5 צפייה בגלריה
אורבך ובנט. נותן פרק זמן מוגבל להצלת הקואליציה
אורבך ובנט. נותן פרק זמן מוגבל להצלת הקואליציה
אורבך ובנט. נותן פרק זמן מוגבל להצלת הקואליציה
(צילום: יאיר שגיא , יואב דודקביץ' )
חבר הכנסת מימינה ניר אורבך הודיע אחר הצהריים (שני) כי אינו רואה את עצמו יותר כחבר בקואליציה, והמשמעות המעשית של החלטתו היא שלא יצביע עמה יותר במליאת הכנסת. בהודעה שפרסם הדגיש אורבך כי פרישתו נכונה ל"מצב הדברים כפי שהוא כיום".
בכך נותן אורבך פתח להמשך קיומה של הממשלה - אך דורש לשם כך את הארכת תקנות יו"ש, ולמעשה העניק לקואליציה פרק זמן מוגבל לשם כך, כיוון שתוקפן יפוג בעוד כשבועיים. בהודעה שפרסם הדגיש בנוסף כי לא יצביע בעד פיזור הכנסת "בשבוע הקרוב", אם כי במפגש עם שקיים הבוקר עם ראש הממשלה נפתלי בנט הוא התחייב לספק לקואליציה זמן רב יותר משבוע.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אורבך הבהיר: "בשבוע הקרוב לא אתמוך בפיזור הכנסת"
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
"אחרי שבוע של פגישות עם רה"מ וגורמים נוספים – הגעתי למסקנה כי הקואליציה לא יכולה להמשיך ולהתקיים בהתנהלות הנוכחית", מסר אורבך. "לפני כשנה, חבריי ואני האמנו שאפשר וצריך להוציא את ישראל מהסחרור, הקמנו קואליציה על בסיס קווי יסוד מאוד ברורים, הן ברמה האידיאולוגית והן ברמה הביצועית. לצערי הקואליציה כיום – איננה ממלאת את ייעודה".
אורבך הוסיף: "מחד, לאורך השנה פעלנו במגוון נושאים לחיזוקה ולביצורה של מדינת ישראל, ומאידך גורמים קיצוניים ואנטי ציוניים כדוגמת חברי הכנסת גנאים וזועבי לקחו את הקואליציה לכיוונים בעייתיים, והשתמשו בה לאורך הדרך כבת ערובה שלהם. בד בבד, נכשלנו לחלוטין בהרמת רוח העם וזוהי משימתה העיקרית של הממשלה, כל ממשלה".
"חשוב לציין, כפי שהתבטאתי בעבר, כי לא אתן לממשלה להסתמך על הרשימה המשותפת. לצערי, אנחנו על סיפו של מדרון חלקלק שעלול להוביל אותנו לשם. אינני חושב שהליכה לבחירות היא החלופה המועדפת. סבבי בחירות אינם משרתים את היציבות הנדרשת לשלטון במדינה. בשבוע הקרוב לא אצביע בעד פיזור הכנסת. אפעל בכל כוחי לממשלה יציבה עם רוח לאומית, כפי שהתחייבנו לפני כשנה. הודעתי הבוקר לרה"מ שבמצב הדברים כפי שהוא כיום – אינני חלק מהקואליציה".

מוקדם יותר אמר למקורביו אורבך, שמתנדנד בימים האחרונים ומטלטל את הקואליציה, כי אם הארכת התקנות להחלת הדין הפלילי ביהודה ושומרון לא תאושר בכנסת, הוא יפעל להקמת ממשלה חלופית. משיחות שערך בימים האחרונים עם חברי כנסת שונים ועם מקורביו, המסר שאורבך העביר לבכירי הממשלה מכוון בעיקר לשותפים משמאל. "אם גוש השמאל לא יתיישר, ולא נצליח להעביר את תקנות יו"ש, הסיפור גמור", אמר אורבך ששני חברים ברשימתו - עמיחי שיקלי הפורש ועידית סילמן המורדת - כבר לא מצביעים עם הממשלה.
בקואליציה המתינו בדריכות להחלטתו של אורבך שניהל לאחרונה מגעים עם הליכוד. נוכח חוק הרוטציה הדילמה של אורבך היא קשה במיוחד, משום שאם יחליט להיות האצבע ה-61 בהצבעה על חוק פיזור הכנסת, משמעות הדבר היא שבנט יפנה את לשכת ראש הממשלה ואורבך למעשה ימליך את יאיר לפיד - איש שמאוד רחוק ממנו אידיאולוגית.
