כוחות הביטחון מנהלים ביממה האחרונה, מאז רגעי הפיגוע, מצוד אחר המחבל שרצח ביריות מטווח אפס את שי-סיילאס ניגרקר (60) ובנו אביעד ניר (28) במכון לשטיפת מכוניות בחווארה. דיווח על התקדמות נרשם אתמול במישור המודיעיני והחקירתי, אולם המחבל עדיין לא נתפס. בשעות אלה מתמקד המצוד במישור המודיעיני, בצל ההערכות שהמחבל פעל לבדו.
בשטח, כוחות הביטחון ממשיכים בבידוקי מכוניות ובסריקות אחר המחבל, לצד צמצום מסוים בפעילות - לאור ההתמקדות במישור המודיעיני. הכוחות מהדקים את הטבעת סביב המחבל וצפויים להגיע אליו באמצעות מודיעין ממוקד של שב"כ, פטרולים והבידוקים באזור.
שי ואביעד הובאו למנוחות אמש בבית העלמין באשדוד. בהלוויה, שבה השתתפו מאות בני אדם, ספדה דודתו של אביעד, דורית יפרח. "הותקפתם על-ידי חיית אדם, רוצח שהתנפל עליכם מאחור, חיית טרף שכל חייה חונכה לרצוח ולהרוג. אנחנו לא מאמינים שאנחנו ברגע הזה. גם ברגעים האחרונים נאבקתם כגיבורים", אמרה.
8 צפייה בגלריה
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר
שי סיילאס ניגרקר ואביעד ניר. נתניהו הבטיח: "יומו של המחבל יגיע, מהר יותר משהוא חושב"
(מתוך עמוד הפייסבוק של שי סיילאס ניגרקר)
8 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בחווארה
כוחות צה"ל בחווארה
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
8 צפייה בגלריה
כמחסום בכפר ביתא
כמחסום בכפר ביתא
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
8 צפייה בגלריה
ההתכתבות האחרונה של  שי סיילאס ניגרקר ז"ל עם בת זוגו
ההתכתבות האחרונה של  שי סיילאס ניגרקר ז"ל עם בת זוגו
"Take care". ההתכתבות של שי עם בת זוגו רינה, 3 שעות לפני הפיגוע
בן דודו של שי סיילאס, יצחק ניגרקר, אמר כי "אסון כבד נפל על המשפחה. שי ובנו אביעד נרצחו בדם קר על-ידי בני עוולה. בשעה זו אין מילים שיכולות להביא נחמה אמיתית, אך במחשבות חמות ובתפילתנו נשלח חיבוק חזק ביותר". לדבריו, "לפני שבוע וחצי חגגנו לשי יום הולדת 60, והיום אנחנו מבינים שזה היה מפגש פרידה. הם היו אנשים מיוחדים מלאי חיים וצחוק". הוא האשים את כוחות הביטחון ואמר כי "הצבא הפקיר אותם, הוא היה אתמול בחופש ולכן הם נרצחו".
לפי ההערכות, המחבל מסתתר באזור שכם - העיר שמצפון לחווארה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששלח אתמול תנחומים למשפחת הנרצחים בפיגוע, אמר בישיבת הממשלה כי "כוחות הביטחון פועלים להגיע למחבל. גם יומו של המחבל הזה יגיע. מהר יותר ממה שהוא חושב".
שי ואביעד כבר כמעט סיימו את הטיפול במכוניתם, והיו אמורים לצאת בחזרה הביתה, לאשדוד. שלשום, בשעות הבוקר, הם הגיעו לכפר הפלסטיני חווארה הסמוך לשכם, כדי לתקן את המזגן במכונית הסקודה ולרכוש כמה אביזרים עבורה. המכונית כבר הייתה בשטיפה, אחרי התיקון, כשהמחבל החמוש באקדח נכנס במהירות למכון השטיפה והתייצב ממש מולם.
8 צפייה בגלריה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
חסימות אחרי פיגוע הירי ב חווארה
(צילום: רויטרס)
שרון מוזס, חברו של שי מעבודתו כנהג הסעות, סיפר אתמול ל-ynet Live כי ביקש ממנו שלא ייסע לחווארה. "הוא אמר שהוא מתקן שם את הרכב, ולא רציתי שייסע, אבל זה מה שקרה", אמר בכאב. "הוא לא שמע לאף אחד. לפני שבועיים היינו בחתונה, הוא דיבר איתי ואמר לי שהוא נוסע לחווארה לתקן את הרכב. הוא אמר לי לבוא איתו, ואמרתי לו שאני לא הולך למקום הזה, לא מתקן כלום שם".
"הוא היה כמו אבא בשבילי", אמר. "כל דבר שקרה, הוא הראשון שהייתי מספר לו. הוא היה בן אדם זהב, שאהב לעזור ולתת את הכול".
אחרי הפיגוע, המחבל נטש בשטח את האקדח שבו השתמש. כוחות גדולים של צה"ל הוקפצו לאזור ופתחו במרדף, חסמו צמתים ואף פרקו מצלמות אבטחה בחווארה.
8 צפייה בגלריה
צילום רחפן של צומת תפוח לאחר הפיגוע בחווארה
צילום רחפן של צומת תפוח לאחר הפיגוע בחווארה
(צילום: שאול גולן )
ציר חווארה נחשב לאחד המורכבים להגנה בהתנחלויות, וייתכן שאף נחשב המורכב ביותר אחרי היישוב היהודי בחברון. מדובר על מסדרון של כארבעה ק"מ, שבו עוברים כל תושבי גב ההר בשומרון ומאות ישראלים נוספים. אף שהציר נמצא בלב הכפר, מרחק מטרים ספורים מהחנויות, לא ניתן לבחור בדרך אחרת.
הציר כולל לא מעט נקודות תורפה משמעותיות, כמו למשל כיכר עינבוס - שסביבה תמיד יש פקק שהופך את הנוסעים למטרות קלות עבור המחבלים. בסמוך לכביש יש רחובות צדדיים רבים לנתיבי בריחה. בשנתיים האחרונות הפכה העיירה הפלסטינית למוקד טרור, כשהמחבלים זיהו את הקלות היחסית שבה ניתן לפגוע בישראלים שנוסעים בציר ולהימלט.
פורסם לראשונה: 23:30, 20.08.23