בן אנד ג'ריס הבטיחה, לצד הודעתה על חרם נגד ההתנחלויות, כי תישאר בישראל – אך כעת טוענת יו"ר ועד המנהלים העצמאי של החברה כי ההודעה פורסמה ללא אישור הוועד ובלחץ של חברת-האם יוניליוור – וכי הוועד טרם אישר את הישארותה של ענקית הגלידות בישראל כולה.
7 צפייה בגלריה
נורדהא מיטאל
נורדהא מיטאל
אנורדהא מיטאל והגלידות של בן אנד ג'ריס. "לשמור על הנשמה שלנו"
(צילום: AP, S Martin/Flickr/Attribution-NonCommercial 2.0 Generic)

יו"ר ועד המנהלים, אנורדהא מיטאל, אמרה הלילה (בין שלישי לרביעי) בריאיון לרשת NBC כי במשך שנים ועד המנהלים לחץ להפסיק את מכירת הגלידות בהתנחלויות. היא אף חשפה כי הוועד קיבל החלטה להפסיק את מכירת הגלידות בהתנחלויות כבר ביולי שעבר, אך לטענתה מנכ"ל בן אנד ג'ריס, מת'יו מקארתי שמונה על-ידי חברת האם, "מעולם לא הוציא לפועל את ההחלטה".
מיטאל סיפרה כי בוועד המנהלים רצו במקור לפרסם הודעה אחרת, שבה לא מוזכרת המשך המכירה בישראל – דבר שלטענתה דורש את אישור הוועד שבראשו היא עומדת. מיטאל הוסיפה כי ההודעה שקיוו אנשי הוועד לפרסם, ולא פורסמה בסופו של דבר, אמורה הייתה להדגיש גם את מחויבות החברה ל"שוויון חברתי".
לדברי מיטאל, יוניליוור פרסמה את ההודעה בניגוד לרצון הוועד ובכך היא הפרה לכאורה את ההסכם שעליו חתמה כשקנתה את בן אנד ג'ריס בשנת 2000. החברות חתמו אז על הסכם יוצא דופן שלפיו ועד מנהלים עצמאי יהיה אחראי על נושאי "שוויון חברתי" ועל המדיניות של ענקית הגלידות. המשמעות היא, כך לפי הדיווח ב-NBC, שההנהלה צריכה לאשר כל שינוי במוצר, בעסקאות למתן זכיינות, בשווקים חדשים ובהודעות בכל הנוגע למה שמתואר כ"שוויון חברתי".
7 צפייה בגלריה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הייצור בבאר טוביה. ההסכם מול הזכיין הישראלי לא יוארך, ויסתיים בסוף 2022
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: גדי קבלו)
7 צפייה בגלריה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
מפעל הייצור של בן אנד ג'ריס בבאר טוביה
(צילום: גדי קבלו)
"ההונאה הזו מעציבה אותי. זה לא קשור לישראל. זה קשור להפרת הסכם הרכישה ששמר על הנשמה של החברה", אמרה מיטאל. "אני לא יכולה להפסיק לחשוב שזה מה שקורה כאשר יש בהנהלה נשים ושחורים שדוחפים לעשות את הדבר הנכון". מיטאל האשימה כי ביונילוור "רוצים להרוס את הנשמה של החברה", והדגישה: "אנחנו רוצים שערכים יובילו את החברה, ולא לקבל תכתיבים מחברת האם".
מיטאל הוסיפה כי הסכם הרכישה משנת 2000 הוא "הסכם מדהים בייחודיותו, והוא למעשה קושר את ידיהם של המנכ"ל ושל יוניליוור". לדבריה, "מטרת ההסכם היא שעסקים פרוגרסיביים יוכלו להבטיח את עצמאותם ולהגן על ערכיהם כאשר הם נמכרים בידי תאגידים גדולים".
במסגרת ההודעה המקורית ביום שני הכריזה בן אנד ג'ריס כי לא תאריך את ההסכם שלה מול הזכיין המקומי – שמייצר את הגלידות הנמכרות בישראל במפעלים בארץ – ותוקפו יפקע לפיכך בסוף 2022. מיטאל מדגישה כי ייתכן שבן אנד ג'ריס תחליט בסופו של דבר להמשיך לפעול בישראל, תחת סידור אחר (הזכיין הישראלי התנגד להפסקת המכירה בהתנחלויות), אך החלטה זו דורשת לטענתה, כאמור, את אישור הוועד העצמאי שטרם התקבל.

