המשבר הפוליטי ממשיך להעסיק את ראש הממשלה נפתלי בנט, על רקע אובדן הרוב בקואליציה, וקריאתו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לח"כ ניר אורבך להצטרף לליכוד. בחלק הסגור של ישיבת הממשלה אמר היום (ראשון) בנט לשרים: "המצב הפוליטי לא קל, אבל בצד השני קשה להם מאוד. אם נהיה יותר נחושים - נצליח".
"פרשת השבוע מדברת על נחישות. בסופה של פרשה זו הצלחנו לכבוש את הארץ, והנה אנחנו כאן", אמר בנט לשרים בדיון בישיבת הממשלה. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הוסיפה ואמרה כי "מכונת הפייק ניוז מטורפת".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אנחנו ממשיכים להילחם על קיום הממשלה הטובה הזו". בנט בישיבת הממשלה, היום
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ישתפו פעולה בליכוד? נתניהו ואורבך
ישתפו פעולה בליכוד? נתניהו ואורבך
ישתפו פעולה בליכוד? נתניהו ואורבך
(צילום: יואב דודקביץ')
אחרי דבריו של בנט, נפגשו הערב שרת התחבורה מרב מיכאלי ויו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ מיכאל ביטון, אחרי כמה שבועות של נתק בין השניים. ביטון הודיע כי יחרים את כל ההצבעות במליאת הכנסת לאור הרפורמה המתכוננת בתחבורה הציבורית, שלדבריו תייקר את מחירי הנסיעות בפריפריה. במשבר ניסה להתערב גם רה"מ בנט, אבל הוא עדיין לא נפתר. הפגישה הערב התקיימה בניסיון להרגיע את הרוחות ולהשיב את ביטון לתמיכה בקואליציה, למעט בהצבעות אי-אמון, שבהן אמר כי יצביע נגד, אבל הפגישה הסתיימה ללא תוצאות, מאחר שמיכאלי נחושה לא לערוך שינויים במתווה הרפורמה.
הפגישה בין ביטון למיכאלי, שהתקיימה בלשכת שרת התחבורה, כללה הצעות לפתרונות ברפורמת התחבורה הציבורית, אבל הן לא התכנסו לפתרון מוסכם. השניים החליטו כי שלמרות שהפערים לא קטנים בשלב הזה, ייעשו בימים הקרובים מאמצים למציאת פתרונות נוספים.
בתוך כך, צפויה שרת הפנים איילת שקד להמריא מחר לביקור מדיני במרוקו, והיא אמורה לחזור לארץ בחמישי. ביקור זה מתקיים במועד הנוכחי על רקע הערכתה של שקד כי האופוזיציה לא תעלה השבוע להצבעה את החוק לפיזור הכנסת. אמנם השרה שקד לא חברת כנסת, לאחר שהתפטרה במסגרת החוק הנורבגי, אך היא לא הייתה נעדרת מהכנסת אם הייתה הערכה שההצבעה על פיזורה תתקיים השבוע.
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
השרה מיכאלי וח"כ ביטון. נפגשים אחרי שבועות של נתק
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי )
החשש מההצבעה לפיזור הכנסת מגיע, בין היתר, על רקע קריאתו בחמישי שעבר של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לחבר הכנסת ניר אורבך מימינה להצטרף לעמיחי שיקלי ועידית סילמן, שנטשו את הקואליציה. "אני שומע שבימים האחרונים אורבך מודאג", אמר נתניהו בשבוע שעבר, וטען כי שיקלי וסילמן "עשו את המעשה הציוני הנכון". אורבך, נזכיר, ניהל מגעים עם הליכוד להצטרפותו למפלגה.
ביום שני שעבר הודיע אורבך שאינו רואה את עצמו יותר כחבר בקואליציה, והמשמעות המעשית של החלטתו היא שלא יצביע עמה יותר במליאת הכנסת. בהודעה שפרסם הדגיש אורבך כי פרישתו נכונה ל"מצב הדברים כפי שהוא כיום". בכך נותן אורבך פתח להמשך קיומה של הממשלה - אך דורש לשם כך את הארכת תקנות יו"ש, ולמעשה העניק לקואליציה פרק זמן מוגבל לשם כך, כיוון שתוקפן יפוג בעוד כשבוע. בהודעה שפרסם הדגיש בנוסף כי לא יצביע בעד פיזור הכנסת "בשבוע הקרוב", אם כי במפגש עם שקיים עם ראש הממשלה נפתלי בנט הוא התחייב לספק לקואליציה זמן רב יותר משבוע.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראשי הקואליציה מחויכים בפתח ישיבת ממשלה. בנט ולפיד, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אחרי שבוע של פגישות עם רה"מ וגורמים נוספים – הגעתי למסקנה כי הקואליציה לא יכולה להמשיך ולהתקיים בהתנהלות הנוכחית", מסר אורבך בשבוע שעבר. "לפני כשנה, חבריי ואני האמנו שאפשר וצריך להוציא את ישראל מהסחרור, הקמנו קואליציה על בסיס קווי יסוד מאוד ברורים, הן ברמה האידיאולוגית והן ברמה הביצועית. לצערי הקואליציה כיום – איננה ממלאת את ייעודה".
תקנות יו"ש, שאת העברתן דורש כאמור אורבך, נועדו לאפשר את החלת הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות, והן מוארכות מדי חמש שנים כבר מאז 1967. תוקפן יפוג בסוף יוני. בלעדיהן, במערכת המשפט מזהירים מכאוס של ממש שיפגע ביכולתה של המשטרה לפעול בשטחי יהודה ושומרון ויהפוך אותה לאזור מקלט עבור מי שמבצע עבירות בתוך שטחי הקו הירוק, כמו גם יהפוך את החזקתם של 3,500 אסירים ביטחוניים בבתי כלא בתוך ישראל, שנשפטו בבתי דין צבאיים ביו"ש, ללא חוקית.
בקואליציה המעורערת התקשו למצוא רוב לתקנות, ובהצבעה בשבוע שעבר הן נפלו אחרי שכלל חברי האופוזיציה התגייסו נגדן. גם שניים מחברי הקואליציה - ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) ומאזן גנאים (רע"מ) - הפרו את המשמעת הקואליציונית והתנגדו לתקנות. חברי קואליציה נוספים נעדרו מההצבעה, ברגע שהבינו שאין רוב להארכת התקנות ממילא. לאחר הפלת ההצעה התפרץ אורבך לעבר חברי כנסת מרע"מ ואמר להם כי "הניסוי איתכם נכשל".