מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, עד המדינה שלמה פילבר, מעיד גם היום (שלישי) במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ולראשונה עובר חקירה נגדית מצד הסנגור ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ'. הדיונים התחדשו לאחר הפסקה של כמה שבועות בשל החג ופגרת בתי המשפט.
בחקירתו היום הודה פילבר שלא פעל על פי הנהלים המקובלים כאשר היה לו "ערוץ חשאי" עם מנכ"לית בזק, שבו שיתף אותה בדברים פנימיים הנוגעים לבזק במשרד התקשורת. פילבר אמר שעשה זאת כדי לרתום את בזק לתהליכים שרצה לקדם מול הפקידים. הוא ציין כי לא היה פועל באותה שיטה שוב, אך כן היה מייעץ לקדם את עסקת בזק-יס. "הייתי מקבל בדיוק את אותן ההחלטות", אמר.
3 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
פילבר בבית המשפט, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
משפט נתניהו - כתבות נוספות:
פילבר נשאל על רפורמת השוק הסיטונאי. באישום נטען שנתניהו הנחה את פילבר למתן את המחירים, דבר שמיטיב עם בזק. "אני לא פתחתי את סוגיית המחירים, לא הגשנו שום טיוטת על שאלת התקנות", אמר פילבר. "היו קרבות על סוגיית המחירים מתוך השיקולים המקצועיים. ברפורמת ההדדיות באופן מובהק לא הסכמתי לשום שינוי כלפי בזק".
חן שאל את פילבר על "הערוץ החשאי" הדיסקרטי, לפי התביעה, בינו לבין סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק לשעבר. "תאשר לי שכבר בחקירתך ברשות לניירות ערך הודית ש'טעית ונסחפת'", אמר חן.
פילבר: "במידה מסוימת. מתוך רצון לזרז תהליכים". חן: "חצית קו?". פילבר: "לא פעלתי לפי הנהלים המקובלים במינהל הציבורי. זה לא בסדר מבחינתי, לא הייתי עושה את זה". חן: "הסברת את זה בחקירת הרשות לניירות ערך, מהמקום של כוונות טובות לקדם מדיניות שאתה יודע שאתה צריך את בזק אל מול שלטון פקידים שניסה לטרפד את מהלכים". פרקליטות: "לא נעמוד כל פעם אבל במשטרה הוא אמר דברים אחרים". פילבר: "מול שורה של מכשולים". חן: "בחקירת המשטרה חזרת על זה שוב ושוב בתוספת קטנה". פילבר: "נכון". חן: "אמרת שמה שהניע אותך מהסיבה העיקרית שבה חצית קו, טעית, שרצית לקדם את החזון שאתה צריך, את האיזון בזק מול מי שמנסה לתקוע לך מקלות בגלגלים?". פילבר: "נכון".
3 צפייה בגלריה
סטלה הנדלר
סטלה הנדלר
"ערוץ חשאי". מנכ"לית בזק לשעבר סטלה הנדלר
(צילום: אוראל כהן)
לדברי פילבר, "החוקרים קיבלו עדויות של עובדים מסוימים במשרד והטיחו את זה בי. אני עדיין חושב שהרשות לניירות ערך פספסה בגדול בעניין המסקנות האם העסקה הזו (עסקת בזק-יס) הייתה טובה או לא. אילו הייתי צריך לייעץ לשר תקשורת חדש, הייתי מקבל בדיוק את אותן החלטות גם היום".
חן המשיך לחקור את פילבר על מיזוג בזק-יס: "תאשר לי שבעניין העברת אמצעי השליטה בין בזק ליס, עמדת משרד התקשורת הייתה לפני שהגעת, שאין מניעה לאשר את המיזוג".
פילבר: "נכון. זה מה שאני יודע". חן: "התנאים לעסקה היו טקטיים, חיוב בזק בנושא השוק הסיטונאי הוסרו על ידי אנשי המקצוע משיקולים עניינים". פילבר: "התנאים היו טקטיים והם הוסרו. אני לא יודע שהוסרו מטעמים שאינם עניינים". חן: "בחקירה הראשית הגדרת את פעילותך בעניין בזק-יס במה שכינית 'דרבון הסוסים העצלים'". פילבר: "נכון. רוב המעורבות שלי הייתה בהאצת התהליכים".

בעדותו היום אישר פילבר שנפגש עם יועץ בזק אלי קמיר בנושא בזק, עוד לפני שמונה למנכ"ל, ועוד לפני "פגישת ההנחיה" של נתניהו.
חן: "סיפרת במשפט על הפגישה הזו, אמרת בחקירה, 'הוא, קמיר, תיווך בינינו. הוא קצת הציג לי את עצמו, הציג לי את הנושאים עצמם'. כלומר נושאי בזק?". פילבר: "נכון". חן: "כבר אז סברת שיש לסובב את הספינה (להפסיק במשרד התקשורת לריב עם בזק ולנסות לרתום אותם לשיתוף פעולה - ג"מ) כלפי בזק לפני כל הנחיה". פילבר: "כן, הגעתי כבר בשל עם העניין הזה".
