"הדלתא זה זן מטורף. תתעוררו על עצמכם. חוקי, לא חוקי, כן לשים מסכה, לא לשים מסכה – אני יודעת שחם, אין מה לעשות. עד שימצאו פתרון, אם בכלל, וצריך לחיות עם הווירוס הזה, שימו מסכות". זהו המסר שלמרות יגונה הרב מבקשת כעת להעביר לציבור מרגלית (מגי) אביב, שבעודה יושבת אתמול שבעה על אביה יצחק נאה (86) שנפטר מקורונההתבשרה כי גם אמה רחל (85) נפטרה מסיבוכי הנגיף.
שני הוריה, תושבי קריית ביאליק, היו מחוסנים, ובריאיון הבוקר (יום ג') לאולפן ynet סיפרה הבת כי מותם הגיע בהפתעה גמורה: "ההורים שלי התחסנו בין הראשונים. דאגנו לשמור עליהם מכל משמר וכנראה שלא הצלחנו. לא יודעת אם להאשים את עצמי או לא, אבל אין לנו מושג, כי כולנו יצאנו שליליים, כל מי שהיה קרוב אליהם. אני חושבת שלחפש איך נדבקו זה כבר לא רלוונטי, כי אפילו בחקירה האפידמיולוגית לא הצליחו לזהות".
4 צפייה בגלריה
בני הזוג רחל ויצחק נאה מקריית ביאליק שנפטרו מקורונה בהפרש של חמישה ימים
בני הזוג רחל ויצחק נאה מקריית ביאליק שנפטרו מקורונה בהפרש של חמישה ימים
רחל ויצחק נאה. מתו בהפרש של ימים אחדים, אחרי כ-67 שנות נישואין
(באדיבות המשפחה)
האב יצחק חלה לפני כשלושה שבועות, ואושפז בבית החולים רמב"ם כעשרה ימים. מצבו הידרדר והוא נפטר ביום חמישי האחרון. לדברי בתו מרגלית הוא לא סבל ממחלות רקע כלשהן. "ההידרדרות נמשכה ארבעה ימים, עברו ממכונת הנשמה אחת ליותר חזקה ולהנשמה", סיפרה.
אמה, רחל, נדבקה גם היא ואושפזה תחילה במצב בינוני-קשה בבית החולים. לפי מרגלית, ההידרדרות של אמה הייתה מהירה אף יותר משל אביה: "אמא כן הייתה עם מחלות רקע. היא התאשפזה יום אחרי אבא, הייתה שם מספר ימים, וההידרדרות שלה הייתה הרבה יותר מהירה מאבא. ההידרדרות התחילה אתמול בבוקר, והיא נפטרה בצהריים".
לבת יש ביקורת על התנהלות קופת החולים שבה היה מבוטח אביה, ולטענתה לא נערכה לו בדיקת קורונה מהר מספיק, לאחר שגילה תסמיני מחלה. "יש איזשהו כשל מערכתי. ברגע שבן אדם מבוגר, במיוחד האוכלוסייה המבוגרת, גם אם היא מחוסנת – יש איזשהו סוג של שאננות בקופת חולים שלא לבדוק".
4 צפייה בגלריה
יצחק ורחל נאה עם משפחתם
יצחק ורחל נאה עם משפחתם
משפחת נאה בצילום משפחתי. "אנשים פשוטים וצנועים, שאהבו את החיים"
(באדיבות המשפחה )
לדבריה, "הסימפטום הראשון של דלקת ריאות וקוצר נשימה צריך להוות איזושהי נורת אזהרה – ולבדוק מיד לקורונה. זה לא נעשה פה, היה פה כשל של 48 שעות לפחות, אם לא יותר. עד שעשו בדיקת קורונה והבינו שהוא חולה קורונה הוא כבר היה בסביבת המון חולים בקופת חולים. בבית חולים זה היה קצר יותר, כי אחרי כמה שעות נודע לנו שהוא חולה קורונה".
את הריאיון חתמה מרגלית במסר נוסף לציבור: "אני רוצה להגיד לכולם - תשמרו על הבריאות. כולם צריכים לעשות קצת מעבר למה שהם היו עושים בחיי היום-יום שלהם לפני שנת 2020. קצת יותר בריאות, תזונה נכונה, כושר, ויטמינים, כל מה שאתם יכולים לעשות כדי לחיות לצד הקורונה. וכרגע כשעוד אין מענה, שלא תאבדו גם מישהו יקר לכם ככה - שימו מסכות. אין לי מילים".
