6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה על שחרור חטופים פעימה ראשונה חמאס רצועת עזה חרבות ברזל
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP /Stephanie Scarbrough)
בית הנבחרים האמריקני הצביע הלילה (בין רביעי לחמישי) בעד הצעה שקוראת לפתוח בחקירת הדחה נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לפני כשלושה חודשים יו"ר בית הנבחרים לשעבר, המנהיג הרפובליקני קווין מקארתי שמאז הודח מתפקידו, הודיע כי הנחה את המחוקקים לפתוח בחקירת הדחה נגד ביידן - על רקע טענותיהם של גורמים במפלגה הרפובליקנית כי בימיו כסגן הנשיא של ברק אובמה ניצל את מעמדו כדי לסייע לעסקיו של בנו האנטר ביידן בחו"ל. הסיכוי שביידן יודח אפסי, שכן כדי להדיח אותו יהיה צורך בשני שלישים מהסנאטורים בסנאט - שם יש לדמוקרטים רוב.
המפלגה הרפובליקנית מחזיקה ברוב בבית הנבחרים, וכל 221 המחוקקים שלה הצביעו בעד ההצעה שהגישה המפלגה, בעוד 212 המחוקקים הדמוקרטים הצביעו נגד. בכך בית הנבחרים אישר למעשה את פתיחת החקירה, אף על פי שהרפובליקנים לא הצליחו לספק עד כה ראיות לכך שהאנטר ביידן הרוויח כלכלית בעקבות הקשרים של משפחתו.
הנשיא ביידן הגיב להצבעה בבית הנבחרים, ובהצהרה שפרסם הבית הלבן בשמו האשים את המפלגה הרפובליקנית בכך שהיא לא מסייעת לו לעזור לישראל, לאוקראינה ולעם האמריקני. "העם האמריקני צריך את המנהיגים שלו בקונגרס כדי שיפעלו בנוגע לעניינים שנמצאים בראש סדרי העדיפויות עבור האומה והעולם", אמר ביידן. "ביום שלישי נפגשתי עם נשיא אוקראינה, שמוביל את עמו בקרב על חירות נגד התוקפנות הרוסית. הוא הגיע לאמריקה כדי לבקש מאיתנו עזרה. עם זאת, הרפובליקנים בקונגרס לא יפעלו כדי לעזור. עם ישראל נמצא בקרב מול טרוריסטים, והוא מחכה לעזרתנו. עם זאת, הרפובליקנים בקונגרס לא יפעלו כדי לעזור".
6 צפייה בגלריה
האנטר ביידן אפריל 2022
האנטר ביידן אפריל 2022
האנטר ביידן. אבא ניצל סמכות כדי לסייע בעסקים?
( צילום: AP )
"עלינו לטפל במצב בגבול הדרומי שלנו, ואני נחוש לנסות לתקן את הבעיה. אנחנו צריכים מימון כדי לחזק את אבטחת הגבולות, אבל הרפובליקנים בקונגרס לא יפעלו כדי לעזור", המשיך הנשיא. "אנחנו צריכים להמשיך את ההתקדמות שלנו בכלכלה ולוודא שהאינפלציה תמשיך לרדת ומספר מקומות העבודה ימשיך לעלות. משמעות הדבר היא הימנעות ממשברים כלכליים שנגרמו מעצמם כמו השבתת הממשל, שהרפובליקנים בקונגרס דוחפים אותנו אליה תוך מספר שבועות בלבד, כי הם לא יפעלו כעת כדי לממן את הממשל ועניינים קריטיים אחרים שישפרו את החיים עבור העם האמריקני".
לדברי ביידן, "יש הרבה עבודה לעשות. אבל אחרי שבזבזו שבועות בניסיון למצוא יו"ר חדש לבית הנבחרים ובהדחת חבריהם למפלגה, הרפובליקנים בקונגרס עוזבים לחודש מבלי לעשות דבר כדי להתמודד עם האתגרים הבוערים הללו. אני מתעורר כל יום מרוכז בסוגיות העומדות בפני העם האמריקני - סוגיות אמיתיות שמשפיעות על חייהם ועל החוזק והביטחון של ארצנו ושל העולם.
"לצערי, הרפובליקנים בבית הנבחרים לא מצטרפים אליי. במקום לעשות הכול כדי לעזור לשפר את חייהם של האמריקנים, הם מתמקדים בלהתקיף אותי בשקרים. במקום לעשות את עבודתם, הם בוחרים לבזבז זמן על התעלול הפוליטי חסר הבסיס הזה, שאפילו הרפובליקנים בקונגרס מודים שאינו נתמך בעובדות. לעם האמריקני מגיע יותר טוב. אני יודע במה אני אשאר ממוקד. הייתי מזמין את הרפובליקנים בקונגרס להצטרף אליי".