לצד ההודעה המקורית של בן אנד ג'ריס, ועד המנהלים פרסם הודעה נפרדת: "ההודעה בנוגע לפעילות בן אנד ג'ריס בישראל ובשטחים הפלסטיניים לא מייצגת את עמדת ועד המנהלים העצמאי, ולא אושרה על ידי ועד המנהלים העצמאי. בכך שנקטו עמדה ופרסמו הודעה ללא אישור ועד המנהלים העצמאי בנושא שנוגע ישירות לשוויון חברתי, יוניליוור והמנכ"ל שלה בבן אנד ג'ריס הפרו את הסכם הרכישה".

בעד ה-BDS: הציוצים של יו"ר הוועד

מיטאל, יש לציין, מביעה כבר זמן רב ביקורת קשה כלפי ישראל, ובציוץ בחשבון הטוויטר שלה מ-2018 אף הביעה תמיכה בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS. "הקטסטרופה נמשכת. 70 שנה אחרי #הנכבה #פלסטין מדממת", כתבה באותו ציוץ. מיטאל נוהגת לשתף ציוצים רבים שבהם ביקורת קשה על ישראל בכל הנוגע ליחס שלה לפלסטינים בשטחים וברצועת עזה. במהלך מבצע "שומר החומות", באמצע מאי, שיתפה קריאה לחתום על עצומה של חברת הקונגרס האמריקנית אילהאן עומאר, ובה קריאה לכנס דיון בבית הנבחרים בנוגע לסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל. "הגיע הזמן לסיים את הסיוע האמריקני לאפרטהייד בישראל!", כתבה באותו ציוץ.
בציוץ אחר, מפברואר, התייחסה מיטאל למבצע החיסונים בישראל שהיה אז בעיצומו, והצטרפה לביקורת כלפיה על כך שאינה משתפת את מנות החיסון עם הפלסטינים. "ד"ר פאוצ'י קיבל פרס ישראלי על כך 'שאמר אמת אל מול בעלי השררה' במהלך משבר הקורונה שעבר פוליטיזציה. תבקשו ממנו לקרוא לישראל לשתף את אספקת החיסונים שלה עם הפלסטינים", כתבה, ושיתפה לינק לעצומה בנושא.

ההחלטה להחרים את מכירת מוצרי ענקית הגלידות בשטחים התקבלה בתום קמפיין ממושך של לחץ שהפעילו פעילי תנועת ה-BDS על בן אנד ג'ריס, שנוסדה בשנת 1978 על-ידי היהודים בן כהן וג'רי גרינפלד וידועה כבר שנים ארוכות בעמדותיה הפרוגרסיביות בפוליטיקה האמריקנית. כבר ב-2016, לדוגמה, פרסמה החברה הודעת תמיכה בתנועת המחאה נגד גזענות Black Lives Matter.
הלחץ על החברה להפסיק לפעול בהתנחלויות, או בישראל כולה, גבר משמעותית לאחר מבצע "שומר החומות" במאי. בצל הלחץ הזה החברה הפסיקה לפרסם הודעות ברשתות החברתיות באותו חודש, והעמודים שלה בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם שהיו פעילים למדי עד אז הפכו לשקטים לחלוטין. בריאיון ל-NBC ציינה מיטאל כי גם בוועד המנהלים לחצו בחודשיים שחלפו מאז המבצע הצבאי בעזה להודיע על חרם בהתנחלויות, אך לטענתה גם במקרה הזה פקידים בכירים ביוניליוור מנעו את פרסום ההודעה.

