הודה בטעות בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך - אבל לא ביטל את ההדחה: בהצהרה אמש (שבת) של המפכ"ל קובי שבתאי הוא לא חזר בו מהזזתו של מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד לתפקיד ראש אגף ההדרכה - אבל הודה ברצף טעויות והעביר מסרים לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ימים ספורים לפני חידוש הדיונים בהצעת החוק להכפפת המפכ"ל לשר.
המפכ"ל הודה בטעות בשאלת עיתוי פרסום "סבב המינויים" - למעשה הדחת אשד - בעיצומו של "יום ההתנגדות". הוא גם הודה בטעות בדרך שבה זה נודע לאשד - בשיחת טלפון דקות לפני פרסום ההודעה לתקשורת.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
בן גביר, אשד ושבתאי
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)

אולם בנאומו הסביר שבתאי שהסבב היה אמור להיערך אחרי הרמדאן והתפקיד שיועד לניצב אשד הוא ראש אגף ההדרכה. התפקיד הזה מראה למעשה לאשד את הדרך הביתה או שולח אותו להקפאה, אחרי שני תפקידי מפקד מחוז רצופים - מפקד מחוז תל אביב ומפקד מחוז מרכז, בהם עמד בלב העשייה מול הפשיעה והטרור.
בשעה שהמפכ"ל נתן הצהרה לתקשורת שהועברה בשידור חי, התקבל ניצב אשד בתשואות ובקריאות עידוד ותמיכה כשהסתובב בין המפגינים ברחוב קפלן, שם נכחו לפי ההערכות כ-180 אלף איש, בשבת העשירית ברצף של המחאות נגד המהפכה המשפטית.

ההערכה שהיא שגם לאחר הקפאת המינוי, בזכות חבל ההצלה שזרקה היועמ"שית למפכ"ל - בעצם הקפאתה את המינוי - ניצב אשד לא יסכים לעבור לאגף ההדרכה. עם זאת, קיימת גם אפשרות שאשד יסכים לבלוע את הצפרדע ולהמתין שם להתפתחויות.
מבחינת אשד הקידום היחיד מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב היה ללשכת סגן המפכ"ל - מינוי שאינו אפשרי בשל היחסים המתוחים ביניהם זה חודשים רבים. מי שקיבל את התפקיד היה ראש אגף ההדרכה ניצב אבשלום פלד, שקפץ כיתה ודילג על כל הניצבים שמפקדים על מחוזות.
המפכ"ל הודה בקולו שבן גביר לחץ וקבע את העיתוי של אותו "סבב המינויים", והעביר מסר לשר לפיו "יש מפכ"ל אחד למשטרה". לפי שבתאי, "יש מדיניות שר, אבל תוך הפעלת שיקול דעת מבצעי. הקו המנחה הוא החוק והשמירה על ביטחון הציבור".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
זרקה למפכ"ל "חבל הצלה". בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
מסר נוסף שהעביר שבתאי לשר הוא המטרה המרכזית - להימנע ככל האפשרות מאלימות ומעימותים קשים עם המוחים. "אנחנו לא רוצים לראות דם ברחובות, לא רוצים לראות תמונה של אזרח מדמם מרימון הלם ולא רוצים לראות אישה בת 70 אזוקה", אמר.
דבריו של המפכ"ל נאמרו גם על רקע העובדה שביום שלישי צפויה לשוב לשולחן הדיונים בוועדה המיוחדת בכנסת הצעת החוק של השר בן גביר לתיקון פקודת המשטרה. החלק שגרם לסערה - הנוגע להכפפת המפכ"ל לשר לביטחון לאומי ולמעורבות השר בטיפול בתיקים - הוצא מהצעת החוק טרם הקמת הממשלה ולא עלה לדיונים בשל התנגדות הייעוץ המשפטי לכנסת, מאחר שהצעת החוק הוגשה לפני שבן גביר הפך לשר.
השבוע, כאמור, יחלו לדון בהצעה ולהכין אותה לקריאה שנייה ושלישית. בימים רגישים אלה, שבהם ההפגנות נגד המהפכה המשפטית הובילו לא פעם לעימותים מול המשטרה, ולאחר הדחת מפקד המחוז והתגברות החשש שמעורבות השר בן גביר במדיניות הפעולה נגד המפגינים תבעיר את השטח, נראה כי קידום הצעת חוק זו יוביל לסערה ציבורית נוספת.
פורסם לראשונה: 22:51, 11.03.23