2023 הסתיימה עם 244 נרצחים בחברה הערבית, הנתונים בשנה שהחלה לפני פחות מחודשיים מצביעים על המשך המגמה: מתחילת 2024 נרצחו בחברה הערבית בישראל 26 בני אדם, שלושה יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. רק תיק אחד בשנה הנוכחית פוענח, חבר בארגון פשיעה אמר: "כשרוצחים אצלנו מישהו, מיד נחפש איך לנקום".

4 צפייה בגלריה
אירוע ירי ברהט
אירוע ירי ברהט
מימין לשמאל: רכב שרוף ששימש לרצח בדיר חנא, חמושים בטייבה והירי היום ברהט
היום בצהריים נרצח ברהט סאפי ראפי אשווי בן ה-15 בקטטה חריגה ברהט, וצעירה נפצעה באורח קשה מדריסה. שוטרים רבים הגיעו למקום כדי להשליט סדר מחדש, אחרי שחמושים נצפו פותחים באש מהגגות. לפי תושבים, סאפי כלל לא היה מעורב בקטטה, שהתפתחה בין שתי משפחות מסוכסכות - שרק לאחרונה נערכה ביניהן "סולחה", כביכול. בהמשך עדכנה המשטרה על מעצר של שבעה חשודים.
אתמול נרצחו שלושה בני אדם בתוך 13 שעות: בטירה שבמשולש נורו למוות בתוך רכבם אחמד עבד אלחי (54) ובנו מוחמד (23). רעולי פנים התקרבו לרכב ופתחו באש מטווח קצר. מותם של האב ובנו נקבע בזירה. היחידה המיוחדת ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב שרון חוקרת את נסיבות הרצח הכפול.
4 צפייה בגלריה
סאפי ראפי אשווי
סאפי ראפי אשווי
סאפי ראפי אשווי, אחמד חמאדה, מוחמד עבד אלחי ואביו אחמד
מאות בני אדם השתתפו בהלוויית השניים. "מדובר באב ובן שחפים מפשע", אמר אחד הנוכחים בהלוויה. "לא יכול להיות שרוצחים אנשים טובים בדם קר והרוצחים משוחררים. מתחילת השנה נרצחו בטירה ארבעה בני אדם, והמשטרה לא פענחה אפילו מקרה אחד. מה זה עוזר לנו שכל פעם המשטרה אומרת שמפקד המחוז קיים הערכת מצב, ואחר כך כולם עוזבים את הזירה עם כישלון בטיפול".
מוניר, אחיו של האב שנרצח, אמר: "עד עכשיו אנחנו מנסים להבין מה הרקע לרצח. כל יום הייתי נפגש עם אחי, לא שמעתי ממנו על איומים. הוא ניהל חיים רגילים. אחי אסף את בנו ורצה ללכת להתפלל במסגד ולהמשיך לעבודה. הוא עבד בשני מקומות כדי לפרנס את המשפחה שלו, הבן לא מזמן התארס והתכונן לחתונה. לצערי, הרוצחים הרסו את הכול".

4 צפייה בגלריה
הלוויתם של אחמד עבד אלחי ובנו מוחמד עבד אלחי
הלוויתם של אחמד עבד אלחי ובנו מוחמד עבד אלחי
הלויויתם של אחמד עבד אלחי ובנו מוחמד. "הרוצחים הרסו הכול"
במקרה נוסף אתמול בחברה הערבית נרצח אחמד חמאדה (28) מדבוריה בצפון. הוא נורה למוות במשאית שעליה עבד. המשטרה פתחה בחקירה, וגם במקרה זה לא דווח על מעצרים. "היורים מסתובבים חופשי ומממשיכים לפגוע באזרחים כמה שהם רוצים", אמר תושב היישוב. "אחמד היה אב לילדה אחת שחיכתה לו בבית, הוא כבר לא יחזור אליה".
קרוב משפחתו של הקורבן אמר: "אחמד היה אדם נורמטיבי שעבד קשה למען בני משפחתו. חבל מאוד שאיבדנו אותו, כולנו בסכנת חיים בתקופה הזאת. חשבנו שנרגיש השנה ירידה מבחינת האלימות, אבל יש עלייה במקרי הרצח ורק מחכים לראות מי הבא בתור. כל עוד בן גביר והקצינים במשטרה לא עובדים, התוצאות יהיו קשות יותר".
ארגוני הפשיעה בחברת הערבית משדרים "עסקים כרגיל". לפני כשבועיים נרצח בג'דיידה-מכר אדהם חמוד (38), עובד מחלקת ההנדסה ביישוב. רעול פנים הגיע למקום שבו חמוד עבד, וירה בו למוות. לפי הדיווחים, חמוד לא היה היעד לחיסול.
4 צפייה בגלריה
אדהם חמוד
אדהם חמוד
אדהם חמוד. לה היה היעד לסכסוך
חבר בארגון פשיעה בחברה הערבית אמר: "הסכסוכים בין העבריינים הפכו להיות קשים יותר. כולם חושבים לרצוח גם חפים מפשע ובעלי תפקידים אם לא יצליחו להגיע ליעדי החיסול. כשרוצחים אדם ששייך לארגון פשיעה, הארגון לא ירים ידיים אלא מיד יתחיל לעבוד ולחפש איך לנקום".
כמה מהנרצחים מוכרים למשטרה, חלקם ריצו עונשי מאסר בגין עבירות חמורות. חבר אחר בארגון הפשיעה אמר: "ראינו כמה מקרים שבהם נרצחו אנשים שמוכרים בתחום הפשע. זה מראה על כמה יש מאמצים גדולים לחיסולים. אין מי שיכול לסיים את הסכסוכים האלה, מבחינת כולם הפתרון שנשאר הוא הנקמה".
מלבד מקרי הרצח, גם מספר הנפגעים ששרדו את הירי נמצא בעלייה. מתחילת השנה התרחשו קרוב ל-95 אירועי ירי בחברה הערבית, שבהם נפגעו כ-40 בני אדם באורח קשה, בינוני וקל. אחד מהם, תושב המשולש, סיפר: "הגעתי לבית שלי ואז אלמוני ירו בי בכניסה ופצעו אוי בינוני. אני לא יודע מי עומד מאחורי הירי, לא פגעתי באף אחד ואני לא מסוכסך. אני חושש שהרקע למעשה הוא סכסוך של מישהו אחר מהמשפחה שלי".
תושב הצפון שגם הוא נפצע מירי סיפר: "ירו בי בגלל שלא הצלחתי להחזיר הלוואה שלקחתי מהשוק האפור. היום אני לא יוצא מהבית, אם אצא - ירצחו אותי. איימו עליי ואמרו לי 'אם תדבר מילה, נרצח אותך או את אשתך או את ילדיך. לא ניתן לך לחיות חיים שקטים לכל עוד אתה לא מחזיר את הכסף'".
במקביל, המשטרה הודיעה היום כי חוקרי מחוז מרכז פענחו את רצח יוסף חאג' יחיא (21) בטייבה ב-21 בדצמבר האחרון. בעקבות חקירה מואצת שניהלו חוקרי תחנת היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב שרון ובסיוע תחנת טייבה, נעצר תושב העיר בן 28 בחשד לרצח. כתב אישום יוגש נגדו בימים הקרובים.