5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
גם הנשיא האמריקני יישלח נציגה. נתניהו, ביידן ואבו מאזן
(צילום: עמית שאבי,AFP ,רויטרס)
ראש השב"כ רונן בר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי יגיעו מחר (יום ראשון) לשארם א-שייח שבמצרים לפסגה עם אנשי הרשות הפלסטינית, כחלק מהמאמצים להפיג את המתיחות הרבה לפני הרמדאן. בפסגה, שתהיה המפגש השני של "פורום עקבה" שהתכנס בחודש שעבר, ישתתפו גם משלחות מירדן, ממצרים ומארה"ב.
חודש הרמדאן יתחיל השבוע בצל מתיחות ביטחונית שכמוה לא זכור כבר שנים: ב-2023 נרצחו עד כה 14 קורבנות בפיגועי טרור, ונפצעו לפחות 30 נוספים. מנגד, כוחות הביטחון ממשיכים לפעול נגד "פצצות מתקתקות" ברחבי יהודה ושומרון, ומספר ההרוגים הגבוה מתדלק לפי הערכות את גל הטרור. לפי משרד הבריאות הפלסטיני, מתחילת השנה נהרגו 89 פלסטינים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. במערכת הביטחון אומרים שרוב ההרוגים הללו הם מחבלים, אך מעריכים ששבעה-שמונה מהם הם בלתי-מעורבים שנכחו בזירות הקרב. בצבא מעריכים כי לפחות שניים מהם נורו מאש פלסטינית. מנגד אומרים הפלסטינים כי 16 מההרוגים הם ילדים מתחת לגיל 17.

5 צפייה בגלריה
צחי הנגבי ורונן בר
צחי הנגבי ורונן בר
הנגבי ובר. בפעם הקודמת שרים התעלמו ממה שסיכמו
(צילום: יואב דודקביץ', יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
בפתח טוענים: "לחמאס יש הסכם שביתת נשק עם ישראל". סינוואר
(צילום: AFP)
"בכל השנה שעברה, שהייתה מרובה באירועי טרור מיו"ש ומבצעים שהסתיימו בהרוגים פלסטינים, נהרגו 156 פלסטינים - רובם ככולם מחבלים", אמר אתמול ל-ynet גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו עוד לא ברבעון הראשון של 2023 וכבר חצינו את מחצית הכמות".
מול הגזרה הרותחת בגדה בולט במיוחד השקט היחסי ברצועת עזה, על אף שהופר גם הוא כמה פעמים השנה. לצורך ההשוואה, מאז מבצע "שומר החומות" לפני כשנתיים - ולהוציא את מבצע "עלות השחר" בשנה שעברה - נהרג מאש צה"ל עזתי אחד, וגם הוא כנראה בטעות לאחר שצפר כשהתקרב לגדר המערכת וזוהה כחשוד. באותה תקופה נהרגו מאש צה"ל כ-300 פלסטינים ביהודה ושומרון, רובם ככולם מחבלים.
ייתכן שהנתונים הללו הם אלה שהביאו את חבר הוועדה המייעצת של הפתח עדנאן דמיירי לטעון כי חמאס "חתם על הסכם שביתת נשק עם הכיבוש במהלך הרמדאן", כחלק מהטבות שניתנו לו מצד ישראל. גורמי ביטחון בישראל הבהירו מנגד כי אין כל הסכם, אך כן יהיו הקלות על הרצועה "כמו מדי שנה". לדברי גורמי הביטחון, ההקלות הללו ניתנות לאוכלוסייה האזרחית גם ברצועת עזה וגם ביו"ש, ולא לחמאס. בין השאר ניתן למנות אישורים לפלסטינים לטייל בישראל, והיתרים לעזתים לעלות להר הבית בירושלים.
5 צפייה בגלריה
חוסיין א-שייח
חוסיין א-שייח
קורא להעמיד את סמוטריץ' לדין. חוסיין א-שייח
במציאות הזו תתקיים הפסגה מחר במצרים, כשמה שזכור מהפסגה הקודמת בירדן הוא בעיקר הפיגוע במקביל אליה בחווארה, שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, הזלזול של שרים בממשלה בהבנות שהושגו בה - והפרעות שפרצו באותו ערב בכפר. גורם בכיר במערכת הביטחון מכנה את ליל הפרעות, בפרספקטיבה של שלושה שבועות לאחר שהתרחשו, כ"אירוע קשה אסטרטגית, מבצעית וערכית הפוגע בלגיטימציה של צה"ל". בימים האחרונים נפתחה חקירה פלילית בחשד לירי הקטלני שבוצע באותו הלילה על ידי יהודי שהרג פלסטיני בלתי מעורב מכפר סמוך.
