יותר משבוע עבר מאז פלשה רוסיה לאוקראינה, ובימים האחרונים היא התחילה לקצור גם הצלחות משמעותיות - גם מבחינה צבאית וגם מבחינה תודעתית. מנגד, אוקראינה ממשיכה להיאבק על חירותה, ונעזרת במודיעין מדויק שמעבירות לה ארצות הברית ובריטניה. מכיבוש תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה, דרך זרם הפליטים שמציף את המערב ועד לשיירה הרוסית בדרך לקייב: זו תמונת המצב של המלחמה באוקראינה.
הכיבוש הרוסי של הכור הגרעיני שמייצר חשמל ליד העיר זפוריז'יה נועד להשיג שלוש מטרות: הראשונה תעמולתית, ומכוונת לדעת הקהל ברוסיה ובעולם כולו, השנייה צבאית - ומכוונת לפגיעה קשה בתשתיות האוקראיניות, והשלישית מכוונת לאיים על אירופה.
14 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה ברכבת לבודפסט
פליטים מאוקראינה ברכבת לבודפסט
פוטין משתמש בנשק של ארדואן. פליטים אוקראינים בדרך לבודפשט
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
מטוס התובלה הגדול בעולם הוחרב ליד קייב
מטוס התובלה הגדול בעולם הוחרב ליד קייב
האוקראינים נערכו מראש לתרגיל הרוסי. מטוס התובלה הגדול בעולם שהושמד בהוסטומל
(צילום: מסך מהטלויזיה האוקראינית)
14 צפייה בגלריה
השיירה הרוסית בדרך לקייב
השיירה הרוסית בדרך לקייב
האוקראינים חוששים מנקמה אכזרית - ולא מפציצים. השיירה הרוסית בדרך לקייב
14 צפייה בגלריה
האש שפרצה בתחנה הגרעינית ז'פוריז'יה בעקבות הפגזה רוסית
האש שפרצה בתחנה הגרעינית ז'פוריז'יה בעקבות הפגזה רוסית
הישג תודעתי, צבאי ואיום על אירופה. האש שפרצה בתחנת הכוח הגרעינית
(צילום: AFP)
ראשית, כיבוש התחנה בא לשרת את התעמולה הרוסית, שלפיה המלחמה נועדה להגן על רוסיה מפני "טרור גרעיני אוקראיני". את הסיפור הזה פוטין מפמפם עוד מלפני שהחלה הלחימה כאחת הסיבות לחששות הביטחוניים של רוסיה. לכן, לפי נרטיב שקרי זה, צבא רוסיה צריך לצאת ולהשתלט על המתקנים הגרעיניים בצ'רנוביל ובזפוריז'יה, כדי למנוע מהאוקראינים מלבצע את מזימתם - אם באמצעות ייצור נשק גרעיני מהפלוטוניום שאפשר להפיק מהכור בזפוריז'יה ואם באמצעות זיהום רדיואקטיבי של אזורים מיושבים ברוסיה באמצעות הפסולת הגרעינית, שנשארה מהאסון בצ'רנוביל ושמיוצרת תחת בקרה בכור בזפוריז'יה.
הנרטיב הרוסי השקרי הזה שייך למלחמת דיס-אינפורמציה ברמה האסטרטגית ביותר, שמהווה את אחד הצידוקים היותר חזקים של פוטין לפלישה שלו לאוקראינה. כדי לשים את הדברים בהקשר הנכון, חשוב לציין שאוקראינה התפרקה מהנשק הגרעיני שהיה בה כבר בשנת 1994 ומאז מעולם לא גילו ממשלות אוקראינה שמץ של עניין או כוונה לעסוק בפיתוח נשק גרעיני. בתחנת הכוח הגרעיני בזפוריז'יה יש שישה כורים. התחנה הגדולה באירופה מייצרת אך ורק חשמל, ונמצאת תחת פיקוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

14 צפייה בגלריה
לוהנסק אנשי ארטילריה תותחנים אוקראינים שומרים על עמדות צבא משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
לוהנסק אנשי ארטילריה תותחנים אוקראינים שומרים על עמדות צבא משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
לוחמים אוקראינים בלוהנסק
(צילום: AFP )
14 צפייה בגלריה
צ'רנייב אוקראינה הרס הריסות אשן שריפה הפצצות הפגזות מכבי אש כבאים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
צ'רנייב אוקראינה הרס הריסות אשן שריפה הפצצות הפגזות מכבי אש כבאים משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
הריסות בצ'רנייב
(צילום: AP )
14 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר ב מועצת הביטחון של ארצו מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר ב מועצת הביטחון של ארצו מלחמה אוקראינה
מה שלא הולך בכוח, הולך בהרבה יותר כוח. פוטין
(צילום: AP)
אספקת החשמל מהתחנה מגיעה לחלק גדול ממרכז ודרום אוקראינה, וזו הסיבה השנייה שבגללה פוטין שלח את צבאו לכבוש את הכורים הגרעיניים האלה. המטרה היא לשלוט בתשתיות חיוניות של אוקראינה כמו נמלים, תחנות כוח ומערכת אספקת המים, כדי שהרוסים יהיו מסוגלים בהוראת פוטין לשבש אספקת שירותים חיוניים לאוכלוסייה ועל-ידי כך ללחוץ על הממשלה להתפטר.
