6 צפייה בגלריה
שינוי הסדרי תנועה בחווארה בעקבות הפיגועים האחרונים
שינוי הסדרי תנועה בחווארה בעקבות הפיגועים האחרונים
הסדרי התנועה בחווארה שונו בעקבות הפיגועים האחרונים
שישה שבועות חלפו מאז פיגוע הירי בחווארה שבו נפצעו שני לוחמים באורח בינוני. זה היה הפיגוע השלישי תוך חודש באותה נקודה בלב הכפר שמדרום לשכם. כיום, השגרה בחווארה מתוחה מאוד. מחד, מדובר על אזור מלחמה שבו פרוסים 180 חיילים - חלקם מאחורי שקי חול ועמדות מבוצרות - לאורך "מסדרון חווארה" שאורכו כחמישה קילומטרים. מאידך, החנויות חזרו לפעול והציר שוקק. בינתיים, הטרור ביהודה ושומרון נמשך: הבוקר גבר נפצע קל מירי מחבלים ליד אבני חפץ.
רצף הפיגועים בחווארה החל בפברואר האחרון, אז נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה. המחבל נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. שלושה שבועות לאחר מכן נפצע באורח בינוני דיוויד שטרן (41), תושב איתמר ואזרח אמריקני, בפיגוע בכפר הפלסטיני. שטרן הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל, שנתקל ככל הנראה במעצור.
6 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל יניב
6 צפייה בגלריה
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן. הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל
באוגדת איוש ובחטמ"ר שומרון החלו ליישם כמה לקחים כדי לנסות ולהשיב את השקט. "ראשית, מהירות התגובה. בפיגוע הקשה שבו נרצחו האחים יניב היו חיילים בקרבת מקום אבל התגובה לא הייתה מספיק מהירה", הסביר גורם ביטחוני, "אם היו חיילים יותר קרובים, ייתכן שהמחבל לא היה מצליח להימלט, ויותר מכך - לא היה מספיק לירות כל כך הרבה כדורים".
הוא הוסיף: "שנית, החפ"ק שנפתח לא היה מאוחד עם המשטרה, דבר שגרם לבלבול בשעות הראשונות לאחר הפיגוע. שלישית, כמובן, הפרעות שהתרחשו בחווארה במהלך אותו הלילה. צריך להבין, אחרי פיגוע יש חלוקת משימות, מעבר על מצלמות וניסיון להתחקות אחר המחבל, אבל כאן הייתה גם התעסקות עם עשרות הצעירים היהודים שירדו לחווארה. אין ספק שבאירוע הזה נכשלנו".
6 צפייה בגלריה
שינוי הסדרי תנועה בחווארה בעקבות הפיגועים האחרונים
שינוי הסדרי תנועה בחווארה בעקבות הפיגועים האחרונים
חסימות סביב הכניסות לשכם, הכיכר בוטלה, ונוצר במקומה נתיב חד כיווני לכל צד
בצה"ל סימנו את כיכר עינבוס שבה התרחשו שלושת הפיגועים כנקודת תורפה, בשל צוואר הבקבוק המכריח את כלי הרכב להאט את נסיעתם ובכך להפוך למטרה קלה. כבר לאחר הפיגוע שבו נרצחו האחים יניב אמר מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס כי הוא יבצע שינויים בכל המרחב. "זרימת התנועה בציר הראשי של חווארה היא מרכיב ביטחוני מרכזי", ציין, "פריסת הכוחות, החסמים ומרכיבי תצפית נוספים יאפשרו שליטה במרחב ובתנועות, בנוסף לכוחות הלוחמים הפרוסים לכל אורך הציר".
עקב כך, כיכר עינבוס הורחבה לכיכר דו נתיבית - מה שמאפשר לתנועה לזרום. בנוסף, בוטלה בחווארה כיכר יצהר הגדולה. כאמור, נפרסו כ-180 לוחמים ב"מסדרון חווארה", כל כמה מטרים. "הלוחמים נמצאים שם כדי לתת מענה מהיר במקרה של פיגוע, חלילה, ולמען הענקת תחושת ביטחון לנוסעים", אמר הגורם הביטחוני.
6 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
הפרעות בחווארה שעות אחרי רצח האחים יניב, פברואר

כבר חמישה שבועות שבאוגדת איו"ש מציבים חסימות סביב הכניסות לשכם. הלוחמים בודקים את כלי הרכב בתדירות משתנה לפי שעות ומיקומים. "לצד כל פעולות ההגנה שעשינו, אנחנו מייצרים גם חיכוך מתמיד עם הכפרים שמסביב", ציין הגורם. "בחודשים האחרונים אנחנו עומדים על יותר מ-50 עצורים בכפרים שסביב חווארה, לצד הרצון לייצר רצף כלכלי ולאפשר לחנויות לעבוד. מעת לעת אנחנו יוצאים למבצעי מעצרים ממוקדים סביב כפר מסוים כדי להרתיע את האנשים, לתת תחושה שאנחנו כאן ושאסור להרים את הראש".
מלבד זאת, בצה"ל לא מסתירים את העובדה כי למרות השקט היחסי, בכל רגע נתון השטח בחווארה יכול לבעור. הגורם הסביר: "הסיוט של כל מפקד פה זה לחטוף בחווארה. הכפר הזה הפך לסמל. הוא מושפע מכל מה שקורה ביהודה ושומרון ובכלל בארץ - יכול להיות פיגוע בגזרת יהודה או בתל אביב, והתגובה תתרחש בחווארה. לפגע בחווארה הפך עבור אותם מחבלים לפגיעה בבטן הרכה בשומרון. מכאן החשיבות של הציר המרכזי הזה".
בצה"ל וביתר גופי הביטחון מסמנים גם את החודשים הבאים כקריטיים בכל הקשור לאירועי פשיעה לאומנית. "במהלך מאי ויוני צפויים להשתחרר ממעצר כמה נערים שנעצרו במעצר מנהלי בעקבות אירועי חווארה, אין ספק שזו התמודדות קשה", אמר הגורם. "יש כמה בודדים שהם מחוללי האירועים, חלקם לא היו פה בשבועות האחרונים ולכן ההתמודדות קלה יותר. אותו גרעין קשה לא נשפט על ידי אף אחד - לא גורמי רווחה, לא ראשי יישובים וגם לא רבנים. הם עושים מה שבא להם, ואם חלילה יצליחו לעשות את מה שהם מתכננים, זה בפירוש עלול לפגוע ביציבות הביטחונית שאנחנו מנסים לשקם".