בצבא מודאגים גם מאמירות קיצוניות של פוליטיקאים ישראלים שמתפרשים אחרת בציבור הפלסטיני: "כאשר סמוטריץ' אומר שצריך 'למחוק את חווארה', אז בשכם מתייחסים לכך ברצינות, מאמינים לו ולא עוקבים אחר ההתנצלויות שלו. לכל אמירה ומעשה שכזה יש השפעה מיידית על מה שקורה בשטח".
בפסגה במצרים ידונו הצדדים לעומק בנושאים שנידונו במפגש הראשון באופן כללי. המיקוד יהיה בעניינים ביטחוניים, ובהם חיזוק היכולת של הרשות הפלסטינית להיאבק בטרור ופרויקטים משותפים. לצד בר והנגבי, ישתתפו בפסגה מטעם לישראל גם ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון דרור שלום, יועמ"ש משרד החוץ טל בקר ומתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן. את ארה"ב תייצג ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון.
באוגדת איו"ש קיימו לאחרונה סדרה של תרגילי חטיבות מרחביות והשתלמויות לכוחות כחלק מההיערכות לרמדאן, תוך נקיטת צעדים שיאפשרו את שמירת חופש הדת והפולחן. בצבא יש מי ששואב עידוד קל מחזרתם של מנגנוני הביטחון לפעילות משמעותית קצת יותר, לפחות בשכם: בשבועיים האחרונים פעלו השוטרים הפלסטינים לאכיפת הלוויית פעיל חמאס שנהרג מאש צה"ל.
5 צפייה בגלריה
עימותים בבית דג'ן
עימותים בבית דג'ן
עימותים בין צה"ל למתפרעים ליד שכם, אתמול
(צילום: AFP)
באופן פורמלי, התיאום הביטחוני הופסק בין הצדדים על ידי הרשות הפלסטינית לנוכח ריבוי ההרוגים, אך בשטח עצמו נשמר הקשר בין הצדדים - לרוב דרך גורמים שלישיים - גם בפעילויות מבצעיות וגם בצירים מודיעיניים.
מבחינת הזירה העזתית, במערכת הביטחון מעודדים מהיציבות היחסית הנשמרת בה, בעיקר לאור 17 אלף הפועלים שנכנסים מדי יום לעבוד בישראל. "חלקם חוזרים עם משכורת של 12,000-7,000 שקלים בחודש, יותר משכרו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר", אמרו גורמי ביטחון, העשויים להמליץ בקרוב לאשר את מלוא מכסת הפועלים הנוכחית שקבעה ממשלת ישראל - כ-20 אלף במספר, דרך מעבר ארז.
"הרמדאן הוא חודש של חג ולכן רבים ברשות ובעזה ירצו דווקא לשמר אותו בשקט, כמנוף כלכלי שבו רבים יוצאים לקניות בתוך הרשות, גם ערביי ישראל", הוסיפו הגורמים. "עם זאת, ביותר ויותר זירות יש ניסיונות של ארגוני הטרור ושל מחבלים לקבוע משוואות חדשות לבחינת ישראל בשבועות האחרונים, וזה מטריד אותנו; על כל ארבעה-חמישה הרוגים בג'נין או בשכם יש פתאום ירי של רקטות מעזה שמבצעים מחבלים סוררים או פעילי ג'יהאד אסלאמי, בניגוד לעמדת חמאס".
ואכן, בג'יהאד האיסלאמי מבטלים את הפסגה בשארם א-שייח וטוענים כי "מדור בניסיון אמריקני לשים קץ לבידוד של ממשלת נתניהו, ומתן גלגל הצלה לממשלת הימין הפלילי בתל אביב". מזכ"ל התנועה, זיאד נחאלה, נפגש היום עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח, אמר לקראת הפסגה כי "המשלחת הפלסטינית תשתתף בפסגה כדי להגן על זכויות עמנו הפלסטיני לחופש ולעצמאות, ולתבוע את קץ התוקפנות הישראלית המתמשכת נגד עמנו. נדרוש להפסיק את כל הצעדים החד-צדדיים ואת המדיניות שמפרה את דמנו, אדמתנו, רכושנו והמקומות הקדושים". לצד א-שייח ישתתפו בפסגה גם ראש המודיעין הכללי מג'ד פרג' ונציג נוסף מטעם אבו מאזן.
ובינתיים, ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, דרש להעמיד לדין את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בעקבות אמירתו "למחוק את חווארה". ברקע הוצאת צו המעצר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר אשתייה כי "אנו דורשים להפעיל החלטות בינלאומיות להחרים את ישראל, וקוראים לבית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא במהירות צווי מעצר נגד העבריינים ולהביאם לדין על הפשעים שביצעו. הם קוראים בגלוי למחוק ולשרוף כפרים ועיירות, צריך להסיר אותם מהמפה".