השר לביטחון הפנים עמר בר-לב גיבה הבוקר (יום א') ללא שום סייג את פעולתם של שני לוחמי משמר הגבול שחיסלו אתמול את המחבל הפלסטיני מוחמד סלימה (25). הצעיר, שוהה בלתי חוקי מסלפית בשומרון, דקר ופצע בינוני את תלמיד הישיבה אברהם אלמליח (20) בשער שכם בירושלים. "הלוחמים פעלו כנדרש", אמר השר בר-לב בריאיון לאולפן ynet, "בתוך השתיים-שלוש שניות שהם פתחו בירי, לא היה מקום להטיל ספק האם יש חגורת נפץ למחבל או אין, ולכן הם פעלו בצורה ראויה ונכונה".
בתיעוד באורך של 50 שניות מהזירה, נראה המחבל חוצה מעבר חצייה בעיר העתיקה - ואז מתנפל על תלמיד הישיבה אלמליח ומנסה לדקור אותו בראשו. הצעיר נדקר בצווארו ומיד נראה לוחם מג"ב חותר למגע עם המחבל שמנסה לדקור גם אותו וגם את הלוחמת שהגיעה אף היא לזירה. שני הלוחמים יורים במחבל, אולם בתיעוד נוסף נראה כי הוא נורה גם כשכבר היה שכוב על הקרקע. "החקירה פוגעת בי, לא מבין למה בכלל נחקרתי", אמר אחד הלוחמים.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הפיגוע בירושלים, המחבל מנוטרל[
תיעוד מזירת הפיגוע בירושלים, המחבל מנוטרל[
זירת הפיגוע והשר בר-לב
(צילום: הדר יואביאן)
בעקבות הירי נפתחה חקירה של המחלקה לחקירות שוטרים. עצם החקירה הובילה לביקורת קשה ברשתות, אולם בפרקליטות מיהרו להדגיש שמדובר ב"נוהל שגרתי וקבוע". עוד אמרו בפרקליטות כי "אין בקיומה של החקירה כדי להטיל דופי בהתנהלות השוטרים באירוע. חובתה של מח"ש באירועים מעין אלה לשמור בקפידה על דרישות החוק, והצורך החיוני להגן על חיי אדם באשר הוא אדם, ובין החובה לאפשר ללוחמי המשטרה להגן באופן אפקטיבי, ללא מורא, על חיי הציבור מפני גורמים עוינים".
שני הלוחמים שוחררו ללא תנאים מגבילים מיד לאחר חקירתם במשרדי מח"ש בהר חוצבים בבירה. יחד עם זאת, נשקם נלקח מהם. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי גיבו את הלוחמים, וכך עשה גם השר הממונה בר-לב.
"נקודת התורפה בכל התהליך היא שכיום המשטרה מנועה מלערוך תחקיר מבצעי ברגע שיש חקירת מח"ש, אז זה פגם אחד שצריך לתקן בחקיקה", אמר הבוקר השר בר-לב. "מעבר לכך, מח"ש היא גוף עצמאי. נכון שהיא תהיה עצמאית, היא כפופה למשרד המשפטים, ולכן ההחלטות שהם מקבלים זה על פי שיקול דעתם. דעתי האישית היא שלא היה צריך לפתוח בחקירה, אבל זה גוף עצמאי".
- החקירה הזאת היא טעות? "מח"ש זה גוף עצמאי, נכון שימשיכו להיות עצמאיים וכפי שאמרתי - הם כפופים למשרד המשפטים. כמו כל לגוף במדינת ישראל, גם הם לא חסינים מפני טעויות, לא בעבר, לא בהווה ולא בעתיד, אבל עצמאותם חשובה".

- האם אתה חושב שהפעולה הזו של זימון הלוחמים מיד לחקירה היא מוטעית? "גם מתוך ניסיוני, במצבים כאלה שאתה חייב לקבל החלטות תוך שניות, השוטרים פעלו בצורה נכונה ולכן לא היה מקום לבדיקה נוספת. ברגע שרואים רק את שבע השניות האחרונות של הסרטון, שכביכול רואים מחבל לכאורה תמים שוכב על הרצפה ויורים בו, זה כמובן מעוות את התמונה וזה מה שבלבל הרבה גורמים וייתכן גם את מח"ש".
השר בר-לב הביע תקווה שנושא חקירת הלוחמים יסתיים בתוך שעות אחדות. על השאלה האם השניים ראויים לציון לשבח, השיב בר-לב: "הם פעלו כפי שנדרש, בשביל זה מאמנים אותם. לא כל אחד שעושה את מה שמצופה ממנו ראוי לצל"ש, אבל בהחלט הם חתרו למגע, לא היססו, ופגעו בצורה נכונה. כך אנו מצפים מלוחמי המשטרה, מג"ב וצה"ל".