הסיבה השלישית, כאמור, היא האיום על אירופה: תחנת הכוח בזפוריז'יה היא כאמור הגדולה ביבשת, ואם יתרחש בה אסון כמו בצ'רנוביל - כל אירופה תיפגע.

האכזריות המכוונת של פוטין

אמצעי לחץ נוסף שפוטין מפעיל ברמה האסטרטגית על המערב ואוקראינה הוא הצפת אירופה בפליטים. סביר להניח שפוטין אינו סופק את כפיו בצער מול סרטוני גלי הפליטים שמציפים את פולין, רומניה, הונגריה ומולדובה. מספר הפליטים הגיע היום כבר ליותר ממיליון, מה שיוצר לחץ על ממשלות האיחוד האירופי ונאט"ו להחיש את סיום המשבר כדי למנוע אסון הומניטרי שעלותו מאות מיליוני יורו מדי יום. כמו שליט טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שסחט מהאירופים שישה מיליארד דולר כדי להפסיק את זרם הפליטים ששלח לחופי אירופה, כך גם פוטין רוצה לסחוט ויתורים אסטרטגיים מנאט"ו באמצעות הפליטים שמספרם הולך וגדל.
14 צפייה בגלריה
אוקסנה סבינה
אוקסנה סבינה
פליטות אוקראיניות בגבול עם פולין
(צילום: ניצן דרור)
14 צפייה בגלריה
פליטים במעבר הגבול בין אוקראינה לפולין
פליטים במעבר הגבול בין אוקראינה לפולין
פליט אוקראיני בגבול פולין
(צילום: ניצן דרור)
14 צפייה בגלריה
פליטים אוקראיניים בגבול אוקראינה עם מולדובה
פליטים אוקראיניים בגבול אוקראינה עם מולדובה
פליטים אוקראינים בגבול עם מולדובה
(צילום: סיון חילאי)
הפליטים נוהרים למדינות מזרח אירופה שחברות באיחוד האירופי ובנאט"ו, ועל פי תחזיות האו"ם מספרם צפוי לגדול לכארבעה מיליון - כ-10% מאוכלוסיית אוקראינה - כשקייב תותקף ותכותר. לציניות הרוסית, אגב, אין גבול – בשיחות עם המשלחת האוקראינית בגבול בלארוס, הציעה רוסיה לפתוח מסדרונות הומניטריים שיאפשרו לפליטים לצאת מהאזורים המופצצים והמופגזים.
מאחורי המחווה ההומניטרית, כביכול, מסתתר האינטרס הברוטאלי להגדיל ככל האפשר את מספר הפליטים שחוצים את גבול אוקראינה לכיוון המדינות המזרח-אירופיות שחברות בנאט"ו ובאיחוד האירופי, ובכך להגדיל את הלחץ על ממשלת אוקראינה להיכנע כדי לסיים את המשבר. נשק הפליטים הוא נשק עוצמתי ופוטין משתמש בו בציניות אכזרית, לא פחות משהוא עושה שימוש בחייליו, שלחלקם אפילו לא נאמר שהם הולכים למלחמה באוקראינה.
