על רקע מאמצי ההידברות בבית הנשיא סביב חקיקת המהפכה המשפטית, ח"כ קארין אלהרר, חברת צוות המשא ומתן מטעם יש עתיד, אמרה הבוקר (שלישי) בריאיון לאולפן ynet כי "אין לנו ברירה אלא לשמור על אופטימיות זהירה". ח"כ אלון שוסטר מהמחנה הממלכתי היה פחות אופטימי ואמר כי הוא לא יודע אם אפשר להגיע להבנות, בעוד שח"כ דני דנון מהליכוד הבהיר: "אין לנו לחץ לחוקק, אני מקווה שהקיצונים משני הצדדים לא יגברו על הרוב".
אתמול התקיימה בבית הנשיא פגישה נוספת של צוותי המשא ומתן של הקואליציה ושל סיעות המחנה הממלכתי ויש עתיד, בצל האמירות של שרת התחבורה מירי רגב ויו"ר ש"ס אריה דרעי, שלפיהן החקיקה עדיין על השולחן ותחזור אחרי יום העצמאות. מבית הנשיא נמסר כי הפגישה ארכה כשעתיים ושהיא "התקיימה ברוח טובה". עוד נמסר כי "במהלך השבוע הקרוב יתקיימו פגישות המשך של הצוותים".
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
ההידברות בבית הנשיא. "אווירה יותר רגועה"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ח"כ אלעזר שטרן התייחס בריאיון ל-ynet radio לדבריהם של רגב ודרעי, ואמר כי "חלק מהאנשים שמחוץ לבית הנשיא, אלה שאומרים שאחרי יום העצמאות ישר יופעלו הבולדוזרים מחדש - אני לא מבין מה הם רוצים". לדעתו של שטרן, השיחות צריכות להוביל לחקיקת חוקה: "אני חושב שלטובת עם ישראל הגיע הזמן שתהיה לנו חוקה. זה יפתור הרבה בעיות בעתיד - וזה מה שצריך להיות". על שיחות ההידברות אמר: "לא שמנו על השולחן שום תנאים, אנחנו לא בשיח של וטואים".
במקביל, חברת מפלגתו קארין אלהרר, שמשמשת כאמור כחברת צוות המשא ומתן בבית הנשיא, אמרה לאולפן ynet כי "האווירה בשתי הפגישות שהתקיימו עד כה לא הייתה רעילה. הייתה אווירה רגועה יותר מאשר בוועדת החוקה במשך שלושה חודשים".

עם זאת, אלהרר ציינה כי עד כה עוד לא קרה משהו מהותי וכרגע רק עסוקים במנגנון. "באתי מאוד חשדנית לשיחות, כי אני שומעת את האמירות של דרעי ורגב, אבל אין לנו את הפריבילגיה לוותר על הדבר המופלא שנקרא 'מדינת ישראל', ומרגע שהנשיא הזמין אותנו - אנחנו מגיעים בנפש חפצה", אמרה. כשנשאלה האם היא אופטימית לגבי המשך השיחות, השיבה אלהרר כי "אין לנו ברירה אלא לשמור על אופטימיות חשדנית וזהירה, כי כולנו נפסיד אם לא נצליח".
בתוך כך, גם ח"כ דני דנון התייחס במשדר למאמצי ההידברות בבית הנשיא, ואמר כי לדעתו "התהליך שקורה עכשיו הוא נכון". דנון הוסיף כי הוא "מקווה שהקיצונים בשני הצדדים לא יגברו על הרוב שמבין שצריך לעשות שינוי, אבל בהסכמה רחבה". באשר לשאלת מסגרת הזמן וקצב החקיקה, דנון אמר כי "אין לנו לחץ ואנחנו לא עובדים עם סטופר. יש לנו רוב בכנסת והתמיכה בציבור קיימת, גם אם היא נפגעה. צריך לעשות את התהליכים בצורה סדורה ובשיח".

