאס, נמצאת כעת על הפרק. הלחימה סביב העיר, נזכיר, מתנהלת כבר יותר מחצי שנה עם המוני הרוגים משני הצדדים. בחמוט היא עיירה אסטרטגית, ואם רוסיה תצליח לכבוש אותה הדבר יקל עליה להתקדם לעבר שתי ערים גדולות יותר במחוז דונייצק שבדונבאס – קרמטורסק וסלוביאנסק.

נסיגה אוקראינית מבחמוט? "לא נקריב אנשים סתם"

פריצה כזו תיחשב לניצחון משמעותי ראשון עבור צבא רוסיה אחרי שורה כישלונות בשדה הקרב, בהם הנסיגה שלו מהעיר חרסון. כמו ערים אחרות שעליהן נלחמו הצדדים לאורך השנה האחרונה, גם הקרב על בחמוט הפך לסמל עבור רוח הלחימה הנועזת של האוקראינים, אבל לדברי הממשלה בקייב הרוסים משקיעים מאמץ אדיר בניסיון לכבוש אותה ומזרימים אליה עוד ועוד לוחמים שנהרגים בהמוניהם, והאפשרות של נסיגה אוקראינית משם הועלתה לא אחת בשבועות האחרונים.
אתמול שבה האפשרות לכותרות בעקבות ריאיון שהעניק אלכסנדר רודנייסקי, יועצו הכלכלי של הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי, לרשת CNN. "הצבא שלנו בהחלט הולך לשקול את כל האפשרויות. עד כה, הם שמרו על העיר, אבל אם יהיה צורך, הם ייסוגו בצורה אסטרטגית", אמר, "אנחנו לא הולכים להקריב את כל האנשים בשביל כלום". זמן קצר לאחר מכן מיהר דובר של הצבא האוקראיני להבהיר בפני רשת החדשות האמריקנית כי לא התקבלה כל החלטה על נסיגה, אבל גם הוא לא שלל את האפשרות הזו. "אם נראה שהאיום על הצוותים שלנו ועל הסיטואציה המבצעית שלנו הוא גדול יותר מהצורך שלנו להחזיק בשטח, אז אנחנו נעשה את זה – אבל אנחנו נעשה את זה בצורה מאורגנת, בלי פאניקה", אמר הדובר סרהיי שרבטי.
12 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
ההרס בבחמוט. קייב תיסוג משם בסופו של דבר?
(צילום: AP )
12 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
(צילום: רויטרס )
12 צפייה בגלריה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
הרס ב בחמוט מלחמה אוקראינה מול רוסיה
(צילום: AFP )
על רקע האמירות הללו הודיע אמש הצבא האוקראיני כי הלוחמים הרוסים ממשיכים להתקדם לעבר בחמוט, אולם הנשיא זלנסקי הצהיר בנאומו הלילי לאומה כי "כל החזיתות נמצאות תחת שליטה". זלנסקי עצמו, יצוין, הצהיר לאחרונה כי למרות החשיבות האסטרטגית של העיר, הוא לא מתכוון להגן עליה במחיר דמים כבד מדי. זלנסקי, שהשבוע הזהיר כי המצב בבחמוט הופך לקשה מרגע לרגע, אמר בחודש שעבר בריאיון לעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה": "חשוב להגן עליה, אבל לא בכל מחיר ולא אם כולם ימותו".
בקרבות על בחמוט לוקחים חלק מרכזי שכירי החרב של המיליצייה הרוסית הפרטית "וגנר", ומי שעומד בראשה, האוליגרך יבגני פריגוז'ין, טען אתמול שהאוקראינים דווקא מזרימים כוחות נוספים לבחמוט במטרה לחזק את ההגנות שלה. "עשרות אלפי לוחמים אוקראינים מגלים התנגדות עיקשת, ובכל יום שעובר הלחימה הופכת למדממת יותר", טען פריגוז'ין. גם הלוחמים האוקראינים שמוצבים בעיר מבטיחים להמשיך להגן על בחמוט, ואחד מהם פרסם אתמול סרטון בטלגרם שבו טען שהמצב שם דווקא נרגע מעט: "הצלחנו להשקיט מעט את האויב. יש קולות ירי בשולי העיר. מעט פיצוצים, פגזים שמתעופפים", אמר הלוחם והבלוגר האוקראיני אנדריי באביצ'ב. "אבל אנחנו שומרים על בחמוט. אף אחד לא מתכוון לסגת לשום מקום כרגע".
