3 צפייה בגלריה
ייפגשו אצל הנשיא? לפיד, גנץ, לוין ורוטמן
ייפגשו אצל הנשיא? לפיד, גנץ, לוין ורוטמן
ייפגשו אצל הנשיא? לפיד, גנץ, לוין ורוטמן
(צילום: AFP, יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
לאחר הפגנת הענק בירושלים נגד המהפכה המשפטית, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הודיעו הערב (שני) כי הם פונים אל ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ "על מנת לתאם פגישה משותפת אצל נשיא המדינה עוד הערב, ולהתחיל הידברות ללא תנאים מוקדמים. הגיע הזמן". לפיד וגנץ השיבו כי ייענו להצעה רק במידה שחקיקת תוכנית נתניהו-לוין תיעצר, וגם מארגני המחאה קראו: "אין הידברות ללא גניזת החקיקה".
ראש האופוזיציה השיב מיד, התייחס לנאום שנשא אמש הנשיא יצחק הרצוג ואמר כי "כפי שהדגיש אמש הנשיא בנאומו וכפי שהוסבר שוב ושוב, התנאי ההכרחי לתחילת דיאלוג לאומי הוא עצירה מיידית של כל תהליכי החקיקה לזמן קצוב, שבו תתקיים ההידברות בתיווך הנשיא". לדבריו, "אם השר לוין וח"כ רוטמן מסכימים לכך, נשמח להיפגש בבית הנשיא מחר בבוקר".

לוין ורוטמן השיבו לתשובתו של לפיד, ומסרו: "הצטערנו מאוד לקרוא את ההודעה של ראש האופוזיציה, ממנה עולה שרצונו היחיד הוא לעצור את החקיקה ולא לקיים הידברות אמיתית. אנחנו קוראים לכל חבר כנסת אחראי באופוזיציה לנהוג אחרת. נשמח להיפגש עוד הערב עם כל גורם באופוזיציה שמעוניין בהידברות אמיתית". על כך השיב לפיד: "אם לוין ורוטמן היו מתכוונים להצעתם ברצינות, הם היו מסכימים לעצירת החקיקה עד תום ההידברות ואולי אף טורחים לעדכן מראש את הנשיא ואותי בהצעתם, במקום שנשמע עליה בתקשורת".
גנץ השיב להצעה כעבור כשלוש שעות, ומטעמו נמסר כי "יו"ר המחנה הממלכתי שוחח לפני דקות אחדות בכנסת עם שר המשפטים יריב לוין והודיע לו שאם החקיקה תוקפא, הוא יגיע עוד הלילה להידברות עם צוות המחנה הממלכתי. עוד שוחח גנץ עם נשיא המדינה, דן איתו בנושא וביקש כי יסייע לקדם את מתווה ההידברות אותו הציע, הכולל את הקפאת החקיקה כשלב מקדים".
גם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי קראה לסרב להצעה אם תהליך החקיקה לא ייעצר. "אין הידברות בלי גניזת החקיקה", אמרה מיכאלי. "אני קוראת לחבריי גנץ ולפיד- כל עוד החקיקה לא הוקפאה והאקדח צמוד לרקה של הדמוקרטיה הישראלית - אסור לדון עם רוטמן ולוין על שום דבר. כל דבר אחר הוא כניעה, כל דבר אחר הוא הרס המחאה. רק היום הצגנו חזית אחידה מול ניסיון ההתנקשות שלהם בדמוקרטיה - חובה עלינו לשמור עליה".


אמש נשא הנשיא יצחק הרצוג נאום מיוחד שבו קרא לעצור את החקיקה והציג חמישה עקרונות שיהוו לדבריו בסיס למשא ומתן מיידי: חקיקת חוק יסוד החקיקה שעל חוקיו לא תהיה ביקורת שיפוטית, הגדלת מספר השופטים, תוכנית שתשים סוף לעינויי הדין, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שלאף רשות לא יהיה בה רוב - וצמצום השימוש בעילת הסבירות.
"אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנו רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה. חבית הנפץ לפני פיצוץ, אנחנו על סף קריסה חוקתית ופגיעת איש באחיו", אמר אתמול הרצוג, שההתרגשות הייתה ניכרת על פניו. "אני מתחנן אחיי ואחיותיי הישראלים, האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות מכל סוג נגד משרתי ציבור ונבחריו היא קו אדום שאל לנו לחצות בשום אופן. בבחירה בין התפרקות לשותפות - אני בוחר בשותפות".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
היועמ"שית דחתה את הבקשה. גלי בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )

