משפחות חטופים שנפגשו לאחרונה עם חברי קונגרס רפובליקנים שמעו מהם בשיחות סגורות ביקורת קשה על אופן ניהול המלחמה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפחות שני חברי קונגרס כינו אותה "המלחמה של ביבי", ולא הסתירו את העובדה שבראייתם נתניהו מאריך את המלחמה מסיבות אישיות.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו
גם בצד הרפובליקני מיישרים קו וקוראים לסיום "המלחמה של ביבי". נתניהו וטראמפ
(צילום: EPA)
הביקורת מצד הרפובליקנים מגיעה על רקע משבר עמוק ביחסי ישראל-ארה"ב, ובצל הביקורת הרבה שהושמעה עד כה בעיקר מהצד הדמוקרטי בארה"ב, כולל בכירי הממשל, ובהם הנשיא ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס.
עד לאחרונה, היה מקובל לחשוב שהרפובליקנים תומכים בישראל באופן מלא. עם זאת, מדיווחים שמגיעים לירושלים עולה שגם לרפובליקנים נמאס מהמלחמה, והמסר שהם מעבירים לישראל הוא "תתארגנו על עצמכם. אתם מנהלים את המלחמה הזו רע ומפסידים בדעת הקהל בארה"ב".
בכך, למעשה, לא מעט חברי קונגרס רפובליקנים מיישרים קו עם העמדה הביקורתית שמפגין הנשיא ביידן, שקורא גם הוא לעצירת המלחמה ולחזרה לשלום כהגדרתו - במסגרת הלחץ שהוא מפעיל בהגעה להפסקת אש ולשחרור חטופים.
בשיחות עם חברי קונגרס רפובליקנים עולה שגם הם חושבים שלנתניהו יש אינטרס פוליטי להאריך את המלחמה. הם אומרים בשיחות סגורות שהמשך המלחמה לא טוב לישראל, וכי היא פוגעת בעיקר בדעת הקהל האמריקנית, עובדה שבתורה משפיע גם על חברי הקונגרס.
במבט רחב יותר, לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב שיתקיימו בנובמבר הקרוב, נראה כי יותר ויותר חברי קונגרס רפובליקנים מיישרים קו עם עמדתו של המועמד מטעם המפלגה - הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. רק בחמישי האחרון אמר טראמפ כי "ישראל מפסידה לחלוטין בקרב יחסי הציבור", וטען כי "היא צריכה לסיים את המלחמה". בריאיון למנחה הרדיו השמרן יו יואיט, אמר הנשיא: "תסיימו עם זה ובואו נחזור לשלום ונפסיק להרוג אנשים". לדבריו, "זו הצהרה מאוד פשוטה, הם צריכים לסיים עם זה. פשוט תגמרו עם זה מהר כי אנחנו צריכים לחזור לנורמליות ולשלום".
2 צפייה בגלריה
ביידן מנופף לקהל לפני תחילת נאום "מצב האומה"
ביידן מנופף לקהל לפני תחילת נאום "מצב האומה"
המתיחות ביחסים עם ארה"ב בשיא. הנשיא ביידן
(צילום: AFP)
המועמד הרפובליקני, שמרבה לבקר את הנשיא המכהן - אך כבר קרא בעצמו לסיום המלחמה בחודש שעבר - מתח ביקורת בריאיון על ההתנלהות הישראלית ועל מניין ההרוגים הפלסטינים, כמו גם על המשבר ההומניטרי בעזה. טראמפ ביקר באופן ספציפי את "ההחלטה", לדבריו, לפרסם תיעודים מהלחימה בעזה על ידי דובר צה"ל, שמפרסם מאז 7 באוקטובר תיעוד מתקיפת תשתיות טרור. "הם לא צריכים לשחרר תיעודים כאלה", אמר טראמפ, "זו הסיבה שבגללה הם לחלוטין מפסידים בקרב יחסי הציבור, הם מפסידים אותה בגדול. הם משחררים תיעודים מזוויעים של בניינים קורסים, ואנשים מדמיינים בני אדם שנמצאים במבנים האלה, ולא אוהבים את זה".
בריאיון נוסף, לערוץ הטלוויזיה הימני "Real America's Voice", הנשיא לשעבר חזר שוב על דבריו שעוררו זעם רעב בקהילה היהודית בארה"ב על כך ש"כל יהודי שמצביע לנשיא ביידן אינו אוהב את ישראל, ולמען האמת צריך להעמיד אותו על מקומו". טראמפ אמר כי הוא לא מבין "איך יהודי יכול לבחור בביידן כי הוא 100% בעד הפלסטינים, ואין לו מושג איך לצאת מזה. זה לא ייאמן היסטורית שיהודים מצביעים לדמוקרטים, אני לא מצליח להבין את זה. אולי סתם הרגל מגונה". טראמפ חזר על טענתו כי "אני הייתי יותר פרו-ישראלי מכל נשיא אחר בהיסטוריה, עם רמת הגולן, תראו מה עשיתי בנוגע לאיראן ותוכנית הגרעין הנוראית; והחזרת השגרירות לירושלים הבירה - אלה דברים עצומים שאף נשיא אחר לא עשה. אף אחד לא עשה יותר מאז אברהם לינקולן, והייתי אומר אף מעבר עליו, אבל אמרו לי שזה לא רעיון טוב".
לפני ימים אחדים, העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם כי בשיחה הקשה בין ביידן לנתניהו, הנשיא איים בפועל בשינוי מדיניות כלפי ישראל והמלחמה בעזה – אם נתניהו לא ישנה את המדיניות שלו. השיחה בין המנהיגים התקיימה בעקבות התקרית שבה צה"ל הפציץ והרג שבעה עובדי סיוע מהארגון "המטבח המרכזי העולמי" (WCK). בשיחה, לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, ביידן הציב לנתניהו אוטימטום, ולפי התבטאויות של בכירי הבית הלבן איים בהגבלת התמיכה הצבאית בישראל בהמשך המלחמה. בהמשך, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ודובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, אמרו את הדברים באופן ישיר.