אתמול נועד חבר הכנסת כמה פעמים עם בנט, וראש הממשלה ניסה לשכנע אותו לאפשר לקואליציה למצוא פתרונות נוספים לפני שיעזוב אותה ויוביל לבחירות. גם הבוקר נועדו השניים. בשבוע שעבר הציע יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לאורבך שריון במפלגה ובמקרה של הפרשה מהמפלגה גם תפקיד בשכר בליכוד.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. הציע לאורבך שריון אם הוא יופרש מימינה
(צילום: רפי קוץ )
תקנות יו"ש, שאת העברתן דורש כאמור אורבך, נועדו לאפשר את החלת הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות, והן מוארכות מדי חמש שנים כבר מאז 1967. תוקפן יפוג בסוף החודש הקרוב. בלעדיהן, במערכת המשפט מזהירים מכאוס של ממש שיפגע ביכולתה של המשטרה לפעול בשטחי יהודה ושומרון ויהפוך אותה לאזור מקלט עבור מי שמבצע עבירות בתוך שטחי הקו הירוק, כמו גם יהפוך את החזקתם של 3,500 אסירים ביטחוניים בבתי כלא בתוך ישראל, שנשפטו בבתי דין צבאיים ביו"ש, ללא חוקית.
בקואליציה המעורערת התקשו למצוא רוב לתקנות, ובהצבעה בשבוע שעבר הן נפלו אחרי שכלל חברי האופוזיציה התגייסו נגדן. גם שניים מחברי הקואליציה - ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) ומאזן גנאים (רע"מ) - הפרו את המשמעת הקואליציונית והתנגדו לתקנות. חברי קואליציה נוספים נעדרו מההצבעה, ברגע שהבינו שאין רוב להארכת התקנות ממילא. לאחר הפלת ההצעה התפרץ אורבך לעבר חברי כנסת מרע"מ ואמר להם כי "הניסוי איתכם נכשל".

אתמול הממשלה אישרה פעם נוספת את התקנות כדי לאפשר את הבאתן מחדש להצבעה בכנסת, אבל השר גדעון סער רמז כי ההצבעה הזו לא תיערך מיד. לדברי סער, הארכת התקנות תובא לאישור הכנסת רק "כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים". בכך רמז לדרישות כעת במרצ וברע"מ להתפטרותם של רינאווי זועבי ושל גנאים. אולם שניהם מסרבים להתפטר, והצהירו כי ימשיכו להצביע נגד הארכת התקנות.
במרצ פועלים כעת ביתר שאת להתפטרותה של רינאווי זועבי, ובין היתר ארגנו במוצאי השבת הפגנה מול ביתה. השר עיסאווי פריג' קרא לה לפרוש אם אינה יכולה לעמוד במשמעת הקואליציונית, וכך עשה גם סגן השר יאיר גולן, שפנה לחברת סיעתו בריאיון הבוקר באולפן ynet: "או שתחזרי לשורות המפלגה ותצייתי לצו המפלגה וצו הבוחר, או שתתפטרי מהכנסת".
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ רמז גם הוא לכך בישיבת הסיעה אחר הצהריים, כשרינאווי זועבי יושבת סמוך אליו אמר: "כל ח"כ בקואליציה צריך להבין את גודל האחריות שעל הכתפיים שלנו, את החשיבות של הממשלה ההיסטורית הזו, את הסכנה של בחירות חמישיות, את האפשרות שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יקימו פה ממשלת שנאה. כל חברי הקואליציה צריכים להתנהל ולהצביע לפי החלטות הקואליציה. המנדט שניתן לכל ח"כ הוא לא מנדט אישי".
5 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי
ג'ידא רינאווי זועבי בישיבת סיעת מרצ היום, הורוביץ רמז שתתפטר: "המנדט אינו אישי"
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
סמי אבו שחאדה, אחמד טיבי, מאזן גנאים  וג'ידא רינאווי זועבי
סמי אבו שחאדה, אחמד טיבי, מאזן גנאים  וג'ידא רינאווי זועבי
מאזן גנאים מרע"מ (מימין לטיבי) במליאת הכנסת. גם הוא וגם רינאווי זועבי שיושבת לידו בתמונה מסרבים להתפטר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם ברע"מ נראה שמסמנים לח"כ גנאים את הדרך החוצה, ובמסר ברור לכך אתמול התפטר הבא ברשימה שאמור היה להיכנס לכנסת אם גנאים היה מתפטר - עלא ג'בארין, שנחשב למועמד קיצוני במפלגה. משמעות ההתפטרות מהרשימה של ג'בארין היא שאם גנאים יתפטר גם הוא, לכנסת ייכנס במקומו המועמד השישי ברשימה, שמועדף על היושב ראש מנסור עבאס, עטא אבו מדיגם. עם זאת, גם אבו מדיגם הביע חוסר נכונות להיכנס לכנסת, שכן הוא אמור להתמנות בעוד חודשים אחדים לראש העיר רהט כחלק מהסכם רוטציה בעירייה.
פורסם לראשונה: 15:53, 13.06.22