בית המשפט המחוזי בירושלים פסק כי חמאס והמחבל הפלסטיני חוסאם קוואסמה שתכנן את חטיפת שלושת הנערים ורציחתם ביוני 2014 יפצו את משפחות הקורבנות ב-38 מיליון שקלים. הפסיקה בתביעה שהגישו קרוביהם של גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח, ניתנה בחודש שעבר ופורסמה היום (ג').
משפחות שלושת הנערים הגישו את תביעת הפיצויים על סך 520 מיליון שקלים לפני כשנה. בתביעה צוינו הנזקים האדירים שנגרמו למשפחות לנוכח ימי החיפושים אחר יקיריהם שנמשכו כשבועיים וחצי. השופט אילן סלע נתן את פסק הדין במעמד צד אחד בהיעדר הגנה מצד הנתבעים מחמאס, וציין כי גובה פיצויי העונשין מסתמך על פסק דין של בית המשפט העליון שהפחית משמעותית את סכומי הפיצויים בתביעות טרור.
3 צפייה בגלריה
חוסאם קוואסמה. המחבל שתכנן את החטיפה והרצח
חוסאם קוואסמה. המחבל שתכנן את החטיפה והרצח
חוסאם קוואסמה. המחבל שתכנן את החטיפה והרצח
(צילום: רויטרס)
לטענת המשפחות, הסכום שנפסק הוא זעום ומהווה פגיעה קשה בהרתעת טרור. "פסק הדין אינו מספק, כי צריך לפגוע כמה שיותר בטרור נגד מדינת ישראל", אמר אורי יפרח, אביו של אייל. "מדובר בסכום שלא יגרום להרתעת ארגון חמאס ודומיו, שממשיכים בפעילותם כל העת. המטרה שלנו היא לפגוע בכלים כלכליים ומשפטיים בארגוני הטרור, ללמד אותם לקח ובעזרת ה' למנוע את המקרה הבא".
משפחות הקורבנות הודיעו כי יערערו על פסק הדין על מנת להעלות את העניין שוב בפני בית המשפט העליון. המשפחות הסבירו כי מטרת הערעור היא לפגוע בצינור החמצן הכלכלי של ארגוני הטרור ולעצור את הזרמת הכספים שמעבירה הרשות הפלסטינית מתקציבה לחמאס.
פרט זה מקבל משנה תוקף נוכח הפגישה שקיים בחודש שעבר שר הביטחון בני גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שבה סוכם כי ישראל תעביר לרשות הלוואה בסך של כחצי מיליארד שקלים.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ניצנה דרשן לייטנר
עו"ד ניצנה דרשן לייטנר
"הפסיקה תפגע אנושות בהרתעה הישראלית". עו"ד דרשן-לייטנר
(צילום: שורת הדין)
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון שורת הדין שהגישה את התביעה, אמרה: "ארגון שמבוסס על תקציב של מיליארד דולר, שום פסיקה של 10 מיליון דולר לא תרתיע אותו. מטרת התביעות היא למוטט את הטרור, ולא ניתן לעשות זאת בסכומים שאינם משמעותיים עבורם. לא ייתכן כי בית המשפט הישראלי יחוס על ארגון הטרור אשר מימן, תכנן וביצע את הפיגוע הנורא שנחקק בלב האומה כולה.
"פסיקת מתן עשירית מסכום תביעת הפיצויים, תפגע אנושות בהרתעה הישראלית ובאמצעים למיגור הטרור בדרכים כלכליות. אני סבורה כי יש לעגן בחקיקה את גובה מתן פיצויי עונשין לקורבנות הטרור אשר יקבלו את הסכום המגיע להם ובכך ייאלצו את ארגוני הטרור לחשוב פעמיים לפני ולשלם על מעשיהם".