אחרי 160 ימים, 134 חטופים עדיין מוחזקים ברצועת עזה - ותשובת חמאס על עסקה עדיין אין. למרות שעל אף הציפיות של גורמים בממשל האמריקני לא הושגה עסקה לפני תחילת הרמדאן, גורם ישראלי טוען כי אפשר להגיד שיש אינדיקציות חיוביות להתקדמות מסוימת, אבל מוקדם לדעת אם זו תביא להתנעת המשא ומתן.

4 צפייה בגלריה
מחאת הנשים חסימה באיילון
מחאת הנשים חסימה באיילון
מפגינים חוסמים את איילון דרום
(צילום: אורי נחמני)
4 צפייה בגלריה
מחאת הנשים חסימה באיילון
מחאת הנשים חסימה באיילון
( צילום: אורי נחמני )
כאמור, עדיין לא התקבלה תשובה של חמאס, והמתווכות, בהן גם קטאר, מפעילות לחץ כבד וחסר תקדים על ארגון הטרור. בינתיים, האזהרות שחמאס רוצה להבעיר את השטח ברמדאן אולי לא מתממשות במלואן - אך המתיחות בשיאה. בישראל בטוחים שלחיסול מרוואן עיסא, אם אכן נהרג בתקיפה בליל שבת, תהיה השפעה על מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. הגורם הישראלי אומר כי כרגע יש תקווה שתגיע תשובה בקרוב ואז ניתן יהיה להתניע את המשא ומתן. לדבריו יש איתותים מהמתווכות שתגיע תשובה, אך עד כה זה לא קרה.
בתוך כך, מאות מפגינות ומפגינים חסמו את צומת קפלן בתל אביב לתנועה כחלק ממחאת הנשים הצועדות בקריאה להשבת החטופים. המפגינים ניסו לרדת לאיילון ובמקום נרשמו עימותים עם שוטרים. תחילה, כ-300 מפגינות ומפגינים התאספו בכיכר דיזנגוף, משם צעדו לשער בגין בקריה.
ליבי, אחותו של הרש גולדברג שנחטף מהמסיבה ברעים, אמרה: "העולם ממשיך כרגיל 160 יום, ולהם אין יום ואין לילה. אי אפשר לחזור לשגרה עד שכולם חוזרים. שהממשלה תעשה מה שצריך לעשות, 134 אנשים עדיין שם". בהמשך חסמו מפגינים לזמן קצר את איילון דרום סמוך למחלף השלום והניפו שלטים: "מי שמפקיר חייב להחזיר".
מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם בני משפחות חטופים, והתייחס ללחצים שמפעילות המתווכות. אחרי כחודש וחצי שבו המשפחות לא נפגשו עם נתניהו, כ-20 משפחות הוזמנו על ידיו לפגישה אישית. מטה משפחות החטופים מסר אחרי הפגישה: "טענו בפני ראש הממשלה שפגישות אלה איתו ועם חברי קבינט המלחמה חיוניות עבורנו, ואנו מבקשים שהן יתקיימו באופן קבוע ובתדירות גבוהה".

4 צפייה בגלריה
דבורה לשם מחאת הנשים בצעדת מחאה להשבת החטופים, כיכר דיזנגוף תל אביב
דבורה לשם מחאת הנשים בצעדת מחאה להשבת החטופים, כיכר דיזנגוף תל אביב
מאות בהפגנה בצומת קפלן בת"א. "העיתוי לשחרור החטופים קריטי - אסור לפספס את ההזדמנות"
המטה הוסיף: "הדגשנו בפניו שהעיתוי כעת לשחרור החטופים הוא קריטי, ואסור לו לפספס את ההזדמנות הקיימת על השולחן. זו אחריותו ומחויבותו לשחרר את כלל החטופים, החיים והנרצחים. העלינו בפניו את התחושות הקשות שלנו, שאנו מרגישים שקופים, ושיש לראות בנו חלק בלתי נפרד בהתוויית הצעדים שיובילו להסכם לשחרור יקירינו באופן מיידי".
נתניהו אמר לנציגי המשפחות בפגישתם בקריה בתל אביב כי היה שמח אם היה יכול להיות איש בשורה, "אך עד לרגע זה לא באה תשובה אמיתית של חמאס", שלדבריו, "עדיין מחזיק בדרישות בלתי מקובלות. הם לא ששים להתקדם, הם גם רוצים להבעיר את השטח ברמדאן. זה הניסיון שלהם, זאת המטרה שלהם".
ראש הממשלה ציין: "מה שכן השתנה זה בעקבות לחץ שלנו, של הממשלה, וגם בעזרה שלכם - אנחנו רואים בפעם הראשונה לחץ של קטאר על חמאס. אני שואף לזה ודוחף לזה כבר הרבה זמן". בפתח הפגישה אמר ראש הממשלה: "אנחנו מחויבים להחזיר את כולם. גם אם אנחנו הולכים למערכה רבת שלבים - זה כולל את כולם, גם את החללים וגם את החטופים והחטופות".
עוד אמר נתניהו: "אני חושב שכל נסיעה והופעה שלכם בחו"ל, באו"ם, בוושינגטון ובבירות השונות משפיעה. הלחץ על קטאר מתחיל לעבוד. קטאר התחילו להגיד להם: 'אנחנו נסלק אתכם', 'אנחנו נמנע מכם כסף', אלו דברים שנאמרו, אנחנו וידאנו שהם אכן נאמרו. זה שינוי, זה דבר חיובי. אם מישהו אמר לכם שאני לא רוצה עסקה, ומנסים שלא לעשות את זה - זה קשקוש. כרגע יש שינוי בלחץ של קטאר. זה הדבר החיובי שאני יכול לומר".
בהמשך לדברי נתניהו, בשבת האחרונה דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני כי קטאר איימה לגרש משטחה בכירים בלשכה המדינית של חמאס השוהים בדוחא אם לא יצליחו לשכנע את ההנהגה ברצועת עזה להגיע לסיכום מול המתווכות וישראל. בעיתון צוין כי הדיווח מתבסס על גורם בחמאס וכמה גורמים מצרים.