נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לראשונה להחלטת חברת הגלידה האמריקנית "בן אנד ג'ריס" להפסיק למכור את מוצריה בהתנחלויות ואמר היום (רביעי) כי "החרם נגד ישראל הוא סוג חדש של טרור, טרור כלכלי, טרור המנסה לפגוע באזרחי ישראל ובכלכלת ישראל".
הרצוג אמר את הדברים בטקס האזכרה הממלכתי המשותף לראשי ממשלות ונשיאי ישראל שנערך בבית הנשיא. "בימים אלו, בהם יש הקוראים לחרם על ישראל, אין לי ספק שכל ראשי הממשלה וכל נשיאי ישראל לדורותיהם היו מגיבים בחריפות רבה לקריאות החרם המתועבות נגד ישראל ונגד אזרחי ישראל. עלינו להתנגד לחרם ולטרור הזה מכל סוג שהוא. קמפיין ה-BDS אינו רודף שלום ומבקש לערער את עצם קיומה של מדינת ישראל. הוא מכוון את חיציו כנגד הכלכלה הישראלית", אמר.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
הרצוג נגד יצרנית הגלידה
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ , shutterstock)
הבוקר ביקרה שרת הפנים איילת שקד במפעל של הזכיין הישראלי בן אנד ג'ריס בבאר טוביה וקראה לישראלים להימנע מחרם על מוצריו ולתמוך בו. "לא את בן אנד ג'ריס הישראלי צריך להחרים - הפוך, צריך לקנות בן אנד ג'ריס בישראל", אמרה שקד.
בן אנד ג'ריס והחרמת ההתנחלויות – עוד כותרות:
שקד הוסיפה כי מנכ"ל החברה הישראלית, אבי זינגר, "נלחם כבר כמה שנים מלחמת חורמה נגד ארגוני ה-BDS. הוא מסרב לקבל את התנאי של בן אנד ג'ריס העולמית להחרים חלקים מישראל, ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי להפוך את ההחלטה שלהם". עוד אמרה שקד: "אנחנו פועלים מול גורמים יהודיים, קהילות אוונגליסטיות ותומכי ישראל בארה"ב, ששם יחרימו את הגלידה של בן אנד ג'ריס עד שהם לא ישנו את ההחלטה הבזויה שלהם".

שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, פנה אתמול ל-35 מושלי מדינות בארה"ב שבהן קיימת חקיקה נגד ה-BDS ונגד החרמת ישראל, וקרא להם לפעול משפטית נגד בן אנד ג'ריס. בעקבות הודעת החברה, עשרות חנויות בארה"ב הודיעו שיפסיקו למכור את הגלידה. בין החנויות גם רשת המרכולים הניו יורקית "מורטון וויליאמס", שהחליטה לצמצם ב-70% את מכירות הגלידה של "בן אנד ג'ריס" ב-16 סניפיה.
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח שלשום עם אלן ז'ופ, מנכ"ל תאגיד יוניליוור שבן אנד ג'ריס העולמית היא חלק ממנו, והבהיר כי הוא "רואה בחומרה רבה את ההחלטה להחרים את ישראל". בנט אמר כי מדובר ב"צעד אנטי ישראלי מובהק" והוסיף כי "מבחינתה של מדינת ישראל מדובר במעשה שיש לו השלכות חמורות, חוקיות ואחרות, והיא תפעל באופן תקיף נגד כל פעולה של חרם המופנה כנגד אזרחיה".
3 צפייה בגלריה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: AP)
למרות שבהודעתה על הפסקת מכירת הגלידה בהתנחלויות טענה בן אנד ג'ריס כי תמשיך לפעול בישראל, הלילה טענה יו"ר ועד המנהלים של החברה כי הם עדיין לא החליטו אם להמשיך לפעול בישראל כולה. לדברי היו"ר אנורדהא מיטאל, ההודעה פורסמה ללא אישור הוועד ובלחץ של חברת-האם יוניליוור.
בריאיון לרשת NBC אמרה מיטאל, שהביעה בעבר תמיכה בחרם נגד ישראל, כי במשך שנים לחץ ועד המנהלים להפסיק את מכירת הגלידות בהתנחלויות. היא אף חשפה כי הוועד לקח החלטה להפסיק את מכירת הגלידות בהתנחלויות כבר ביולי שעבר, אך לטענתה מנכ"ל בן אנד ג'ריס, מת'יו מקארתי שמונה על-ידי יוניליוור, "מעולם לא הוציא לפועל את ההחלטה".
מיטאל סיפרה כי בוועד המנהלים רצו במקור לפרסם הודעה אחרת, שבה לא מוזכרת המשך המכירה בישראל - דבר שלטענתה דורש את אישור הוועד שבראשו היא עומדת. מיטאל הוסיפה כי ההודעה שקיוו אנשי הוועד לפרסם, ולא פורסמה בסופו של דבר, אמורה הייתה להדגיש גם את מחויבות החברה ל"שוויון חברתי".