6 צפייה בגלריה
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארתי אחרי הדחתו מתפקיד יו"ר בית הנבחרים ארה"ב
הודיע על החקירה לפני כשלושה חודשים - ומאז הודח בעצמו. יו"ר בית הנבחרים לשעבר קווין מקארתי
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite)
נגד בנו של הנשיא, האנטר ביידן, הוגש בסוף השבוע כתב אישום שבו הוא מואשם כי במשך ארבע שנים ניהל מבצע הונאה שבמסגרתו העלים מסים בשווי של לפחות 1.4 מיליון דולר. הוא מואשם בתשעה סעיפים. כתב האישום מצטרף לזה שהוגש נגד האנטר ביידן בגין רכישת נשק בתקופה שבה השתמש בסמים - עבירה חמורה לפי חוקי ארה"ב.
כעת עשוי להתנהל נגד ביידן הבן משפט ממש במקביל לקמפיין הבחירות של אביו. הדבר צפוי לסייע לרפובליקנים, המשמיעים כאמור גם טענות שבימיו כסגן הנשיא ניצל ג'ו ביידן את תפקידו כדי לסייע לבנו האנטר בקידום עסקאות בחו"ל. אם האנטר ביידן יורשע בהונאת המס, העונש המרבי שאפשר יהיה לגזור עליו הוא 17 שנות מאסר.
ההצבעה על פתיחת חקירת ההדחה נגד הנשיא ביידן הגיעה כמה שעות לאחר שבנו האנטר סירב להזמנה להופיע בפני בית הנבחרים ולתת הצהרה בדלתיים סגורות. במקום, הוא בחר לקיים מסיבת עיתונאים בגבעת הקפיטול וחזר על נכונותו להעיד בפומבי - הצבעה שהרפובליקנים בבית הנבחרים דחו. "אני כאן כדי להעיד בשימוע פומבי היום, כדי לענות על כל השאלות הלגיטימיות של הוועדות", אמר האנטר ביידן במסיבת העיתונאים. "הרפובליקנים לא רוצים תהליך פתוח שבו האמריקנים יוכלו לראות את הטקטיקה שלהם, לחשוף את החקירה חסרת הבסיס שלהם או לשמוע מה יש לי להגיד".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"נשיא אוקראינה הגיע כדי לבקש עזרה מאמריקה, אבל הרפובליקנים לא יסייעו". ביידן וזלנסקי
(צילום: Drew Angerer/gettyimages)
החקירה שתיפתח נגד ביידן אינה צפויה להביא בפועל להדחה של הנשיא, אבל במחנה הרפובליקני מקווים שהיא תחשוף מידע שיביך אותו ותחליש עוד יותר את מעמדו לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה, שבהן יתמודד על כהונה נוספת. לפי סקר ארצי שפרסם בסוף השבוע "וול סטריט ג'ורנל", נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שצפוי להתמודד שוב נגד ביידן בבחירות לנשיאות עוד 11 חודשים, מוביל כעת על הנשיא בפער של 4% ברחבי ארה"ב, 47% מול 43%. אף שבשיטת הבחירות האמריקנית המנצח בקלפי נקבע לפי מספר האלקטורים שצבר בכל מדינה, סקרים ארציים הם מדד טוב למצבו של מועמד. לשם השוואה, לפני ניצחונו ב-2020 הוביל ביידן על טראמפ בפער של 10-5%.
המפלגה הרפובליקנית מחזיקה כיום כאמור בבית הנבחרים ביתרון דחוק על המפלגה הדמוקרטית, עם 221 חברים לעומת 212, מה שאפשר לה לאשר את ההחלטה לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא. אם החקירה אכן תוביל את הרפובליקנים לצעד שכזה, ביידן יעמוד למשפט בסנאט, אבל שם כדי להדיחו יהיה צורך בתמיכה של שני שלישים מהסנאטורים. בסנאט נהנים כיום הדמוקרטים מיתרון דחוק, עם 51 סנאטורים משלהם לעומת 49 רפובליקנים, וגם אם לא היה להם רוב כזה - סיכויי הרפובליקנים לגייס את הרוב הדרוש להדחה, 67 תומכים, היו אפסיים.
