מפלגת הלייבור הבריטית השעתה היום (א') את חברת הפרלמנט הוותיקה שלה דיאן אבוט, בעקבות דברים שכתבה ושמהם משתמע כי לדעתה של אבוט יהודים אינם סובלים מגזענות. המפלגה, שבעשור האחרון הסתבכה באין ספור פרשות אנטישמיות, כינתה את דבריה של אבוט "מבישים" והודיעה על פתיחת חקירה פנימית נגדה.
4 צפייה בגלריה
בריטניה חברת פרלמנט מה לייבור דיאן אבוט
בריטניה חברת פרלמנט מה לייבור דיאן אבוט
אבוט, המחוקקת השחורה הראשונה. "מעשה של בורות, בושה"
4 צפייה בגלריה
ג'רמי קורבין יו"ר הלייבור לייבור דיון בפרלמנט בריטניה על ה ברקזיט
ג'רמי קורבין יו"ר הלייבור לייבור דיון בפרלמנט בריטניה על ה ברקזיט
היו"ר לשעבר של הלייבור קורבין. דחה את ממצאי הדו"ח והושעה
(צילום: שכם)
אבוט בת ה-69 חברה בפרלמנט הבריטי זה 35 שנה, וידועה כבעלת בריתו הקרובה של ג'רמי קורבין, מי שהיה יו"ר הלייבור עד 2019, אז הוליך את מפלגתו לתבוסה בבחירות. קורבין הואשם במשך שנים שאפשר לאנטישמיות לשגשג בתוך המפלגה, והרבה לנפק הצהרות אנטי-ישראליות ופרו-פלסטיניות. בין השאר כינה את אנשי חמאס וחיזבאללה "ידידיי".
את הדברים שעוררו היום זעם כתבה אבוט במכתב ל"אובזרבר" בתגובה על מאמר שהתפרסם בעיתון ושבו נטען כי אירים ויהודים סובלים מגזענות. במכתב טענה אבוט כי האמירה הזו אינה נכונה: "אין ספק שהם סובלים מדעות קדומות. זה דומה לגזענות, ולעתים קרובות המילים הללו משמשות כאילו הן נרדפות. נכונה האמירה שסוגים רבים של אנשים לבנים שיש בהם נקודת שוני כלשהי, למשל ג'ינג'ים, יכולים לחוות דעות קדומות, אבל הם אינם סובלים מגזענות לאורך כל חייהם. בארה"ב של לפני זכויות האזרח, אירים, יהודים ונוודים-אירים (קבוצה נוודית בת כמה עשרות אלפי בני אדם שחיה בבריטניה, באירלנד ובארה"ב) לא נדרשו לשבת בספסלים האחוריים של האוטובוס. בדרום אפריקה של משטר האפרטהייד הותר לקבוצות הללו להצביע. ובשיא ימי העבדות, לא היו אנשים בעלי חזות לבנה כבולים על ספינות העבדים".
שר האנרגיה הבריטי גרנט שאפס, איש המפלגה השמרנית, מיהר להאשים את אבוט באנטישמיות: "פעם נוספת העם היהודי צריך להתעורר ולשמוע חבר פרלמנט מטעם הלייבור משמיע כדרך אגב דברי שנאה אנטישמיים". השר לענייני הגירה רוברט ג'נריק, גם הוא מהמחנה השמרני, כתב: "הניסיון להמעיט בממדי הגזענות נגד יהודים ולהציגה כ'דעה קדומה' בלבד הוא מעשה של בורות, והוא פוגעני ומביש".

אבוט התנצלה: "אין תירוץ, מבקשת סליחה"

בעקבות הזעם שעוררה פרסמה אבוט הודעת הבהרה, ובה כתבה: "אני חוזרת בי לחלוטין ובלי שום סייג מהדברים שכתבתי, ומתנערת מהם". היא טענה כי דבריה פורסמו כפי שפורסמו בגלל טעויות שנעשו במהלך הניסוח, אך הוסיפה: "אין לזה שום תירוץ, ואני מבקשת להתנצל על כל צער שנגרם. לגזענות צורות רבות, ואין שום אפשרות להכחיש שהעם היהודי סבל מההשפעות המפלצתיות שלה, וכך גם העם האירי, הנוודים-האירים ורבים אחרים".
למרות ההתנצלות הלייבור מתכוונת לקדם הליכים נגד אבוט, ודובר מטעם המפלגה מסר: "הלייבור מגנה לגמרי את ההערות הללו – הערות שגויות ופוגעניות למדי. המצליף הראשי של הסיעה השעה את אבוט עד לגמר החקירה".
4 צפייה בגלריה
היו"ר הנוכחי של הלייבור. ציפיות לקראת בחירות 2024
היו"ר הנוכחי של הלייבור. ציפיות לקראת בחירות 2024
היו"ר הנוכחי של הלייבור. ציפיות לקראת בחירות 2024
(צילום: רויטרס)
גם הארגון היהודי Jewish Labour Movement פרסם הודעת גינוי, ובה בירך על ההחלטה להשעות את המחוקקת: "דיאן אבוט היא מהחברים המכובדים ביותר במפלגת הלייבור, כפעילה שהתגברה על גזענות ודעה קדומה והפכה לחברת הפרלמנט השחורה הראשונה בתולדות בריטניה. עלינו להיות מאוחדים במאבקנו נגד הגזענות, ולא להתפלג ולפנות זה נגד זה. דירוג של גזענויות רק מפלגת קהילות ועוזרת לגזענים. אסור לנו לאפשר זאת".
מאז התבוסה של קורבין בבחירות ב-2019 עשתה מפלגת הלייבור מאמצים גדולים להתמודד עם הסנטימנט האנטישמי שהיכה בה שורש, ולשקם את תדמיתה בעיני הקהילה היהודית וידידיה. בשנת 2020 השעתה את קורבין, אחרי שזה דחה את ממצאיו של דו"ח שקבע כי בימיו כיו"ר היו ליקויים חמורים בהתנהלות הלייבור מול הטענות לאנטישמיות ואפליה בשורותיה. בהמשך הוסרה ההשעיה, אך קורבין נותר דמות דחויה במידה רבה בתוך הממסד המפלגתי, והוחלט שלא לאפשר לו להתמודד בבחירות הכלליות שייערכו בשנה הבאה.
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
בוריס ג'ונסון ליז טראס רישי סונק סונאק
ג'ונסון, טראס וסונאק. הלייבור נסקה מול הטלטלות בממשלות השמרניות
(צילום: gettyimages, EPA, רויטרס)
מפלגת הלייבור, בראשותו של המנהיג החדש קיר סטרמר, נהנית בשנה האחרונה מפריחה בסקרים, בעקבות הטלטלות שעברו על הממשלות השמרניות בראשות בוריס ג'ונסון וליז טראס שקרסו, והתסבוכות שפוקדות כעת גם את ממשלתו של מחליפם, רישי סונאק. בשיאה הגיעה הלייבור ליתרון של יותר מ-30% בסקרים, והיא מקווה לשמור על היתרון עד לבחירות שייערכו ב-2024, ולחזור לשלטון לראשונה זה 14 שנה. גם כעת היא צועדת בסקרים ביתרון של יותר מ-20%.