איש העסקים היהודי-אמריקני נתן מיליקובסקי, בן דודו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, הלך אתמול (ד') לעולמו בגיל 78. נתניהו הודיע אמש על מותו של בן דודו, ומסר בציוץ בטוויטר: "בן דודי האהוב הלך בלילה האחרון לעולמו אחרי מחלה ארוכה. שרה, יאיר, אבנר ואני אבלים יחד עם אשתו רבקה, עם בנותיו ברינה ושירה ועם אחיו דני ומיידי".
2 צפייה בגלריה
נתן מיליקובסקי
נתן מיליקובסקי
נתן מיליקובסקי. "חכם להפליא, אדיב, תמיד סקרן, תמיד מחפש"
(צילום: MICHAEL FALCO / NYT)
נתניהו הוסיף: "חכם להפליא, אדיב, תמיד סקרן, תמיד מחפש. בשנותיו האחרונות הוא נלחם במחלה איומה באומץ ובנחישות, כמו כל חייו. הוא יישאר לנצח בליבנו. אני אתגעגע אליו כמו אל אח".
שמו של מיליקובסקי התפרסם בישראל בעיקר בשל סיועו הכספי לראש הממשלה לשעבר. במוקד הסיוע הזה עמדו 300 אלף דולר שהעניק מיליקובסקי לנתניהו. ביולי אשתקד קבעה ועדת ההיתרים שעל נתניהו להשיב רק 30 אלף דולר מתוך הסכום הזה, מכיוון ש-270 אלף דולר נוצלו לטובת הגנתה המשפטית של שרה נתניהו. בשבוע שעבר הוציא בג"ץ צו על תנאי שבו הורה לוועדת ההיתרים לנמק מדוע הסכום הזה אינו נחשב למתנה שניתנת לעובד ציבור, שאותה עליו להשיב במלואה בהתאם לחוק המתנות.
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נדרש גם הוא להבהיר זאת בדיון שקבע בבג"ץ לספטמבר, אך כבר הצהיר בינואר כי לשיטתו מדובר במתנה אסורה. הודעתו אז הייתה שינוי עמדה: לפני כשנתיים קבע היועמ"ש כי מדובר במתנה הדורשת אישור מוקדם מוועדת ההיתרים. היועמ"ש הסביר את השינוי בעמדה בחשיפת הקשרים העסקיים בין נתניהו ומיליקובסקי במסגרת פרשת המניות, אותה החליט היועמ"ש לסגור בחודש אוקטובר.
מיליקובסקי עשה את הונו מתעשיית הפלדה בארה"ב וחברות הזנק בישראל. הוא היה יו"ר חברת Jordanmill Ventures שבה החזיק ביחד עם אחיו דניאל. את החברה הקים אביהם בשנות ה-40 של המאה הקודמת.
איש העסקים המנוח היה מנכ"ל חברת C/G Electrodes העוסקת בייצור אלקטרודות גרפיט לתעשיית הפלדה. כמו כן היה נשיא של חברת Seadrift Coke האמריקאית שעוסקת בייצור חומרי גלם לייצור אלקטרודות גרפיט. בעבר הטיל הממשל האמריקני קנס על החברה בגין אספקת חומרי גלם לקדאפי.
משנת 2010 עד 2015 החזיק מיליקובסקי 11% ממניות GrafTech - ספקית של תוספי פלדה לתאגיד טיסנקרופ הגרמני, שהיה באותה עת במגעים למכור שלוש צוללות וארבעה כלי שיט לישראל. ואולם, חברת טיסנקרופ טענה שגראפטק לא הייתה ספקית החומרים של טיסנקרופ.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ראש הממשלה לשעבר נתניהו. "מתגעגע כמו אח"
(צילום: AFP)
מיליקובסקי השקיע גם בחברות ישראליות, בהן בחברת הטכנולוגיה הרפואית "ארט מדיקל" שבה הוא היה גם דירקטור; חברת האורתופדיה פרמיה ספיין, וחברת הסוללות סטורדוט.

מיליקובסקי העיד: "נתתי לנתניהו הרבה כסף במשך שנים"

נתניהו היה קשור מאוד למיליקובסקי עוד מצעירותו והסתייע בו כספית. מיליקובסקי הרעיף על נתניהו כספים וסייע לו בדרכים נוספות כגון במימון טיסות, ביגוד וכסף מזומן. בעוד שהמדינה טענה שמדובר בטובות הנאה, נתניהו הציג את הדברים כ"מסורת" שהמשיכה נוהג של אביו של מיליקובסקי לתמוך כספית באביו של נתניהו. עם זאת, הסיוע הכספי שהעניק מיליקובסקי ניתן לבנימין נתניהו - אך לא לאחיו. מיליקובסקי הסביר את התמיכה בנתניהו בכך שרצה להקל עליו ולשחרר אותו מדאגות כספיות בשעה שהוא מקדיש את עצמו לתפקיד ציבורי חשוב.
מיליקובסקי הופיע ברשימת עדי התביעה במשפטו של נתניהו. בעדותו בחקירת המשטרה בתיק 1000 (פרשת המתנות) העיד מיליקובסקי שסייע כלכלית לנתניהו במשך שנים בכך שנתן לו כסף מזומן ורכש עבורו חליפות.
נתניהו פנה לוועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה, וביקש לגייס תרומות למימון הגנתו ממיליקובסקי ומאיש עסקים אמריקני נוסף, ספנסר פרטרידג'. הוועדה דחתה את בקשתו, אך ב-2019 חשף "הארץ" שנתניהו קיבל מבן דודו 300 אלף דולר מבלי שניתן לו היתר לכך.
ראש הממשלה לשעבר טען אז כי 270 אלף דולר שימשו למימון הגנתה של רעייתו, שרה נתניהו, ולפיכך נדרש להשיב לבן הדוד 30 אלף דולר. בג"ץ דן באחרונה בעתירות שדרשו מנתניהו להשיב את הסכום כולו.
בעדותו במשטרה אמר מיליקובסקי: "נתתי לו כסף במשך הרבה שנים. מההתחלה. למדתי מההורים שלי על צדקה ולמדתי מאבא שלי שזו מסורת שנמשכת כבר מאות שנים או אלפי שנים, שזו החובה של אנשים שיש להם אמצעים. סוחר בעיירה קטנה צריך לתמוך ברב".
מורן אזולאי השתתפה בהכנת הידיעה
פורסם לראשונה: 22:58, 28.07.21