שני הלוחמים מגדוד חומה שחיסלו את המחבל קיבלו "אפטר" אחרי החקירה במח"ש, והיום הם יחזרו ליחידות שלהם וצפויים לקבל נשק במקום הנשק שנלקח מהם לחקירת מז"פ. גורם בכיר במג"ב אמר: "הם חוזרים לעבוד בשטח לצד הלוחמים מהפלוגה כדי להגן על חיי אזרחי מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת הפיגוע בירושלים, המחבל מנוטרל[
תיעוד מזירת הפיגוע בירושלים, המחבל מנוטרל[
תיעוד מזירת הפיגוע

אחרי שבחודש האחרון אירעו שלושה פיגועים בירושלים, השר בר-לב מקווה ש"לא מדובר בגל משמעותי". בהתייחסו לניסיון של חמאס לעורר את השטח ביהודה ושומרון ובירושלים, אמר השר: "אין ספק שחמאס מעודד את האירועים האלה.
"חווינו אירוע מאוד קשה לפני שבוע (רצח אליהו (אלי) קיי בפיגוע ירי) והאירוע הזה (אתמול) היה קשה, לשמחתנו לא מדובר באזרח ישראל שחס וחלילה נהרג. הוא נפצע, ואני לא מאחל לאף אחד מאיתנו להיות פצוע ברמה הזאת. אני מקווה שזה לא יתפתח לגל. משטרת ישראל ומג"ב פועלים בצורה נחושה וראויה, ולא יאפשרו לגלים האלה להתפתח".
3 צפייה בגלריה
תשעת הנרצחים מתחילת השנה באום אל-פחם
תשעת הנרצחים מתחילת השנה באום אל-פחם
תשעת הנרצחים מתחילת השנה באום אל-פחם
בסוף השבוע נרצח באום אל-פחם מוחמד בורגל ובכך עלה לתשעה מספר הנרצחים בעיר מתחילת השנה. כל המקרים לא פוענחו על ידי המשטרה. השר בר-לב הופתע מהשאלה שבה צוין מספר הנרצחים בשנה אחת בלבד: "נדמה לי שזה מאז 2011 או 2012, אני בספק", השיב. "זה בדיוק מצביע על הבעיה, החיסולים בימים האחרונים הם של משפחה אחת שרוצחת משפחה שנייה והמשפחה השנייה משיבה ברצח", אמר לאחר מכן. "זו בעיה קשה שלא נולדה עכשיו, לא נולדה ב-2021, ואנחנו עושים את המקסימום להתמודד איתה.
"חלק מההתמודדות זה להראות לעבריינים, כמו שהיה ביום שישי (מותו של אחד החשודים שדרסו שני שוטרים במחסום) שכל ייעודם של השוטרים זה להפריד בין החמולות, משטרת ישראל לא תאפשר להם לעבור, והנה הם עוברים על החוק ומנסים לפגוע ולדרוס שוטרים, משטרת ישראל תירה על מנת לעצור אותם. במקרה הזה, אחד מהנוסעים נהרג, השני פצוע. ברכבם היה נשק בלתי חוקי, וניתן היה אולי להניח שהם היו בדרך לעוד חיסול. זו הדרך להתמודד עם התופעות האלה".
- יש תחושה אצל אזרחים של איבוד שליטה, שביטחון הפנים קצת מופקר. "אני לא מתווכח עם תחושות, ומטרת העל שלנו היא שתחושת האזרחים, יהודים וערבים, ירגישו ביטחון וזו משימתנו. משטרת ישראל עושה שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה האחרונים, המשטרה עושה גם מבצעי פשיטה, איסוף נשק ומציאת נשק בלתי חוקי, מאבק נגד סמים ומשפחות הפשע, סוגרים להן עסקים. אלה דברים שלא נעשו שנים. אין לי ספק שזה יביא את התוצאות שכולנו מצפים להן".
- העורך שלנו חזר מהדרום וסיפר לי שלא ראה ניידת אחת בכבישים. "אז העורך שלכם נסע מנקודה א' לנקודה ב' בדרום ולא ראה שוטרים. לשמחתנו גם לא היו אירועים בזמן ובקטע שנסע, וייתכן שבקטע אחר היו אירועים ושם היו שוטרים. מי שמצפה שבכל מקום יהיה שוטר - זה לא יקרה. תפקיד המשטרה לאחוז את השור בקרניו, להיכנס למקומות, לא רק בכבישים אלא גם בכפרים. בשבוע שעבר 1,200 שוטרים פשטו על כפרים ערביים ומצאו שם רכבים גנובים, אנשים שנוהגים ללא רישיון, הרבה עבירות. החרימו רכבים במאות אלפי שקלים וציוד במאות אלפי שקלים וזו הדרך".
בהכנת הכתבה השתתפו מאיר תורג'מן וגלעד כהן