שר החוץ ישראל כ"ץ התראיין הבוקר (ראשון) ל-ynet, התייחס לתמונת המצב בלחימה בעזה ולמו"מ מול חמאס לעסקת חטופים, לאפשרות של הרחבת המלחמה בצפון - וגם ליחסים המתוחים עם ארה"ב, על רקע המתקפה חסרת התקדים מוושינגטון נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השר כ"ץ התייחס לעסקה אפשרית עם חמאס ואמר כי מבחינתו "הקו האדום הכי ברור" זה שישראל לא תסכים להפסקת המלחמה. "אפשר להסכים לפסק זמן, עשינו את זה פעם ונעשה זאת שוב - אבל ישראל לעולם לא תסכים להפסיק את המלחמה בלי החזרת כל החטופים ומיטוט חמאס", אמר. "יש לישראל קווים אדומים, ודאי שנשלם מחירים עבור החטופות והחטופים. קרה מה שקרה, ואנחנו פועלים להחזיר אותם, את כל מי שאפשר - את אלה שבחיים וגם את אלה שאינם בחיים. זו החובה שלנו".
כ"ץ התייחס גם לקולות בממשלה נגד עסקת חטופים בתנאים הנוכחיים, אחרי ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי הוא מתנגד ליציאתה של משלחת ישראלית לקטאר. "ראש הממשלה לא לכוד, אני לא לכוד, אף אחד לא לכוד", הוא אמר. "בפעם הקודמת, למרות שהיו הרבה דיבורים, 35 מתוך 38 שרים תמכו בפסק הזמן בלחימה בשביל עסקת החטופים. ברור שזה היה מהלך נכון, הצלנו הרבה אנשים, יותר ממה ששיערו". על כניסה אפשרית לרפיח אמר: "הנושא הזה של לבער את החמאס מעזה זה דבר שאנחנו לא מתווכחים עליו ואנחנו אומרים אותו בכל מקום, אז ברור שיהיה תמרון ברפיח. אנחנו רוצים לנצח, ובלי להיכנס לרפיח אי-אפשר לנצח".
2 צפייה בגלריה
מחאת הנשים בצעדת מחאה להשבת החטופים, כיכר דיזנגוף תל אביב
מחאת הנשים בצעדת מחאה להשבת החטופים, כיכר דיזנגוף תל אביב
"נשלם מחירים עבור החטופים"
על היחסים עם ארה"ב, אחרי הנאום התקיף של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני צ'אק שומר נגד נתניהו, שאותו גיבה הנשיא ג'ו ביידן, הוא אמר: "לתדרוכים האלה אין שום משמעות. מעמדו של ראש הממשלה יציב ככל שיש בכנסת 61 ח"כים ומעלה שתומכים בממשלתו וזה המצב היום. יש אפילו יותר. נקבל את כל החימוש שאנחנו צריכים מהאמריקנים. מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל היא מאוד עמוקה, אין לישראל ידידה טובה מארה"ב בעולם, ואין לארה"ב ידידה ובת ברית טובה מישראל באזור הזה.
"יש שנת בחירות בארה"ב, צריך להבין שיש הרבה אילוצים. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה, וישראל בעצמה תצטרך להשיג את היעדים תוך גיבוי מאמריקה. אני חושב שהאמריקנים תומכים במטרות המלחמה - חיסול החמאס והחזרת החטופים".
שר החוץ אמר כי ייתכן שהמלחמה מול חיזבאללה בלבנון תתרחב. "אני הייתי אולי היחיד שהתנגד לפינוי התושבים בצפון, ואמרתי זאת גם לפני שהתקבלה ההחלטה", הוא אמר על פינוי תושבי הצפון מבתיהם. "יש לזה משמעות, הרי ישראל לא פינתה אזרחים באף מלחמה מאז 1948. ברגע שמפנים, אי-אפשר להחזיר אותם מבלי לשנות את כל הכללים והתנאים. אנשים שחיו עשרות שנים בקריית שמונה, בנהריה, במעלות ואפילו בבית שאן - עם הפצצות, הפגזות, פשיטות ופיגועים - עכשיו אף אחד לא יחזור".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
"מעמדו של נתניהו יציב, מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל עמוקה ויציבה"
(צילום: NBC)
לדברי כ"ץ, "חיזבאללה לא יורה היום בכללים שהוא קבע, הוא לא יורה על חיפה והקריות. ברגע שפונו התושבים, הוא אומר 'יש שם חיילים' ויורה. את רמת הגולן למשל, למרות 100 טילים שנורו שם בשבוע שעבר - לא מפנים. היינו צריכים להיות שם, להגן עליהם ולהרתיע, בדיוק באותם כללים. אבל מאחר שהם פונו אז כולנו מאוחדים בהחלטה נחושה - חיזבאללה יצטרך לסגת לפי החלטה 1701 לכיוון הליטני, ולפני שזה יקרה התושבים לא יחזרו. מאחר שאנחנו נחושים להחזיר אותם, נוודא שזה יקרה או בשילוב של לחץ דיפלומטי וצבאי, או בדרך צבאית.
"האפשרות שתהיה מלחמה קיימת, ואם זה יקרה לבנון תישא הפעם בתוצאות, בניגוד ל-2006. אנחנו כל הזמן קרובים למלחמה בצפון, בינתיים יש שם מערכה מוגבלת. אנחנו חייבים לסיים את זה כשחיזבאללה מורחק מהגבול. אנחנו רוצים להשיג את זה בהסכמים בינלאומיים, אבל אם לא - אכן תהיה מלחמה עם מחירים בעורף. אבל אני חושב שבסוף המלחמה הזאת החיזבאללה וגם לבנון לא יהיו באותו המצב, הם ישלמו מחיר כבד מאוד".
הוא הוסיף: "צריך לקבוע עובדות בשטח, לקבוע קו בשטח שמתריע על סוג מסוים של איומים או על אפשרות פלישה קרקעית ודברים אחרים, או פגיעה ישירה. הדברים האלה יצטרכו להיות ברורים. יכול להיות שיום אחד תהיה מערכה כוללת מול חיזבאללה ואנחנו נעשה את זה בדרך שלנו, בעיתוי שלנו ובדרך שהיא תהיה הכי מתאימה לנו. כרגע החלטנו במודע לדרג בין עזה לבין הצפון ולעשות הגנה התקפית מאוד שם, אבל הודענו לכולם שלא נאפשר את סיום המלחמה בצפון במצב הנוכחי. חיזבאללה חייב לסגת לכיוון הליטאני בדיוק בהתאם להחלטות הקיימות".