שקד במפעל הישראלי: "שנה וחצי לשנות את ההחלטה"

כך או כך, בחברה קיבלו בסופו של דבר את ההחלטה להחרים את ההתנחלויות, ועוררו בכך סערה רבתי. בישראל גינו את ההחלטה הזו, והבטיחו לפעול נגדה בחריפות. ראש הממשלה נפתלי בנט אף שוחח שלשום עם אלן ז'ופ, מנכ"ל חברת יוניליוור, והבהיר כי הוא "רואה בחומרה רבה את ההחלטה להחרים את ישראל". בנט אמר כי מדובר ב"צעד אנטי ישראלי מובהק" והוסיף כי "מבחינתה של מדינת ישראל מדובר במעשה שיש לו השלכות חמורות, חוקיות ואחרות, והיא תפעל באופן תקיף נגד כל פעולה של חרם המופנה כנגד אזרחיה".
7 צפייה בגלריה
איילת שקד ואבי זינגר במפעל בן אנד ג׳ריס
איילת שקד ואבי זינגר במפעל בן אנד ג׳ריס
שקד במפעל של בן אנד ג'ריס ישראל. "ההנהלה העולמית החליטה ללקק לטרור ולאנטישמים"
7 צפייה בגלריה
איילת שקד ואבי זינגר במפעל בן אנד ג׳ריס
איילת שקד ואבי זינגר במפעל בן אנד ג׳ריס
השרה עם מנכ"ל החברה הישראלית אבי זינגר
שרת הפנים איילת שקד הגיעה הבוקר למפעל של הזכיין הישראלי בן אנד ג'ריס בבאר טוביה, וקראה לישראלים להימנע מחרם על מוצריו ולתמוך בו. "לא את בן אנד ג'ריס הישראלי צריך להחרים – הפוך", אמרה שקד. צריך לקנות בן אנד ג'ריס בישראל".
שקד הוסיפה כי מנכ"ל החברה הישראלית, אבי זינגר, "נלחם כבר כמה שנים מלחמת חורמה נגד ארגוני ה-BDS. הוא מסרב לקבל את התנאי של בן אנד ג'ריס העולמית להחרים חלקים מישראל, ואנחנו נעשה כל מה שצריך כדי להפוך את ההחלטה שלהם". עוד אמרה שקד: "אנחנו פועלים מול גורמים יהודיים, קהילות אוונגליסטיות ותומכי ישראל בארה"ב, ששם יחרימו את הגלידה של בן אנד ג'ריס עד שהם לא ישנו את ההחלטה הבזויה שלהם".
שקד טענה כי "ההנהלה של בן אנד ג'ריס העולמית בחרה ללקק לטרור ולארגונים אנטישמיים במקום להיות נאמנה לזכיין הישראלי. ממשלת ישראל תעשה כל מה שהיא יכולה במישור המשפטי, הצרכני והדיפלומטי נגד היצרן האמריקני על מנת לשנות את ההחלטה הזו. יש לנו שנה וחצי לשנות את ההחלטה האנטישמית הזו".
אתמול כבר פנה שגריר ישראל בארה"ב ובאו"ם, גלעד ארדן, ל-35 מושלי מדינות בארה"ב שבהן קיימת חקיקה נגד ה-BDS ונגד החרמת ישראל, וקרא להם לפעול משפטית נגד בן אנד ג'ריס. בעקבות הודעת החברה, עשרות חנויות בארה"ב הודיעו שיפסיקו למכור את הגלידה. בין החנויות גם רשת המרכולים הניו יורקית "מורטון וויליאמס", שהחליטה לצמצם ב-70% את מכירות הגלידה של "בן אנד ג'ריס" ב-16 סניפיה.