גלגל הצלה לזכיין הישראלי של בן אנד ג'ריס? דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר (המכונה רשות התחרות כיום) ומי שחתום על אישור המיזוג בין יונילוור העולמית לבן אנד ג'ריס העולמית ובן אנד ג'ריס בישראל, גוייס לקרב של הזכיין הישראלי. שטרום הוציא היום (ד') מכתב לעו"ד מיכל הלפרין שעומדת בראש רשות התחרות, ובו טען כי הסנקציות של יוניליוור על הזכיין של בן אנד ג'ריס בישראל מהווות הפרה בוטה של תנאי המיזוג בין יוניליוור לבן אנד ג'ריס בישראל, שנקבעו ב-2001 על ידי רשות התחרות - וזאת בעקבות רכישת יוניליוור את בן אנד ג'ריס העולמית.
2 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ביבנה
(צילום: בראל אפרים)
לדבריו, הרכישה של בן אנד ג'ריס העולמית על ידי יוניליוור העולמית העלתה בזמנו קושי בישראל, משום שיוניליוור כבר שלטה בגלידות שטראוס בארץ, ומיזוג נוסף עם יצרנית גלידות העלה חשש לחיזוק המונופול שלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לכן, בהחלטה לאשר את המיזוג, שעליה חתום שטרום כממונה דאז, נכללו תנאים מגבילים לפיהם יוניליוור חייבת לקיים הפרדה מוחלטת בין בן אנד ג'ריס העולמית לזכיין של בן אנד ג'ריס בישראל, ובתוך כך חל איסור על צמצום תנאי הזיכיון.
על כן, לדברי שטרום, ההודעה על ביטול באופן חד צדדי של הזיכיון בישראל וההחלטה לצמצם את מכירת המוצרים "היא בלתי חוקית, מנוגדת לתנאים והיא בעלת השלכות הרסניות ומיידיות על בעל הזיכיון בישראל. כל זאת כאשר גלידות שטראוס, שגם הן בבעלות יונילוור ומתחרות בזכיין המקומי, מוסיפות לפעול באין מפריע ונהנות מהפגיעה בעסקיו של בעל הזיכיון בן אנד ג'ריס המקומי, ובסופו של דבר הוצאתו מהשוק".
בתנאים שאישר בזמנו שטרום נכתב במפורש כי "יונילוור וגלידה שטראוס לא ינקטו כל פעולה שיהיה בה כדי להפריע לפעילותו של בעל הזיכיון בארץ". לכן, לטענתו של שטרום, חל איסור להפסיק את ההתקשרות עם בעל הזיכיון בארץ באופן חד צדדי ללא אישור מראש של רשות התחרות.
שטרום חושף במכתב כי נעשתה בשבועות האחרונים פנייה בשמו לבן אנד ג'ריס העולמית, ובו התריע בפניהם על הפרת תנאי המיזוג, אך ללא הועיל.
2 צפייה בגלריה
דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר
דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר
דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר
(צילום: אלכס קומורויבסקי)
בתוך כך, יו"ר ועד המנהלים העצמאי של בן אנד ג'ריס העולמית, אנורדהא מיטאל, אמרה הלילה כי ההודעה שיצאה מהחברה פורסמה ללא אישור הוועד ובלחץ של חברת-האם יוניליוור - וכי הוועד בכלל לא אישר את הישארותה של ענקיות הגלידות בישראל בכללותה, ולא רק בהתנחלויות.
לדברי מיטאל, יוניליוור פרסמה את ההודעה בניגוד לרצון הוועד ובכך היא הפרה לכאורה את ההסכם שעליו חתמה כשקנתה את בן אנד ג'ריס בשנת 2000. החברות חתמו אז על הסכם יוצא דופן שלפיו ועד מנהלים עצמאי יהיה אחראי על נושאי "שוויון חברתי" ועל המדיניות של ענקית הגלידות. המשמעות היא, כך לפי הדיווח ב-NBC, שההנהלה צריכה לאשר כל שינוי במוצר, בעסקאות למתן זכיינות, בשווקים חדשים ובהודעות בכל הנוגע למה שמתואר כ"שוויון חברתי".