2 צפייה בגלריה
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
קנאביס מריחואנה ג'וינט חשיש עישון
(צילום: shutterstock)
שר המשפטים גדעון סער פרסם היום (רביעי) טיוטת תקנות שלפיה עבירות השימוש העצמי בקנאביס יהפכו לעבירות מנהליות במקום פליליות. התקנות החדשות קובעת קנס כספי קבוע לשימוש עצמי בקנאביס, ובכל מקרה העבירה לא תסתיים יותר בכתב אישום פלילי - בדומה למצב ברוב עבירות התעבורה.
כיום, לפי "מתווה ארדן", כשאדם נתפס משתמש בקנאביס בפעם הראשונה הוא משלם קנס בגבוה אלף שקלים, ובפעם השנייה בגובה אלפיים. בפעם השלישית ניתן לסגור את התיק בהסדר, ואילו בפעם הרביעית ואילך יוגש נגדו כתב אישום. כמו כן, החוק הקיים מחריג אנשים בעלי עבר פלילי בגין עבירות מסוימות שעברו בחמש השנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
שימוש עצמי בקנאביס לא ייחשב כעבירה פלילית. סער
(צילום: אלכס גמבורג)
השינוי שהציעו במשרד המשפטים יהיה שמשתמשי קנאביס לא יואשמו יותר בדין פלילי כלל, למעט מקרים חריגים. כמו כן, תבוטל ההחרגה של אנשים עם עבר פלילי, תבוטל האבחנה בין עבירה ראשונה לבין עבירות נוספות והקנס יוגבל ל-1,000 שקלים. על פי טיוטת התקנות, מההסדר יוחרגו חיילים, שוטרים וסוהרים בשירות חובה וקטינים.
לדברי סער, "כפי שהתחייבנו לציבור, שימוש עצמי בקנאביס לא ייחשב כעבירה פלילית. היעדר מדיניות בנושא הופכת, הלכה למעשה, אזרחים נורמטיביים רבים בישראל לעבריינים פליליים, פוגעת בזכויות הפרט ומערערת את האמון בין האזרחים למערכות אכיפת החוק".
ח"כ השכל מדברת על הסדרת הקנאביס הרפואי באוקטובר
(צילום: אסף חן)

נזכיר כי צוות בין-משרדי בהובלת משרד המשפטים הגיש את המלצותיו בעניין בנובמבר 2020. הצוות המליץ על לגליזציה, כלומר, הסדרת שוק הקנאביס בישראל במודל הקנדי שבמסגרתו המסחר והשימוש חוקיים למבוגרים מעל גיל 21, כולל רכישה בחנויות ייעודיות. החזקה תהיה חוקית בכמות של עד 15 גרם ולא-פלילית עד 50 גרם. עם זאת, ניסיונותיה של הקואליציה להעביר חקיקה בנושא עד כה עלו בתוהו לאור התנגדות רע"מ. לצד זאת, בחודש אוקטובר האחרון הצליחה הקואליציה להעביר את הסדרת הקנאביס הרפואי בכנסת בקריאה טרומית.
במשרד המשפטים הסבירו שעם זאת, וכל עוד לא מתקיימת אסדרה מלאה של שוק הקנאביס, ומכיוון שהוראת השעה משנת 2019 (מתווה ארדן) המעוגנת בסעיף 7 לפקודת הסמים, עומדת לפקוע בסוף מרץ 2022 - יש צורך בפעולה דחופה בנושא. בהיעדר פעולה כזו, הסבירו, תהיה שוב אכיפה פלילית מלאה על עבירות שימוש עצמי בקנאביס כבר בסוף החודש הבא.
התקנות החדשות אמורות להיכנס לתוקף בחודש מרץ. בשבועיים הקרובים הציבור יוכל לתת את הערותיו עליהן, ולאחר מכן ידונו במשרד המשפטים בהערות שבועיים נוספים, עד לחתימת שר המשפטים. שבועיים נוספים לאחר חתימת השר, התקנות יעברו לוועדת חוקה, חוק ומשפט שבראשה עומד ח"כ גלעד קריב (העבודה) - שם הן צפויות לקבל רוב וסביר שיאושר וייכנסו לתוקף.