שרים בקבינט הקורונה דחו היום (ה') את הביקורת שנשמעה בימים האחרונים על כך שראש הממשלה נפתלי בנט נמנע מלכנס את הקבינט, ועל כך שהוא אינו מעוניין לקבל את המלצת גורמי המקצוע להטיל הגבלת התקהלות. "אין טעם להגביל את כולם ולשלם פיצויים רק בגלל הלא-מחוסנים", אמרו השרים.
השרים הוסיפו כי "בסופו של דבר אנחנו באירוע של חיסונים. אין שום סיבה לשנות את המדיניות כרגע. החולים הקשים במגמה יציבה. מה יעזור לשבת ולהגביל 2.5 הופעות בשעה שכל הילדים בבית ספר ואנשים נוסעים בלי הגבלה לחו"ל".
3 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת ישראל
אוהדי נבחרת ישראל
פרופ' אש קרא "לצמצם את ההתקהלויות הגדולות". אוהדי נבחרת ישראל ומחלקת קורונה בברזילי
(צילום: אורן אהרוני, AP)
הישיבה האחרונה של קבינט הקורונה התכנסה ב-30 באוגוסט – ממש לפני פתיחת שנת הלימודים. בנט מקיים דיונים מקצועיים כל הזמן אבל אין לו כוונה לכנס את קבינט הקורונה לפני נסיעתו לניו יורק במוצאי שבת לכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם. בנט יחזור לארץ ביום רביעי בלילה – חודש אחרי ישיבת הקבינט האחרונה.
רוב שרי קבינט הקורונה מסכימים עם המדיניות הקיימת, וסבורים שאין שום סיבה לשנות אותה כרגע. יש יציבות במספר החולים במצב קשה ומקדם ההדבקה נמוך יחסית ועמד הבוקר על 0.82. עם זאת, יש דיווחים על מחסור במכשירי אקמו שרובם נתפסים על ידי בלתי מחוסנים.
בכירי משרד הבריאות אומרים שאין מנוס מלהטיל הגבלה על התקהלויות. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש קרא הבוקר בריאיון לאולפן ynet לכנס את הקבינט כדי לשקול שוב צמצום התקהלויות. "הייתי מצמצם את ההתקהלויות הגדולות, בהן מגרשי הכדורגל, כך שבמתחם סגור לא יהיו יותר מ-400 איש ובמתחם פתוח – לא יותר מ-500", הוסיף מנכ"ל משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט. לא יכנס את הקבינט לפני נסיעתו לניו יורק
(צילום: EPA)
גם בקבינט המומחים הלאומי לקורונה שמייעץ לממשלה סבורים שיש לשנות את המדיניות. אמש התכנס קבינט המומחים לדיון ובו קבע כי למרות התקווה לירידה בתחלואה בזכות מבצע החיסונים, לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים. המומחים הוסיפו כי "מתחייב שינוי מדיניות לתקופת הביניים עד אשר תוכח ירידה משמעותית ומתמדת בתחלואה הקשה".
המומחים ציינו כי אין מקום לשקול סגרים, אך גם אין היגיון או סבירות בקיום התכנסויות נרחבות לטובת אירועים כגון תרבות וספורט בתקופה של שיא הדבקה לא נשלטת, כאשר עשרות חולים צעירים מגיעים לטיפול במצב קשה מדי יום. המומחים המליצו להגביל את ההתקהלויות במקומות סגורים ללא יותר מ-300 איש. לדבריהם, לאחר שתפחת ההדבקה ניתן יהיה לפתוח שוב אירועים מסוג זה.
ואולם, שרים בקבינט אומרים שאין סיבה לשנות את המדיניות. "אלה שמפיצים את השיח שהקבינט לא מתכנס אלה אנשי משרד הבריאות. זו שיטה כזו. גם בדיונים אצל ביבי הם תמיד היו מציגים פרספקטיבה של עומס בבתי חולים", אמרו שרים בקבינט הקורונה. "אנחנו עכשיו בדיון ערכי כי יש חיסונים, זה דיון לא פשוט. הציבור לא ייכנס לסגר בגלל 90% (מהחולים – א"א) שהם לא מחוסנים".
3 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
מספר המתחסנים נמוך יחסית לחודש שעבר - וישראל שוברת שיא מדאיג
(צילום: רויטרס)
המומחים קראו גם לקדם מתן נרחב ככל האפשר של תרופת רג'נרון, שהטיפול בה בישראל החל היום, ולקיים דיון לגבי ההתנהלות העתידית למקרה שיחל גל תחלואה חדש של זן הדלתא או שיגיע לישראל זן חדש. המומחים קראו גם לעדכן ולחזק את מתווה החינוך, ולהשתמש במודל הכיתה הירוקה רק בנסיבות שיוכיחו את עצמן כמונעות רוב גדול של מקרי ההדבקה בפיילוט.

499 מתים מתחילת ספטמבר

בינתיים, בזמן שמשרד הבריאות דורש עוד הגבלות, אובחנו מחצות אלפי מאומתים לנגיף - וגם נשבר שיא מדאיג. 4,314 ישראלים קיבלו מחצות הודעה כי הם חיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-83 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 5.45%.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,035 חולי קורונה, 713 מהם במצב קשה. 202 חולים במצב קשה מחוברים למכונות הנשמה ומדובר במספר שיא בגל הרביעי.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי מתחילת החודש אובחנו בישראל 177,410 חולי קורונה. באוגוסט אובחנו 201,883 ישראלים כחיוביים לקורונה, ביולי אובחנו 32,536, וביוני 2,392. מאז החל הגל השלישי באמצע חודש יוני אובחנו בישראל יותר מ-414 אלף חיוביים לקורונה.
היום נפטרו שלושה חולי קורונה ומתחילת החודש נפטרו מסיבוכי המגפה 499 ישראלים. בחודש אוגוסט נפטרו 624 ישראלים, ביולי 55 וביוני נפטרו בישראל שמונה חולי קורונה.
במקביל, למרות החשיבות שבחיסון – שמפחית באופן ניכר את הסיכוי לפתח תחלואה קשה – עדיין מספרי המתחסנים במנה השלישית וגם במנה הראשונה נמוכים יחסית לעומת סוף החודש שעבר. היום קיבלו 17,861 ישראלים את מנת הבוסטר ו-2,822 את מנת החיסון הראשונה.