3 צפייה בגלריה
בעבר כעסו הפולנים על התעטפות בדגלי ישראל במסעות. ארכיון
בעבר כעסו הפולנים על התעטפות בדגלי ישראל במסעות. ארכיון
בעבר כעסו הפולנים על התעטפות בדגלי ישראל במסעות. ארכיון
(צילום: AP)
סערת חוק השבת הרכוש הובילה למשבר דיפלומטי חמור בין ישראל לפולין - וכעת מגיעה לאחת הסוגיות החשובות בלימודי זכר השואה בישראל. סגן שר החוץ הפולני, פאוול יבלונסקי, הודיע שארצו בוחנת את המשך קיומם של מסעות הנוער הישראלי לפולין - שבהם לטענתו "מטפטפים שנאה לפולין". בריאיון לאתר "קרסי" אמר יבלונסקי כי טיולי המשלחות "לא מתקיימים באופן ראוי, ולעתים הם מחדירים שנאה לפולין לראשיהם של הצעירים הישראלים".
בהודעה רשמית מטעם משרד החוץ הפולני נמסר כי שגריר פולין בישראל לא ישוב לארץ: "בתגובה לפעולות הלא-מוצדקות האחרונות של ישראל, כולל ההחלטה המופרכת להוריד את דרג היחסים הדיפלומטיים עם פולין, כמו גם הצהרות בלתי מקובלות של שר החוץ הישראלי וחברי הממשלה, משרד החוץ בוורשה מודיע כי שגריר פולין בישראל מארק מאגירובסקי יישאר עד להודעה חדשה בפולין".
"ההחלטה על הרמה הקבועה של הנציגות הדיפלומטית הפולנית בישראל תתקבל בימים הבאים", ציינו. "בנוסף, בהתחשב בעקרון הסימטריה ביחסים הדו-צדדיים, משרד החוץ החליט להשעות את יציאתו לישראל של אדם שהיה מיועד לשמש כסגן שגריר פולין בישראל. בינתיים עובד נוסף של השגרירות ימונה זמנית למנהל שגרירות פולין בתל אביב".

3 צפייה בגלריה
פאוול יבלונסקי שר החוץ של פולין
פאוול יבלונסקי שר החוץ של פולין
"אנטי-פולניות בישראל". יבלונסקי
(צילום: משרד החוץ של פולין)
לטענת סגן השר יבלונסקי, "אנחנו מתמודדים עם אנטי-פולניות בישראל. יש הרבה סיבות למצב הזה - אבל אחת מהן היא הצורה שבה מחנכים ומגדלים את הנוער הישראלי. התעמולה הזו, שמבוססת על שנאת פולין, מטופטפת לראשיהם של אנשים צעירים מגיל צעיר בבית הספר".
"יש מגוון רחב של מסעות בתי ספר מישראל לפולין", אמר. "נבחן את הנושא הזה ונקבל את ההחלטות הנכונות. הדרך שבה המסעות האלה מתקיימים היא בוודאות לא הדרך הנכונה". יבלונסקי אמר גם שבימים הקרובים יתקבלו החלטות נוספות שקשורות לישראל.
בשנים האחרונות הביעו הפולנים תרעומת על מסעות הנוער הישראלי לפולין, ובעיקר על גילויי הלאומיות הישראלית - שבהם בני נוער ישראלים מתעטפים בדגלי ישראל. הם גם מחו על כך שהנוער הישראלי נחשף רק למחנות ההשמדה, ולא לפולין המודרנית. ואולם כעת נראה שהפולנים מעלים את הנושא לסדר היום על רקע המשבר הדיפלומטי החריף סביב חוק השבת הרכוש, שהוביל למתקפות הדדיות מצד בכירים בשתי המדינות.
3 צפייה בגלריה
"לא יודע מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב". צבי רבנר
"לא יודע מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב". צבי רבנר
"לא יודע מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב". צבי רבנר
(צילום: EPA)
הפולנים שוקלים לפגוע במסעות הנוער הישראלי כחלק מהתגובה שלהם לצעד שנקטה ישראל בהחזרת הממונה על שגרירות ישראל בוורשה להתייעצויות בירושלים, וההמלצה לשגריר הפולני בישראל להאריך חופשתו בארצו.
מי שהיה שגריר ישראל בפולין, צבי רבנר, אמר אתמול בראיון לכלי התקשורת הפולני RP כי התגובה הישראלית לחוק השבת הרכוש היא חריגה מאוד וחדה. "היו לנו משברים דיפלומטיים עם אוסטריה כשזו בחרה כקנצלר את קורט ולדהיים, שהיה קצין ביחידה שאחראית לרצח יהודים בשואה, ועם טורקיה לנוכח תמיכתה בחמאס", אמר. "זה היה נושא של ביטחון לאומי, וגם אז לא הרחקנו לכת כל כך. קראנו לשגריר שלנו מאנקרה וקודם לכן מווינה, אבל לא ביקשנו משגרירי טורקיה ואוסטריה שלא לחזור לישראל".
רבנר אמר גם שאינו רואה מוצא למשבר האחרון. "החוק נחתם על-ידי הנשיא, ובלתי אפשרי לא להבחין בכך שכל כך הרבה חברי פרלמנט פולנים תמכו בו - כולל רבים מהאופוזיציה", אמר. "אני לא יודע אם אפשר בכלל לבטל חוק כזה. אני מקווה שתהיה הזדמנות לדיאלוג. אנחנו מדינות קרובות ויש לנו יחסים טובים. השנתיים-שלוש האחרונות היו רעות בגלל הפעולות של הצד הפולני עם חוק השואה. אבל גם אז - ההצהרה של נתניהו ומורבייצקי נחתמה. היא זכתה לביקורת בפולין ובישראל, אבל דיפלומטית הצלחנו להתגבר על חלק וזה נרגע. אני לא יודע מה אפשר לעשות עכשיו".
עמוס חרמון, מנכ"ל חברת החוויה הישראלית, ממארגני המסעות לפולין, הגיב לקריאה בפולין ואמר כי "המסעות תורמים לחיזוק הזהות, לידע ההיסטורי ולזיכרון ולקחי השואה של צעירים יהודים בישראל ובתפוצות. יתרה מכך, מדובר בהוקרת זכרם של הקורבנות היהודים שנרצחו על אדמת פולין. מסעות אלה אינם מחנכים בשום אופן לשנאת פולנים. הביקור במחנות ההשמדה חשוב לכל מי שרוצה ללמוד על השואה ומאפשר הכרות עם פולין של היום ומפגשים עם פולנים תוך כדי לימוד שאין לו תחליף. יש לעשות הכול כדי להמשיך בפרויקט החשוב הזה למען הדורות הבאים ואל לנו לערב בוויכוח ההיסטורי הקיים בישראל בנושא חשיבות המסעות לפולין עם המקרה הנוכחי סביב העברת חוק הרכוש הפולני".
ממוזיאון השואה "בית העדות" נמסר: "המסעות לפולין מציגים לנוער את התמונה המורכבת של התנהגות העם הפולני בתקופת השואה. אנחנו מציעים לממשלת פולין להתעמק בחינוך הנוער הפולני על לקחי העבר ומניעת אנטישמיות ולא להתערב בתכנים החינוכיים של המסעות הישראליים. בתקופת הקורונה פסקו המסעות הללו וזו הזדמנות למצוא פתרונות יצירתיים חדשים בהעברת המורשת והזוועות שהתרחשו על אדמת אירופה לנוער הישראלי".