המשטרה עצרה הבוקר (שלישי) את סרן במיל' רוי גורדון, בן 45 מתל אביב, בחשד שהשליך שני לפידים בוערים לעבר שוטרים לפני שבוע, בהפגנה מחוץ למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים. המשטרה פתחה בחקירה באותו יום, והפיצה תיעוד שבו נראה הלפיד הבוער מושלך לעבר פרש משטרתי, פוגע בסוס - ונכבה.
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לתושב תל אביב  רוי גורדון בן 45 החשוד בזריקת לפידים בוערים על פרשי משטרת ירושלים ברחוב עזה
הארכת מעצר לתושב תל אביב  רוי גורדון בן 45 החשוד בזריקת לפידים בוערים על פרשי משטרת ירושלים ברחוב עזה
"לא התכוונתי לפגוע באף שוטר, לא מאמין באלימות". רוי גורדון
(צילום: אלכס גמבורג)

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של גורדון, מהפעילים הוותיקים של תנועת המחאה "אחים לנשק" בשישה ימים, בגין תקיפת שוטר כשהתוקף מזויין בנשק חם/קר והפרעה לשוטר במילוי תפקידו, אך בית משפט השלום בירושלים קבע כי מעצרו יוארך בארבעה ימים. "אומנם הפגנות הם לב ליבה של הדמוקרטיה. אך סיכון חיי אדם ובעלי חיים אין בהם דמוקרטיה והן אף עלולות להביא לאנרכיה", אמר השופט גד ארנברג.
נציג המשטרה בדיון הציג צילומים של האירוע, ואמר כי "המשיב השתתף בהפגנה בסמוך למתחם הכנסת או אז החליטו המפגינים לצעוד לעבר בית ראש הממשלה. במהלך הצעדה שלהם ניתנה הוראת פיזור שלוש פעמים. אלה לא שעו להוראות המשטרה והמשיכו בשלהם עד הגיעם לצומת עזה/ברלין. שם בעצם התקיימה הפגנה". לדבריו, "במהלך ההפגנה המשיב השליך שני לפידים בוערים לעבר כוחות המשטרה. אחד הלפידים פגע בפרש משטרה ובנס לא נפגע הפרש. אציין כי הלפיד אם היה נדבק לרעמת הסוס היינו בסכנת חיים גם למפגינים. המשיב אינו מכחיש בחקירתו את השלכת הלפיד".
השופט ארנברג אמר בהחלטתו כי "עולה כי לא מדובר בפעולה אקראית, אלא בכזאת שתוכננה מראש. מדובר בעבירות חמורות שסיכנו חיי אדם. לא מצאתי שיש מקום להורות על שחרורו למרות מצבו הנפשי". בצאתו מאולם בית המשפט אמר גורדון: "לא התכוונתי לפגוע באף שוטר ואנחנו לא מאמינים באלימות. הכי חשוב שהחטופים יחזרו הביתה".

גורדון, שהתנדב בתחילת המלחמה בדרום הארץ, הוא אדם פוסט טראומטי שניצל מהפיגוע בקפה מומנט בשנת 2002, שם עבד כברמן. באותו פיגוע, שאירע מאות מטרים בלבד ממעון נתניהו ברחוב עזה שבירושלים, הגיע מחבל מתאבד למקום והפעיל את מטען החבלה שנשא. 11 בני אדם נרצחו בפיגוע זה ו-26 נוספים נפצעו, בהם חמישה באורח קשה.
סנגורו של גורדון, עו"ד יאיר נהוראי, אמר לבית המשפט כי "רוי נמצא כעת בעיצומו של התקף חרדה. הוא מוגדר כנכה. תעודת נכה היא כתוצאה מכך שהוא היה מ"פ בצנחנים בגזרת גלדיולה בהר דב כשנחטפו הלוחמים. לאחר מכן הוא היה ברמן בפיגוע בקפה מומנט. הוא לוקח תרופות באופן מסודר". לדבריו, "ההמולה והסוסים הכניסו אותו למצב חרדתי. הוא אמר שהוא כנגד כל פגיעה אלימה. הוא בוודאי לא רוצה לפגוע בשוטרים. לא הייתה לו כוונת מכוון. יש כאן אדם שמראש רואה את עצמו כחלק מהמערכת".