3 צפייה בגלריה
יועץ בזק אלי קמיר. נפגשו לפני מינוי פילבר למנכ"ל משרד התקשורת
יועץ בזק אלי קמיר. נפגשו לפני מינוי פילבר למנכ"ל משרד התקשורת
יועץ בזק אלי קמיר. נפגשו לפני מינוי פילבר למנכ"ל משרד התקשורת
(צילום: יריב כץ)
בהמשך התמקד הדיון בפגישת פילבר עם איתן צפריר, ראש המטה של נתניהו במשרד התקשורת. במסגרת התדרוך שערך צפריר לפילבר, לפני כניסתו של האחרון לתפקיד המנכ"ל, הוא פירט שלושה נושאים שאותם יש לקדם ובהם אישור עסקת בזק-יס. "לא שמעתי מילת הסתייגות ממנו על עסקת בזק -יס, אמרו שצריך לעשות עוד מגבלה או משהו", אמר פילבר.
חן: "הוא אמר לך שיש משקולת שצריך לפתוח חסם בירוקרטי". פילבר: "נכון". חן: "כל הדברים שזו עסקה שיושבת על הגדר ללא טיפול מסיבות לא עניינות שקשורות לדם הרע בין בזק לברגר שמעת מצפריר לפני שמינו אותך?" פילבר: "נכון".
חן הציג תרשומת של סיכום פגישות שערך פילבר עם צפריר. בין היתר נכתב שם כי "תשעה חודשים להפעלת השוק הסיטונאי תוסר הגבלת המיזוג. בזק הגישו בקשה למיזוג וגלעד (ארדן) לא טיפל". פילבר הסביר בדיון: "טיפלתי בחסמים. מועצת הכבלים היה חסם".
בהמשך שאל חן את פילבר על פגישתו עם אלוביץ' במשרד התקשורת ב-14 ביוני 2015. "פגישה בארבע עיניים ברמה של יצירת אמון", הגדיר אותה פילבר בדיון היום, "גם בחקירה וגם בבית המשפט אמרתי שלא הבטחתי כלום". עו"ד חן ביקש לבסס את הטענה שפגישות כאלה עם בכירים בחברות שבתחום העיסוק של המשרד אינן חריגות והציג דוגמאות לפגישות בין פילבר לבכירים בסלקום.
פילבר: "קרו הרבה מקרים שמנכ"לים רצו פגישה בארבע עיניים". חן: "למה זה היה חשוב להם?" פילבר: "חברות כאלה הולכות לקבל החלטות של מיליונים. דברים רגישים. לכן חשוב להם לעשות את זה בפורום מצומצם. יכול להיות שאם נגיד שזה לא בא בחשבון, יכול להיות שהוא יתייעץ. עם הדירקטוריון".
לאחר מכן הוקרן על המסך חלק מהעימות שנערך במשטרה בין פילבר לאלוביץ'.
פילבר לאלוביץ' ולחוקרים: "זו הייתה פגישה כמו שעשיתי עם כל המנכ"לים. התחלנו 10 דקות בארבע עיניים. פגשתי אותו פעם ראשונה בחיי, אבל הרגשתי מספיק קרוב בעקבות אותה הנחייה שבוע קודם מראש הממשלה לטפל בדברים ולכן גם אמרתי לך: 'הייתה פגישה עם רה"מ, נעשה דברים כמו שצריך ונטפל כמו שצריך'. לא ירדנו לנושאים רלוונטיים, העברתי לך את המסר". אלוביץ': "לא זוכר שהייתה פגישה בארבע עיניים, אני זוכר שתי דקות. לא קיבלתי שום מסר שאתה קיבלת הוראה כזו או אחרת לטפל בהוראה כזו או אחרת. דיברנו יותר היכרות. רב הזמן דיברנו על מערכת הבחירות על המסרונים שהיו שם. הוא לא אמר לי על ראש הממשלה מעולם". אלוביץ': "בשולי הפגישה אמרת 'אני לא כמו קודמי,' לא באתי לריב'. מילה על שר התקשורת לא הייתה".
לקראת סוף הדיון אמר עורך הדין בעז בן צור המייצג את נתניהו: "אני אוכיח בהמשך שלא הייתה פגישה עם נתניהו לפי הפגישה עם קמיר ואלוביץ'".
עוד לפני כן העיד פילבר לאורך כמה ישיבות על סעיפי האישום של תיק 4000, והתייחס לפגישה עם יו"ר האופוזיציה, שזכתה לשם "פגישת ההנחיה", ואמר כי זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד הורה לו נתניהו לאשר את מיזוג בזק-יס, עסקה ששווה הון עתק לבעלי החברה שאול אלוביץ'. "נתניהו אמר לי 'תגמור עם זה'", סיפר פילבר, שעד לכניסתו לתפקיד היה נטול רקע מקצועי בתחומי העיסוק של המשרד. פילבר, נזכיר, כמעט והוכרז כעד עוין על-ידי הפרקליטות, אך בסופו של דבר הותר לתביעה - באופן חריג - לערוך לו חקירה נגדית מבלי שיוכרז כך.
פורסם לראשונה: 08:22, 26.04.22