בהודעה שפרסם ברשת X לפני כשלושה חודשים יו"ר בית הנבחרים לשעבר מקארתי, הוא כתב כי הבדיקות שניהל בית הנבחרים עד כה בענייניו של ביידן חשפו "תרבות של שחיתות" הסובבת את משפחתו של הנשיא, וכי עולות טענות "חמורות ואמינות" להתנהלות לא כשרה מצד ביידן, בהן ניצול סמכות לרעה, שיבוש הליכי חקירה ושחיתות. מקארתי מסר כי החקירה שתיפתח כעת תאפשר למחוקקים לאסוף עובדות, וטען כי הוא לא קיבל את ההחלטה בקלות. "נלך לאן שהראיות ייקחו אותנו", כתב מקארתי.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
הנשיא לשעבר טראמפ. היחיד שהועמד לדין פעמיים בסנאט
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
הודעתו של מקארתי בספטמבר על פתיחת החקירה באה בעקבות טענותיהם של גורמים במפלגה הרפובליקנית כי בשנים 2017-2009, כשכיהן כסגן הנשיא, ניצל ביידן את התפקיד כדי לסייע לבנו האנטר. הרפובליקנים טרם גיבו את הטענות הללו בראיות חד-משמעיות, אבל בשימוע שנערך בבית הנבחרים, לפני שמקארתי הודיע על ההחלטה, הצהיר אחד מעמיתיו של ביידן הבן בעולם העסקים כי האנטר "מכר אשליות", שלפיהן מי שיהיה איתו בקשרים עסקיים יוכל לקבל גישה לבית הלבן. המעבר של בית הנבחרים לחקירת הדחה רשמית ייתן כעת בידי החוקרים סמכויות רחבות יותר, כולל האפשרות לזמן עדים ולדרוש לעיין במסמכים הקשורים לנשיא ביידן ובנו.
הרפובליקנים מאמינים כי העמדה לדין של ביידן תטיל כתם היסטורי על שמו, משום שהיא תצרף אותו לרשימה שחורה של ארבעה נשיאים בלבד שהועמדו למשפט בסנאט עד היום: אנדרו ג'ונסון, שב-1868 הואשם בגין הפרת חוק הקביעות במשרה, אבל בסנאט ניצל על חודו של קול מהדחה; ביל קלינטון, שב-1998 עמד לדין אחרי ששיקר על יחסיו המיניים עם מוניקה לווינסקי, וזוכה בסנאט ברוב של 55 מול 45; ודונלד טראמפ, שב-2019 הועמד לדין באשמה שניסה להניע באוקראינה חקירה נגד ביידן, וב-2021 הועמד לדין שוב בגין חלקו במהומות הקפיטול, אך בשני המקרים לא הושג הרוב הדרוש להדחתו. ב-1974 עמד ריצ'רד ניקסון בפני הדחה בטוחה בבית הנבחרים ובסנאט בגין פרשת ווטרגייט, אך הוא התפטר – ולכן נסגר ההליך נגדו עוד לפני ההצבעה.
6 צפייה בגלריה
הצבעה ב סנאט משפט דונלד טראמפ
הצבעה ב סנאט משפט דונלד טראמפ
מצביעים על הדחת טראמפ אחרי שכבר סיים את תפקידו כנשיא, בפברואר 2021, בסנאט
(צילום: AP)
רבים במחנה הדמוקרטי תופסים את פתיחת החקירה נגד ביידן כנקמה של הרפובליקנים על שני הליכי ההדחה שנוהלו נגד טראמפ, הליכים שעוררו את חמת זעמם של שמרנים. הדמוקרטים סבורים גם כי חקירת ההדחה היא ניסיון להסיח את הדעת מצרותיו המשפטיות של הנשיא לשעבר טראמפ, שניצב בימים אלה בפני ארבעה כתבי אישום, חלקם חמורים ביותר. טראמפ עצמו דחק לאחרונה באנשי האגף הרפובליקני הקיצוני בבית הנבחרים לפעול להדחת ביידן, ומי שהוביל את האיומים להדיח את מקארתי עצמו היה חבר הקונגרס מאט גייטס, מבעלי בריתו הגדולים של טראמפ.
הניסיון לקדם חקירת הדחה נגד ביידן עוררה אי-נחת גם בקרב חברי קונגרס מתונים במפלגה הרפובליקנית, שבבחירות בשנה הבאה יתמודדו מחדש על המושב שלהם במחוזות הצבעה שאינם רפובליקניים מובהקים - אך כל אלה הצביעו למרות זאת הלילה בעד ההצעה לפתוח בחקירת הדחה נגד הנשיא. זאת למרות שהביעו חשש כי קידום חקירת ההדחה ייתפס כמעשה רדיפה נגד ביידן, וכך ירחיק מהם מצביעים מתונים, החיוניים מאוד להם לניצחון.