מ"אחים לנשק" נמסר בתגובה: "רוי גורדון, אח שלנו לנשק, נעצר אחרי שהששתף בהפגנה להחזרת 133 חטופים מהגיהינום. מיום ה-7 באוקטובר הוא מלווה, בלי הפסקה את משפחות החטופים ונמצא איתם בקשר קרוב. רוי, קצין צנחנים במיל' שמתמודד עם פוסט טראומה בעקבות שירותו הצבאי, הקדיש את כל עשייתו למשפחות וכאבם נעוץ בליבו". לדבריהם, "אנחנו מבקשים להבהיר באופן חד משמעי: אין מקום לאלימות במחאה אזרחית דמוקרטית. זכות המחאה היא זכות בסיסית וחיונית, נמשיך למחות בנחישות, ללא אלימות, נגד שלטון מנותק שרואה את שרידותו הפוליטית לפני טובת המדינה".
4 צפייה בגלריה
תיעוד: גבר בן 45 משליך לפידים בוערים על פרשי משטרת ירושלים
תיעוד: גבר בן 45 משליך לפידים בוערים על פרשי משטרת ירושלים
השלכת הלפיד הבוער לעבר הפרש המשטרתי. "אם הסוס היה מתחיל לבעור - הוא היה רץ בהיסטריה ופוגע באנשים"
(צילום: דוברות המשטרה)

בהפגנה בירושלים שבה הושלכו הלפידים הבוערים לעבר שוטרים השתתפו אלפי בני אדם, והיא החלה בעצרת שהתקיימה מחוץ למשכן הכנסת בירושלים, בעיר האוהלים שהוקמה במקום, ועד לבית המשפט העליון - ובהמשך המוחים פתחו בצעדה כשהם אוחזים לפידים, שבסיומה הקיפו את בית ראש הממשלה ברחוב עזה בעיר, ניסו לפרוץ מחסומים בדרך למקום והתעמתו עם שוטרים. במהלך העימותים אחד המפגינים נכנס מתחת למכת"זית, ואחד מהפרשים נפגע כאמור מלפיד בוער שהושלך לעברו. המפגינים הצליחו לפרוץ מחסום בדרך לביתו של נתניהו עד שנהדפו, ומכת"זית הופעלה.
"לפני שבוע הפכה מחאה ותהלוכה מתואמת שהתקיימה בירושלים בשעות הערב להפרת סדר והתפרעות אלימה ברחוב עזה", מסרה היום המשטרה לאחר מעצר החשוד בהשלכת הלפיד. "מפרי סדר ניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה המוצבים בסמוך לבית ראש הממשלה בכוח, וחלקם התעמתו פיזית עם השוטרים שהדפו אותם בכוח ובאמצעים ועצרו חלק מהמעורבים. בשלב מסוים באותו הערב, בסמוך לשעה 21:30, אחד המשתתפים השליך לפיד בוער לעבר פרש משטרתי ופגע בו. למרבה המזל, המעשה לא הוביל לפציעתו של השוטר והסוס המשטרתי. על פי החשד, אותו החשוד השליך באותו הערב לפיד נוסף לכיוון השוטרים שלא פגע באיש".
היחידה המרכזית של מחוז ירושלים פתחה בחקירה לאחר התקרית, ובימים האחרונים חוקרי הימ"ר התחקו אחז זהות החשוד במעשה. הבוקר בלשי הימ"ר עצרו את גורדון, שהועבר לחקירת משטרה בהתאם לצו מעצר שהוצא נגדו בבית המשפט.

