2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
(צילום: רויטרס, משרד החוץ )
בדרך לפיוס? משרד החוץ החליט להחזיר לפולין את טל בן ארי יעלון, הממונה הזמנית על השגרירות הישראלית במדינה, שהוחזרה לישראל לפני שלושה חודשים לאחר שפרץ המשבר המדיני עם ורשה. זאת בהמשך להתחממות ביחסים בין שתי המדינות בתקופה האחרונה.
בשבועות האחרונים מתקיימים מגעים ישירים ועקיפים בין ישראל לפולין לסיום המשבר הדיפלומטי ביניהן, שבשיאו הוחזרו השגרירים של שתי המדינות. הפולנים מאותתים לישראל בשבועות האחרונים שפניהם לסיום המשבר ולפיוס. "הפולנים מאותתים לנו שהם רוצים לסיים את הסכסוך", אמר גורם מדיני בכיר. "הם נקטו שורה של צעדים חיוביים, ועכשיו בהחלט צריך לראות איך מסיימים את המשבר הזה. פולין מדינה מאוד חשובה. גם האמריקנים מעורבים בזה, ומבחינתם גם ישראל וגם פולין הן שותפות אסטרטגיות של ארה"ב".
2 צפייה בגלריה
טל בן ארי ממונה על שגרירות ישראל ב פולין דיפלומטית תחזור ל ישראל בעקבות חוק השבת רכוש ניצולי שואה יאיר לפיד נדז'יי דודה
טל בן ארי ממונה על שגרירות ישראל ב פולין דיפלומטית תחזור ל ישראל בעקבות חוק השבת רכוש ניצולי שואה יאיר לפיד נדז'יי דודה
תחזור לפולין. הממונה הזמנית על השגרירות טל בן ארי יעלון
המשבר הדיפלומטי הגיע לשיאו בעקבות חתימת נשיא פולין על חוק הרכוש הפולני ב-14 לאוגוסט. ישראל, ובעיקר שר החוץ יאיר לפיד, הבהירו שוב ושוב כי חקיקת החוק, שפוגע בזכויותיהם של ניצולי השואה ובני משפחות הקורבנות, תביא לפגיעה חמורה ביחסים - וכך אכן היה. המשבר הדיפלומטי לווה בהודעות ביקורתיות מאוד מצד לפיד, כמו גם בהצהרות מתריסות מצד גורמים פולנים - בין היתר לגבי ביטול ביקורי בני הנוער הישראלים במחנות ההשמדה וטענות כי בישראל ישנה אווירה אנטי-פולנית.
בשל כך, ישראל החזירה כאמור לארץ את הממונה הזמנית על השגרירות, טל בן ארי יעלון, ולא שלחה את השגריר החדש יעקב ליבנה. במקביל הפולנים החזירו את שגרירם בישראל מארק מאגירובסקי, שבינתיים סיים רשמית את כהונתו בישראל ומונה לשגריר פולין בוושינגטון.

אולם בשבועות האחרונים זיהו בירושלים שינוי כיוון מוורשה. אומנם חוק הרכוש טרם בוטל, אבל בזירה הדיפלומטית הבינלאומית הממשלה הפולנית שלחה סימנים שמאותתים שפניהם לפיוס. בין הסימנים האלה ניתן למנות את החלטת ממשלת פולין להחרים את ועידת דרבן האנטי-ישראלית שהתקיימה בספטמבר בניו יורק יחד עם מדינות רבות נוספות, והצבעתה של פולין נגד מסקנות הוועידה במועצה לזכויות אדם בז'נבה באוקטובר.
בנוסף, ובצעד יוצא דופן, החליטה ממשלת פולין לאמץ את הגדרות האנטישמיות של ארגון IHRA (הברית הבינלאומית לזיכרון השואה), והודיעה על כך בכנס מאלמו למאבק באנטישמיות שהתקיים לאחרונה.

האיתות האחרון הגיע בשבוע שעבר, כשממשלת פולין פרסמה גינויים חריפים מאוד לאירוע האנטישמי המובהק שהתרחש בעיר קאליש. נשיא פולין אנדז'יי דודה גינה בחריפות את "כל מעשי האנטישמיות והברבריות שהפגינו קבוצת חוליגנים בקאליש", וציין כי הללו "נוגדים את הערכים שעליהם מבוססת הרפובליקה של פולין". לדברי דודה, "לנוכח המצב בגבול ומסעות התעמולה נגד פולין, מדובר אפילו במעשה בגידה".
שר הפנים של פולין מריוש קמינסקי הודיע שמשטרת פולין עצרה שלושה בני אדם במעורבות בהפגנה האנטישמית בקאליש, שזעזעה את פולין. שר הפנים גינה גם הוא את שאירע ואמר: "אין הסכמה לאנטישמיות ושנאה על בסיס לאום, דת או אתניות. מול מארגני האירוע המחפיר בקאליש, על פולין להראות את אכזריותה ונחישותה".
לצד האיתותים הפולניים, נודע כי בין ישראל לפולין מתקיימים מגעים בכל מיני דרגים, לצד מגעים עקיפים בסיוע אמריקני, כדי שהפולנים יעשו תיקונים הכרחיים בחוק הרכוש הפולני שהוביל למשבר.