גם ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) התייחס לשיחות בבית הנשיא, ואמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "לא יודע אם אפשר להגיע להבנות, אבל יודע שצריך". לדבריו, "הצדדים הסכימו אתמול על הצורך להגיע להסכמות רחבות. אנחנו מוכרחים להימנע מקיצוניות. נגן על הדמוקרטיה ולא נאפשר שליטה פוליטית על השופטים". לטענת שוסטר, "השילוב של התכנים הקיצוניים כל כך שהונחו על שולחן הכנסת, ביחד עם התהליך המוטרף של החקיקה, הוציאו מאות אלפי אנשים לרחובות - וכך יהיה שוב אם זה לא ייפסק באחת".

ח"כ אביחי בוארון מהליכוד התייחס היום ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בריאיון ל-ynet radio, ואמר כי "בשמאל יש את החלק היותר ממלכתי, היותר מתון, שאותו מוביל בני גנץ. לא לחינם הוא זוכה לאהדה בסקרים כי הציבור באמת רוצה הידברות".
לדבריו, "אני מחלק את השמאל הישראלי לשני חלקים. יש את השמאל הבלתי אחראי, אנרכיסטי ואלים, שלוקח אותנו למחוזות הכאוס. זה חלק אחד של השמאל. יש את החלק היותר ממלכתי, היותר מתון, שאותו מוביל בני גנץ. את החלק ההוא מוביל יאיר לפיד ואת החלק הזה מוביל גנץ. אנחנו מצפים גם, וזה מקרין מתוך השיחות בחדר המשא ומתן. דיברתי עם אנשים שהיו בבית הנשיא ואומרים שהמחנה הממלכתי יותר ויותר קשוב לכאב הזה שדיברתי עליו של הציבור שרוצה להיות חלק".

השר אליהו: "יש כשל תפיסתי בתוך המשטרה ובמדינה"

בריאיון ל-ynet radio, התייחס היום שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) לסוגיית הקמת המשמר הלאומי ולנחיצותו, וטען כי "ישראל מתמודדת עם מציאות לא נורמלית, שבה שני לאומים מתמודדים על אותה פיסת קרקע". לדבריו, "יש לנו כשל תפיסתי בתוך משטרת ישראל ובכלל במדינת ישראל. אין הרבה מדינות שמתמודדות עם מצב כזה".

השר אליהו אמר כי הוא "רוצה משטרה שמתעסקת בנושאים של המתח הלאומי שקיים במדינת ישראל. לא משטרה רק לערבים, יש יהודים שמשתפים פעולה עם הטירוף". הוא הוסיף: "אני רוצה גוף חמוש שידאג להתעסק בנושאים האלה כיוון שבן אדם אחד לא יכול לנהל את ההפרדה הזו. ראינו את זה בשומר החומות, ראינו את זה כשהמפכ"ל טען שיש פה שני קיצונים משני הצדדים".
אליהו הביע התנגדות להשארת המשמר הלאומי תחת המשטרה. לדבריו, "גוף שפועל תחת התפיסה של פשיעה ולא פשיעה לאומנית, שלא עובד יום-יום על פשיעה לאומנית - לא יתפקד נכון באירוע חירום".
בנוסף, התייחס השר לדיון שנערך אתמול בבג"ץ בעתירה נגד מינויו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבו טען בן גביר כי הוא "מתעדן". לדברי אליהו, "בתור שר אתה צריך להיות ממלכתי וייצוגי יותר". על שאלת השופט נועם סולברג, שפנה לבן גביר בהלצה ושאל האם הוא "הגיע לשיא העדינות", אמר אליהו כי "זו שאלה דמגוגית שלא מתאימה לשופט בישראל". בנוסף, אליהו התייחס לעובדה שהשר בן גביר ייצג את עצמו בדיון, ואמר כי "אין מישהו שיעשה את זה טוב יותר".