12 צפייה בגלריה
צילום שהופץ בטוויטר ובו נראה לכאורה מל"ט מדגם אוקראיני UJ-22 שהתרסק באזור קולומנה במחוז מוסקבה ב רוסיה ולטענת גורמים שם היה בדרך לתקוף מתקן אנרגיה ב-28 בפברואר בצל מלחמה אוקראינה
צילום שהופץ בטוויטר ובו נראה לכאורה מל"ט מדגם אוקראיני UJ-22 שהתרסק באזור קולומנה במחוז מוסקבה ב רוסיה ולטענת גורמים שם היה בדרך לתקוף מתקן אנרגיה ב-28 בפברואר בצל מלחמה אוקראינה
תמונה שהופצה ברשתות ובה נטען כי נראים שרידי מל"ט אוקראיני שנפל ביום שלישי באזור מוסקבה, בדרך לכאורה לתקוף מתקן גז
(צילום: טוויטר)
בתוך כך, אתמול דיווחה רוסיה כי סיכלה מתקפת מל"טים על חצי האי קרים, אותו כבשה מידי אוקראינה כבר ב-2014. לפי התקשורת הממלכתית ברוסיה, מערכות ההגנה האווירית בחצי האי יירטו שישה מל"טים אוקראיניים, ועוד ארבעה אחרים נוטרלו באמצעות מערכות שיבוש אלקטרוני. הדיווח הגיע יממה לאחר שמוסקבה האשימה את אוקראינה בשיגור מל"טים ליעדים בעומק השטח הרוסי.
יועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, הכחיש אתמול את הטענות הרוסיות – והצהיר כי קייב לא עורכת מתקפות בתוך שטחי רוסיה, אלא רק בשטחים אוקראיניים כבושים. הצהרתו עומדת בניגוד לדבריהם של גורמים אוקראינים בחודשים האחרונים, שרמזו ואף הודו שקייב אחראית לכמה מתקפות בעומק רוסיה – וייתכן מאוד שמטרת ההצהרה היא לספק לקייב "מרחב הכחשה", על רקע החשש של בעלות בריתה במערב שמתקפות כאלו יביאו להסלמה במלחמה. יצוין כי ברשתות החברתיות הופצה שלשום תמונה שבה נטען כי נראים שרידי מל"ט שהופל באזור מוסקבה, ליד העיר קולומנה, והוא זוהה בדיווחים השונים כמל"ט מהדגם האוקראיני UJ-22. מדובר בדגם שלפי היצרן שלו מסוגל לטוס למרחקים של עד 800 ק"מ – טווח שמאפשר לו להגיע לאזור שבו הופל בעומק רוסיה משטחי אוקראינה.
הכחשה אחרת השמיעה אמש בלארוס, שאחרי ימים ארוכים התייחסה לראשונה לטענותיהם של פעילי האופוזיציה למשטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו, והצהירה כי בניגוד לדבריהם לא נגרם כל נזק למטוס הפיקוד הרוסי שחנה בבסיס אווירי ליד מינסק. הפעילים טענו כי במתקפת מל"טים שערכו אנשיהם ביום ראשון נגרם נזק למטוס הרוסי, מדגם ברייב A-50 המשמש לצורכי שליטה ובקרה מהאוויר, אבל אמש פרסמה הטלוויזיה הבלארוסית סרטון קצרצר שבו נראה לטענתה המטוס, כשהוא נע ללא פגע. הסרטון פורסם במסגרת דיווח שכותרתו הייתה "הפסיקו את הפייק!".
12 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו ראיון ל AP
הרודן לוקשנקו, ומטוס מהדגם שנטען כי הותקף בבלארוס. מינסק הכחישה אחרי כמה ימים: "די עם הפייק!"
(צילום:shutterstock , AP)
12 צפייה בגלריה
מטוס של צבא רוסיה מדגם A-50 בצילום לוויין 28 בפברואר ב בסיס מצ'ולישצ'י ליד ינסק ב בלארוס שנטען כי הותקף כמה ימים לפני כן
מטוס של צבא רוסיה מדגם A-50 בצילום לוויין 28 בפברואר ב בסיס מצ'ולישצ'י ליד ינסק ב בלארוס שנטען כי הותקף כמה ימים לפני כן
צילום לוויין של המטוס המדובר בבסיס ליד מינסק, אחרי המתקפה לכאורה. אין נזק מובהק שנראה לעין
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
פעילים ברשתות החברתיות הטילו ספק באמינות הדיווח, אבל יצוין כי גם תמונות לוויין שפרסמה שלשום חברת "Maxar" הראו את המטוס ללא נזק מובהק שנראה לעין. בלארוס, נזכיר, היא בעלת ברית קרובה של רוסיה ואפשרה לכוחותיה לפלוש משטחה לאוקראינה, והטענות על פעולת החבלה החריגה הגיעו על רקע החשש המתמיד שלוקשנקו ייכנע ללחץ שמפעיל עליו פוטין, וישלח את כוחותיו כדי לסייע לו במאמץ המלחמתי. לוקשנקו עצמו ביקר אמש בסין ונועד עם הנשיא שי ג'ינפינג. לוקשנקו הצהיר בביקור כי הוא תומך ב"יוזמת השלום" שהציגה סין בחודש שעבר, יוזמה שבמערב דחו בטענה שנועדה לשרת את מוסקבה.