כשלוש שעות לאחר נאומו של הרצוג, שר המשפטים יריב לוין לא פסל את תוכניתו לחלוטין - אבל הבהיר כי אין בכוונתו לדחות את החקיקה, והיום בוועדת החוקה אכן אושרו לקריאה ראשונה שניים מסעיפי המהפכה. "יש בהצעתו מרכיבים חיוביים, ויש בה גם מרכיבים שמנציחים את המצב הלא תקין הקיים", אמר לוין. "כפי שאמרתי לכל אורך הדרך, אני מוכן ומעוניין לקיים הידברות אמיתית עם חברי אופוזיציה שיסכימו לכך, וכדאי להתחיל בהידברות זו מיד".
בתוך כך, נציגים מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פנו היום ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, ושאלו אם הוא רשאי להתבטא בעניין מתווה חמש הנקודות לרפורמה במערכת המשפט שהציג אמש הרצוג. היועמ"שית השיבה בשלילה - אחרי שבתחילת החודש פנתה לנתניהו ואמרה לו שעליו להימנע מהתערבות בשינויים במערכת המשפט בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי על רקע משפטו.
עם זאת, היועמ"שית אמנם לא אישרה לנתניהו לעסוק בפרטי מתווה הנשיא עצמו, אך לא אמרה כי הוא לא יכול להתערב בהקפאת המתווה לצורך משא ומתן עם האופוזיציה. בתגובה לקביעתה של בהרב-מיארה בתחילת החודש כי עליו להימנע מעיסוק במהפכה המשפטית, נתניהו הודיע באותו היום לבג"ץ כי עמדתה אינה מקובלת עליו, והוא ממשיך לעסוק בתוכנית מאחורי הקלעים, למרות הנחיית היועמ"שית.

היום בצהריים, בצל מחאת הענק מחוץ לכנסת, גורמים בליכוד אמרו כי בשעות האחרונות נראה שהרוח נושבת לעבר פשרת הנשיא הרצוג. יותר ויותר חברי כנסת בקואליציה סבורים שיש לקבל את פשרת הנשיא כבסיס למשא ומתן ולא להמשיך את הליך החקיקה כפי שהוא. חלק מהח"כים אף פנו לסביבת נתניהו אחרי המהומה בוועדת החוקה, ואמרו כי יש לפעול להורדת גובה הלהבות.
גם יו"ר ש"ס אריה דרעי הביע היום בישיבת הסיעה של מפלגתו נכונות לדון עם האופוזיציה בנוגע למתווה הרצוג, אך סייג כי אין לעכב את החקיקה לצורך הדיונים. דרעי טען כי "חלון של שבוע זה מספיק זמן לשבת לראות אם יש באמת בסיס לשינויים על סמך מתווה הנשיא".

כ-90 אלף איש הפגינו היום מול משכן הכנסת, וחלקם עדיין מפגינים במקומות אחרים בעיר, בשיא שביתת המחאה שהתקיימה היום נגד המהפכה המשפטית. יותר מ-500 שוטרים אבטחו את האירוע. "זו ללא ספק ההתקוממות העממית הגדולה מקום המדינה", אמרו מארגני המחאה. המפגינים קראו פעם אחר פעם "בושה", "בושה", ו"צא לנבצרות". בניגוד להפגנות הגדולות בשבתות האחרונות, ההפגנה היום התקיימה החל משעות הצהריים המוקדמות ביום חול, ואליה הגיעו ההמונים לאחר שלקחו יום חופש או קיבלו אישור מהמעסיק לשבות.
נתניהו התייחס להפגנת הענק, והאשים את ראשי האופוזיציה שנאמו בה כמי ש"מדרדרים את המדינה בכוונה לאנרכיה". "תתאפסו על עצמכם", הפציר בהם נתניהו בסרטון שפרסם אחר הצהריים, "גלו אחריות ומנהיגות". לדברי ראש הממשלה נתניהו, "רוב אזרחי ישראל לא רוצים אנרכיה. הם רוצים שיח ענייני ובסוף הם רוצים אחדות".
לפיד הגיב על דברי נתניהו וקרא לו: "מר נתניהו, פעם אחת בחייך קח אחריות על מעשיך במקום להאשים אחרים". לדבריו, "האנרכיה היא בגלל הממשלה המטורללת שלך, הנזק לכלכלה ולביטחון הוא בגלל החקיקה המטורפת שאתה מוביל, אובדן האחדות בעם הוא תוצר ישיר של ההסתה הבלתי פוסקת שלך. תפסיק להתבכיין על איומים מדומיינים, תעצור את החקיקה ההרסנית הזו ותראה איך הסדר יחזור ועימו גם אחדות עם ישראל".