המשטרה השלימה בצהריים (שבת) את החקירה הראשונית של פיגוע הירי בקרבת הכניסה לגן הלאומי עיר דוד בעיר העתיקה בירושלים, וממנה עולה כי המחבל, נער בן 13, ארב לקבוצת עוברי אורח, בהם שני הפצועים - וכשחלפו על פניו פתח לעברם באש. אחד הפצועים, בן 22 שמצבו מוגדר קשה, הוא קצין, המשמש מפקד צוות בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים, והיה בחופשה. לפי צה"ל, הוא "פעל בקור רוח, חתר למגע, ירה - ופגע במחבל, ורק לאחר מכן פונה לבית חולים". יחד איתו נפצע אביו בן ה-47. במקביל, כוחות הביטחון פשטו על בית המחבל בשכונת סילוואן.
בפיגוע, השני בירושלים תוך פחות מיממה, נפצעו באורח קשה האב והבן - תושבי העיר העתיקה. כעבור זמן קצר מהפיגוע מסר בית החולים שערי צדק, לשם פונו שני הפצועים, כי מצבו של האב השתפר - והוגדר בינוני. המחבל, בן 13, נוטרל בזירת הפיגוע - והאקדח שבו השתמש נתפס.

פיגוע הירי התרחש סמוך למתחם "אדרת" בשכונת סילוואן-עיר דוד שבה פזורים מתחמים יהודיים בין בתי תושבים ערבים. סגן-ניצב דביר תמים, מפקד תחנת משטרת שלם של מחוז ירושלים, אמר כי המחבל "פגש בקבוצה של חמישה יהודים והחל לירות לעברם. שניים נפגעו ופונו לבית החולים, ואחרים שהיו עם נשק נטרלו את המחבל בירי". לדבריו, כוחות משטרה הגיעו למקום במהרה. "כרגע מתקיימות הערכות מצב עם מפכ"ל המשטרה ואנחנו נתגבר את הנוכחות באזור", הוסיף.
המחבל, שנוטרל אך לא נהרג, פונה גם הוא לבית חולים בהמשך. עדיין לא ברור מהיכן השיג את האקדח ששימש אותו לביצוע הפיגוע. משפחתו הכחישה בפני התקשורת הפלסטינית קשר בינו לבין הפיגוע - אף שתועד מבצע אותו. "נוכחותו הייתה במקרה כשהפיגוע אירע", אמרה המשפחה לתקשורת הפלסטינית. עם זאת, במחברת בית הספר שלו, כתב: "אלוהים, או ניצחון או שהאדה (להיות שהיד - ע"ח). תסלחי לי אמא, את הולכת להיות גאה בי".

5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
(צילום: יואב דודקביץ')
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בעיר דוד
זירת הפיגוע בעיר דוד
(צילום: יואב דודקביץ')
אחיו של המחבל אמר כי "הוא הלך לחבר שלו. הוא ילד נורמטיבי שלא הלך לבצע שום פיגוע. זה לא קשור אלינו. האקדח לא שלנו ולא שלו. אחי ילד קטן, וזה לא הגיוני שיהרוג אנשים. הוא היה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון".
פיגוע הירי בעיר דוד התרחש ביממה של טרור בירושלים. אמש התרחש פיגוע ירי בשכונת נווה יעקב, שבו נרצחו שבעה בני אדם. מוקדם יותר הותר לפרסום שמם של שניים מנרצחי הפיגוע - אלי מזרחי (48) ואשתו נטלי (45), שהתחתנו לפני שנתיים. אביו של אלי, שמעון, סיפר כי הבן ואשתו יצאו לסייע לפצועי הפיגוע - ונרצחו על ידי המחבל. "הוא עמד ליד המכונית שלו וירה בהם. נכנס לאוטו וברח", שחזר האב. "הוא היה אדם צנוע, דתי. רצה לעזור. ראה שיש יריות וכשהן הפסיקו רצה לעזור לפצועים, הוא ואשתו".
בפיגוע אמש נרצחו עוד חמישה בני אדם, בהם אזרחית אוקראינה. מדובר בפיגוע הקטלני ביותר בישראל מאז מתקפת הטרור ליד הגבול עם מצרים ב-2011. מותם של חמישה מההרוגים נקבע בזירה, סמוך לבית הכנסת "עטרת אברהם" בשכונת נווה יעקב בירושלים שבקרבתו פתח באש המחבל, ומותם של עוד שניים נקבע בבית החולים. בשכונת א-טור הוקמה סוכת אבלים לזכר המחבל, חיירי עלקם.
5 צפייה בגלריה
סוכת האבלים למחבל שביצע את הפיגוע ליד בית הכנסת בירושלים
סוכת האבלים למחבל שביצע את הפיגוע ליד בית הכנסת בירושלים
סוכת אבלים בשכונת א-טור, לזכר המחבל חיירי עלקם
מלבד שבעת הנרצחים, בפיגוע נפצעו עוד שלושה בני אדם. בבית החולים הדסה הר הצופים מאושפז צעיר בן 24 במצב קשה אך יציב, והוא מורדם ומונשם, ויחד איתו מאושפז גם נער בן 16 שמצבו בינוני והבוקר נמסר כי הוא מתאושש, ער ובהכרה מלאה. בבית החולים שערי צדק מאושפזת אישה בת 65 שמצבה בינוני, והיא סובלת מפגיעות ביד וברגל.
בהערכת מצב שקיים בעקבות הפיגוע אמש בנווה יעקב, הנחה הבוקר המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, על העלאת כוננות בכל הארץ לרמה הגבוהה ביותר. "משטרת ישראל מבקשת מהציבור לדווח למוקד 100 על כל אדם או חפץ חשוד בזמן אמת", נמסר. במקביל, המפכ"ל הורה היום כי צוות ימ"מ יהיה נוכח באופן קבוע באזור ירושלים למטרת מענה מיידי לאירועים חריגים במידת הצורך.