בקייב, בינתיים, מתנהלים קרבות עזים סביב שדה התעופה הוסטומל, שנמצא כעשרים קילומטרים מצפון-מערב לקייב. הרוסים ניסו להשתלט על השדה הזה ביום הראשון לפלישה, כדי להנחית בו מטוסים עמוסי צנחנים וכוחות מיוחדים שייכנסו במהירות לקייב וישתלטו על צמתים חיוניים ועל מתקנים חיוניים בתוכה. עם זאת, התוכנית בוצעה על-ידי הספצנאז הרוסיים בצורה כושלת, ולא צלחה.
חלק מהמסוקים שבהם ניסו הכוחות הרוסיים לנחות ליד השדה הופלו, והשדה הענק - שבימים רגילים משמש גם תעופה אזרחית, תעופה צבאית וגם את חברת הענק אנטונוב לייצור מטוסים - עבר מיד ליד כמה פעמים. עד עכשיו נמשכים שם הקרבות, ועל אף שנראה שהרוסים שולטים לפחות בחלק מהשדה - הכוחות האוקראיניים הצליחו במשימתם לנוע הנחתת כוחות גדולים שאמורים היו להיכנס לקייב במטוסי איליושין ענקיים שיכולים לשאת מאות חיילים, ציוד וכלי רכב.
14 צפייה בגלריה
צ'רנייב אש עשן שריפות מכבי אש הרס נזק נזקים הריסות כוחות הצלה לוחמי אש בעקבות הפגזה הפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
צ'רנייב אש עשן שריפות מכבי אש הרס נזק נזקים הריסות כוחות הצלה לוחמי אש בעקבות הפגזה הפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
הרוסים החלו להפציץ ללא אבחנה שכונות מגורים. הרס בצ'רנייב
(צילום: רויטרס )
14 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאיים בחרסון
כלי רכב צבאיים בחרסון
כלי רכב צבאיים בחרסון
(צילום: רויטרס)
המטוסים הרוסיים אמורים היו לטוס ולבצע את עיקר המשימה בהשתלטות על פאתי קייב בהפתעה. האוקראינים, שהבינו את התרגיל, פיזרו על המסלולים חפצים וגרוטאות מתכת שמנעו הנחתת כוחות רוסיים. עכשיו לרוסים יש בעיה לתספק ולתחזק את כוחותיהם שנמצאים שם. אתמול בלילה כבר חברו אל הכוחות המיוחדים שנלחמו על השדה טנקים רוסיים, וכאמור כרגע נמשכת שם הלחימה.
בשאר הגזרות מסביב לקייב יש הפצצות חמורות. השינוי העיקרי שחל ביממה האחרונה בכל רוסיה, ולא רק בקייב, הוא שהרוסים החלו להפציץ ללא אבחנה גם אזורי מגורים ושכונות מגורים. כך גם אירע מקרה טרגי בעיר צ'רניהיב שמצפון מזרח לקייב, שם נהרגו ילדים כתוצאה מפצצת אוויר רוסית שמוטטה בניינים ופגעה גם בבית ספר. פוטין, כפי שהיה צפוי וכפי שהעריכו מראש, פועל לפי הכלל שמה שלא הולך בכוח, הולך בהרבה יותר כוח - ובאכזריות מכוונת. בכלל, הרוסים מרכזים מאמץ בדרום אוקראינה מכיוון שהבינו שכל צבא אוקראינה נערך בקייב - ולכן הם פועלים במקום שבו ההתנגדות קטנה יחסית.

הנשק האמריקני: מודיעין

היבט מעניין של הלחימה הוא הדרך שבה ארה"ב ובריטניה מנסות לסייע לצבא אוקראינה להילחם נגד הרוסים מבלי להיות מעורבים בלחימה, לפחות מבחינה פורמלית. הנשק של הבריטים, ובעיקר האמריקנים, הוא אספקת מודיעין לצבא האוקראיני ולממשלת אוקראינה על מיקומי הכוחות הרוסיים בכל הגזרות - בדרום, במזרח ומצפון לקייב. אין אמנם דרך לדעת מהי הרזולוציה של המידע שמקבלים האוקראינים, אבל נאמר לי שהמידע מפורט מספיק גם כדי לשרת את בנק המטרות של צבא אוקראינה. האוקראינים יכולים לתקוף באש מדויקת את הכוחות הרוסיים, בעיקר אלה שתקועים בפקק הארוך מצפון לקייב, אבל נזהרים לא לעשות זאת מחשש לתגובת נקמה אכזרית.

