4 צפייה בגלריה
עמירם בן אוליאל, איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ
עמירם בן אוליאל, איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ
סמוטריץ', בן אוליאל ובן גביר. מסרבים לגנות
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי , EPA)
קמפיין מימון ההמונים עבור רוצח בני משפחת דוואבשה, עמירם בן אוליאל, מעורר סערה ציבורית לאחר שיותר ממיליון שקלים גויסו - והוא אף מקבל תמיכה רחבה, בין היתר מדמויות מפתח בממשלה. בעוד ששר הפנים והבריאות משה ארבל הזכיר את הדיבר השישי "לא תרצח", וגינה את התבטאותה של ח"כ לימור סון הר מלך שטענה כי בן אוליאל יושב בכלא על לא עוול בכפו, מרבית חברי הקואליציה בחרו לשתוק.
שרת המודיעין גילה גמליאל השיבה לפניית ynet, ומלשכתה נמסר כי "עמירם בן אוליאל רצח משפחה בשנתה, את האירוע המזעזע הזה אסור להלבין בשם שיפור תנאי מאסר. צריך לזכור על מה הוא יושב בכלא". סגנית שר האוצר, ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית, השיבה כי חתמה על המכתב לשיפור תנאי כליאתו "רק מתוך התחשבות במצבו הנפשי". היא הבהירה כי אינה טוענת לחפותו. מנגד, מרבית חברי הממשלה העדיפו שלא להגיב - ונמנעו גם מגינוי ההתבטאויות.
סביר להניח כי מרביתם מתנגדים לקמפיין ואינם מטילים ספק בהרשעתו של בן אוליאל, שהורשע פעמיים ברצח בדומא, אך הם חוששים להביע את עמדתם בפומבי - ולהסתכן בהשלכות פוליטיות כאלה ואחרות. חלק משרי הליכוד לא ראו צורך להתייחס לנושא ולהעניק במה לקמפיין התמיכה.
4 צפייה בגלריה
עצומה הקוראת להקלת תנאי מאסרו של עמירם בן אוליאל
עצומה הקוראת להקלת תנאי מאסרו של עמירם בן אוליאל
העצומה הקוראת להקלת תנאי מאסרו של בן אוליאל
4 צפייה בגלריה
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
ריהאם, סעד ובנם התינוק עלי דוואבשה שנרצחו בדומא
(צילום: חסן שעלאן)
14 חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה חתמו על מכתב הקורא לראש השב"כ לשפר את תנאי כליאתו של בן אוליאל במהלך חגי תשרי, בהם כאמור ח"כ סון הר מלך. בתגובה, הזמין יו"ר תע"ל אחמד טיבי את חוסיין דוואבשה, סב המשפחה, לדיון בוועדת חוקה כדי להסתכל לחלקם בעיניים. טלי גוטליב, שחתמה על המכתב, הביעה בפניו את צערה.
מאוחר יותר, בשיחה עם ynet, הבהירה גוטליב את עמדתה: "חתמתי על המכתב רק באשר לשיפור תנאי הכליאה שלו. אין סיבה שאסיר בישראל ישהה למעלה משבע שנים בתנאי בידוד בלי לראות נפש חיה. באשר לחפותו, מדובר בפסק דין מרשיע וחלוט ולכן אני לא מביעה עמדה. במישור המשפטי, כל פרק ההתעללות שעמד בבסיס הודאתו אסור בפרסום, אך במובן הציבורי אני חושבת שצריך לפתוח את צו איסור הפרסום כדי לא לאפשר מצב של לקיחת הודאה בהתעללות פיזית".
4 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך
ח"כ לימור סון הר מלך
"בן אוליאל? צדיק וקדוש". ח"כ סון הר מלך
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ביום שני השתתפה ח"כ סון הר מלך באירוע השקת הקמפיין עבור "מטה צדק לעמירם", שם הציגה אותו כ"צדיק וקדוש". היא גם זו שהחתימה את יתר חברי הכנסת על המכתב לראש השב"כ, והייתה הראשונה להגיד את טענותיה בקול רם. על אף שישנם ח"כים שחושבים כמוה ושותקים כעת, הם הביעו את דעתם בעבר. כך השר איתמר בן גביר, שעומד היום בראש המשרד לביטחון לאומי, היה עורך דינו של בן אוליאל במשפט שבו הורשע, ח"כ צבי סוכות היה פעיל במחאה "יהודי לא מכה יהודי" שנוסדה למענו ולמען חשודים אחרים, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' התבטא בעבר נגד הרשעתו.
השר ארבל, שגינה כאמור את דבריה של חברתו לקואליציה, אמר כי הוא "מצטער צער עמוק על דבריה. החובה לדאוג לזכויות נחקרים עצורים ונאשמים אין פירושה להפוך אותם לצדיקים ולקדושים. במדינה יהודית משנן כל ילד משחר ילדותו את עשרת הדיברות, ובכללן הדיבר השישי 'לא תרצח', האוסר בתכלית האיסור ליטול חיים של אחר".
יו"ר הקואליציה אופיר כץ התייחס גם הוא לקמפיין, והביע את עמדתו: "קשה לי לייצר ולצייר חמלה כלפי מי שרוצח ילדים, ולא משנה מאיזה צד. אין פה איזושהי סימטריה בין טרור יהודי וטרור ערבי, זה נדיר ומצער שזה קורה ועדיין - מי שרוצח ילדים, לא אפגין שום חמלה כלפיו".
יאיא פינק, מייסד לובי99 ודמוקרטTV, פתח קמפיין נגדי, שבו הוא מגייס כספים למאבק נגד שחרור של בן אוליאל. שעות בודדות לאחר שנפתח הקמפיין הוא גייס יותר מ-200 אלף שקלים.