רחל ויצחק היו יחד קרוב ל-67 שנים. יצחק עלה כנער מטורקיה, והשניים הכירו כשיצחק היה חייל בחיל הים וכשרחל התגוררה בחיפה. השניים חיו עשרות שנים בקריית ביאליק, יצחק עבד בבנק לאומי ורחל עסקה בעיקר בטיפול בארבעת ילדיהם. "הבית שלהם תמיד היה פתוח, והם אהבו מאוד לארח", סיפרה אמש הבת מרגלית, "הם היו אנשים פשוטים, שאהבו את החיים וחיו חיים צנועים. יחד הם גידלו את ילדיהם, ברוך, אתי, קובי ואני, לערכים ולאהבת אדם".
4 צפייה בגלריה
יצחק נאה נפטר מקורונה לאחר שחוסן פעמיים
יצחק נאה נפטר מקורונה לאחר שחוסן פעמיים
יצחק נאה ז"ל
(באדיבות המשפחה)
הלווייתה של רחל נאה תתקיים היום בבית העלמין בצור שלום בשעה 12:30 בצהריים. בני הזוג הותירו אחריהם ארבעה ילדים, 12 נכדים ושלושה נינים. ראש העיר קריית ביאליק אלי דוקורסקי ספד לבני הזוג, שהיו מוותיקי העיר: "סוף עצוב לזוגיות נפלאה. רחל ויצחק היו זוג אהוב ואהוד על כל מי שהכיר אותם. כל כך מצער שמחלת הקורונה לקחה את רחל ויצחק בהפרש של ימים. מצבו הקשה של יצחק ופטירתו גרמו לרעייתו לשקוע בעצבות והיא חדלה מלהיאבק. העיר קריית ביאליק אבלה על פטירת רחל ויצחק אזרחיה הוותיקים. אני שולח את תנחומיי לילדים, לנכדים ולנינים. זה אסון נורא עבורם".
מנתוני משרד הבריאות המעודכנים הבוקר עולה שמגמת העלייה בתחלואה נמשכת. 730 ישראלים וישראליות אובחנו אתמול עם קורונה - הנתון הגבוה ביותר מאז 25 במרץ. מתוך 58,101 הבדיקות שנערכו אתמול - 1.26% חזרו עם תשובה חיובית. עוד עולה מהנתונים כי 46 בני אדם מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 10 מונשמים.
4 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
חיסוני קורונה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
אמש הודה מנכ"ל משרד הבריאות הנכנס פרופ' נחמן אש כי משרדו הציג לאחרונה נתונים מעוותים שהשפיעו על אחוז הבדיקות החיוביות. בדיקת ynet בימים האחרונים מעלה פערים משמעותיים בשיעור הבדיקות החיוביות בין דיווחי משרד הבריאות היומיים לדיווחי אמ"ן, שמתפרסמים במקביל מדי בוקר.
במקביל, הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות (צט"מ) הכריע לאחרונה בעד חיסון קשישים בבתי אבות בחיסון שלישי כדי להגביר את כמות הנוגדנים, אך טרם החליט מאיזה גיל לחסן ומתי להתחיל במבצע החיסון השלישי. אתמול פרסם משרד הבריאות הנחיות מעודכנות לקופות החולים בדבר חיסון מדוכאי החיסון והודיע כי מעתה ניתן לחסן מדוכאי חיסון במנה שלישית. המשרד המליץ לחסן את מדוכאי החיסון שמונה שבועות לאחר מתן המנה השנייה, ולא פחות מארבעה שבועות אחריה.
ראשוני מדוכאי החיסון שקיבלו כבר אתמול מנה שלישית עשו זאת בבית החולים שיבא בתל השומר. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי, סיפרה היום באולפן ynet כי הקבוצה הבאה שלשיטתה יש כעת לבחון את מתן מנת החיסון השלישית עבורה הם הקשישים: "הקבוצה השנייה שאנו מתכוונים לחקור היא אוכלוסיית הקשישים - שאנו רואים בצורה ברורה שמרבית המקרים שמאושפזים עכשיו בבתי חולים עם קורונה אחרי חיסון אלה אנשים בגילאים מתקדמים. לאנשים האלה בצורה טבעית מערכת החיסון מזדקנת יותר ולכן הם פחות מגיבים לחיסונים. עם עליית התחלואה, זו האוכלוסייה הבאה שהייתי רוצה לבדוק ולראות אם הם זקוקים למנה נוספת, מה שנראה שכן".