14 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
הרוסים משתמשים ברשתות קשר גלויות לחלוטין. הנשיא האוקראיני זלנסקי
(צילום: AFP)
את המודיעין המדויק האמריקנים והבריטים אוספים מבלי להיות נוכחים בכלל במרחב האווירי של אוקראינה. האמצעי המוכר ביותר הוא אמנם איסוף מודיעין חזותי מלוויינים, אך מזג האוויר סגרירי והעננות נמוכה ולכן לווייני הצילום הרגילים אינם יעילים במצב הזה. בנוסף, מל"טי הריגול האמריקניים, אם יישלחו מעל שמי אוקראינה, יופלו על-ידי הרוסים - וגם יהוו עילה לפוטין לטעון שנאט"ו, למרות הצהרותיה, נלחמת ישירות עבור אוקראינה במרחב הריבוני שלה. טענה זו עלולה להוביל גם למלחמת עולם שלישית, דבר שהמערב כמובן לא רוצה, במיוחד אחרי שפוטין העמיד את כוחותיו הגרעיניים בכוננות מיוחדות.
אז איך בכל זאת מעבירים מידע לאוקראינים? ישנם לוויינים שמצוידים במכ"מ שמייצר תמונה סינתטית באמצעות משוב שהוא מקבל מהקרקע: הלוויינים האלו יכולים לפעול גם דרך עננים ובמזג אוויר גרוע, והתמונות שהם מספקים מדויקות מאוד. אמצעי איסוף נוסף הוא הסייבר לסוגיו, אבל בעיקר האזנות לכוחות הרוסיים - שחלקם אפילו משתמשים, כך מספרים לי, ברשתות קשר גלויות לחלוטין ולא מוצפנות. לכן האמריקנים ואפילו האוקראינים יכולים לשמוע מה קורה בצבא רוסיה, וגם לאתר בדיוק היכן נמצאים החיילים והמפקדים הרוסים שאותם הם שומעים ומקליטים. כן, ההאזנות הישנות והטובות מספקות את עיקר המידע רב-הערך על מצב הכוחות הרוסיים, על המורל שלהם, על מצב האספקה שלהם וכל יתר הדברים.
צבא אוקראינה מפעיל מל"טים מתוצרת טורקיה ששמם ביירקטאר, אבל עושה זאת במשורה, מפני שהרוסים יכולים להפיל את המל"טים האלו יחסית בקלות. לכן צבא אוקראינה משתמש ברחפנים, שאותם הרוסים מתקשים מאוד להפיל באמצעי ההגנה האווירית בתוך ומסביב לכוחות שלהם.
ממד נוסף של איסוף מודיעין, בעיקר לצרכי התרעה ובקרה, הם מטוסי השליטה ובקרה (AWACS) של הבריטים והאמריקנים. המטוסים מצוידים באנטנות גדולות שמתנשאות כפטרייה מעל גוף המטוס, והם טסים מחוץ לשטח האווירי הריבוני של אוקראינה, למעשה מאות קילומטרים משם. הם גם משמשים להאזנות וגם מאפשרים לקבל באמצעות המכ"מ החזק שלהם תמונה ויזואלית מפורטת של פריסת הכוחות מעל הקרקע. מטוסי התרעה ובקרה אלה יכולים להתריע מפני שיגור טילים ומפני מטוסים רוסיים מבלי להיות בכלל בקרבת זירת הלחימה. רוב המטוסים הללו טסים מעל השטח האווירי של פולין, רומניה, ומולדובה.
לאור כל אלה, לאוקראינים יש מידע מודיעיני טוב יחסית, אך לא בכל הגזרות: למשל, בגזרת חופי הים השחור של אוקראינה מטוסי ההתרעה והבקרה האמריקניים והבריטיים נזהרים לטוס. הסיבה היא שהמטוסים הרוסיים טסים בכל החלק הצפוני של הים השחור וים אזוב, ונמנעים מלהיכנס לשטח פולין, רומניה ומולדובה - שבהם מטוסי ה-AWACS פעילים.