רס"ב עוזי מזרחי, הפרש המשטרתי ביס"מ מחוז ירושלים שלעברו הושלך הלפיד, סיפר: "מה שהתחיל כמחאה ותהלוכה מתואמת מאזור הכנסת הפך להפרת סדר אלימה. אני כפרש ביחידת הפרשים של מחוז ירושלים ליוויתי את התהלוכה מכיוון הכנסת לכיוון רחוב עזה, ועם הגיענו למתחם בית ראש הממשלה המחאה קיבלה תפנית והפכה לאלימה יותר ויותר. במהלך המחאה ניסו המפגינים לפרוץ למתחם בית ראש הממשלה. אני עם פרש נוסף חסמתי את מעבר המפגינים, ובזמן הזה נזרק לעברי לפיד בוער על ידי אחד המפגינים. הלפיד עבר ממש קרוב לראשי ופגע בסוס".
"מיותר לציין שאם הלפיד, שהיה עשוי משעווה, היה נדבק לרעמת הסוס והוא היה מתחיל לבעור - היינו באירוע חמור מאוד של איבוד שליטה של סוס שהיה רץ בהיסטריה ופוגע באנשים, דבר שהיה עלול להביא לפציעות חמורות", הוסיף רס"ב מזרחי. "לא נאפשר לאף אחד לקחת את החוק לידיים ולא משנה מה זהותו, דעתו או עמדותיו ולהפר את הסדר והחוק. נמשיך לשמור על זכות המחאה כל עוד היא תהיה מחאה המבוצעת כחוק".
לאחר העימותים בשבוע שעבר, ראש השב"כ רונן בר הגיע באופן חריג לביתו של נתניהו בירושלים. למחרת הוא פרסם אזהרה חריגה: "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי ועשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים". לדבריו, "ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית. זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
הצועדים עם הלפידים, לפני שבוע. "מחאה ותהלוכה מתואמת הפכה להפרת סדר והתפרעות אלימה"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
המפגין מתחת למכת"זית לפני שבוע
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
חמישה מוחים נעצרו באותה הפגנה, ובמהלך דיון הארכת מעצרם של כמה מהם למחרת, אמר נציג המשטרה כי "מפגינים קירבו לפידים בוערים אל פניהם וזנבותיהם של הסוסים וגרמו לחריכה של שיער סוסים". בערר שהגישה המשטרה לבית המשפט המחוזי בעיר על ההחלטה לשחרר שלושה חשודים אף נכתב כי "מדובר באירוע שמזכיר תמונות של הפיכה אלימה במדינות דיקטטוריות, שבסופן השליט הובל לרחוב ו/או נשחט לעיני כל או הוכה, ובכל מקרה הודח מתפקידו על ידי המון זועם ואלים". במשטרה אף הפנו להודעתו החריגה של ראש השב"כ, והזכירו כי "יש כאן סכנה של ממש לפגיעה באישים מאובטחים, או במאבטחיהם".
ואולם, לאחר פרסום הדברים ב-ynet, הבהירה המשטרה כי בבירור שנעשה עלה כי הקצין שניסח את ההודעה לבית המשפט המחוזי שגה ולקח אחריות על מעשיו. בהודעת המעודכנת של המשטרה נאמר: "כפי שהבהרנו, בזכות פעילות המשטרה והשוטרים, לא נשקפה בשום שלב אמש כל סכנה לראש הממשלה או לבני ביתו. למרות התנהלות חמורה ופסולה של מפרי הסדר אמש בסמוך למעון ראש הממשלה, הדברים שנכתבו באחד מסעיפי בקשת הערר שהוגשה לבית המשפט המחוזי הן אמירות חסרות אחריות, משוללות כל בסיס מקצועי ואינן מייצגת את עמדת פיקוד המשטרה והמחוז. לאחר בירור בנושא עולה כי הקצין שגה בניסוח של סעיף זה, ובהתאם לקח אחריות על מעשיו".
כמו כן, המשטרה מסרה כי "בניגוד לנטען, מפגינים לא פרצו לבית ראש הממשלה ולא הגיעו למרחק של מטרים בודדים מהבית, זאת בזכות פעילות והיערכות המשטרה שהצליחה לבלום אותם עשרות מטרים מהבית, חרף הפרות הסדר האלימות והפסולות שהיו במקום".
פורסם לראשונה: 14:00, 09.04.24