סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן) אמר היום (שבת) כי פיקוד העורף מחפש אחר 800 ישראלים שקיים חשש כי נחשפו לזן החדש אומיקרון, שלפי החשד מדבק הרבה יותר מזן הדלתא.
באירוע "שבתרבות" שהתקיים במבשרת ציון אמר סגן השר כי פיקוד העורף נדרך במהירות ואנשיו החלו באופן מיידי בחיפושים נרחבים על מנת לקטוע את שרשראות ההדבקה הפוטנציאליות במהירות האפשרית. "הווריאנט שהתגלה מדאיג, ויתכן שהוא יותר מדבק מהקודם לו. לכן נערכנו אליו במהירות גבוהה", אמר שוסטר והוסיף כי לקראת כינוס קבינט הקורונה הערב צפויים השרים להחליט אם להטיל סינון גדול יותר על הנכנסים לישראל דרך נתב"ג.
3 צפייה בגלריה
נוסעים לאחר חזרתם לארץ בנתב"ג
נוסעים לאחר חזרתם לארץ בנתב"ג
נתב"ג, אמש
(צילום: יובל חן )
3 צפייה בגלריה
אלון שוסטר בשבתרבות מבשרת ציון
אלון שוסטר בשבתרבות מבשרת ציון
אלון שוסטר בשבתרבות מבשרת ציון
(צילום: עיריית מבשרת ציון)

הזן החדש שמדאיג את העולם - כתבות נוספות

שוסטר הזכיר כי משרד הביטחון פתח מחדש את מלוניות הקורונה כבר אתמול, וכי אנשי פיקוד העורף כבר מחפשים את מאות הנוסעים שהגיעו מהמדינות החשודות בימים האחרונים. "בכל מקרה, עד שנדע אם החיסון תקף גם לווריאנט הזה - יש צורך להירתמות מצד הציבור לחיסונים. גם לבוסטר, וגם בקרב ילדים", אמר. "הדרך שבה מחוסנים עוברים את המחלה מוכיחה שהוא הכרחי". באשר להערכות לימים הקרובים אמר שוסטר כי "משרד הביטחון נמצא חזק בתמונה יחד עם משרד הבריאות, ואנחנו מוכנים לגייס את כל מי שצריך כדי ליישם את הבדיקות ואת הבידוד".
תת אלוף רלי מרגלית, הממונה על מפקדת הקורונה "אלון" של פיקוד העורף, התייחס בהצהרה הערב להשפעה של גילוי הזן על עבודת המפקדה. הוא ציין כי "אנחנו בפתחו של אירוע משמעותי". לדבריו, "לפני מספר ימים זיהינו בצורה מאוד מהירה וריאנט חדש, אנחנו לא יודעים להגיד מה בדיוק יש פה רק יודעים שיש פה איזה שהיא הצטברות של כמות גדלה של מוטציות עם וריאנט שחריגה ומלמדת על אפשרות שהוא עלול לפגוע בצורה משמעותית במאמצי ישראל בהתמודדות עם הקורונה".
הוא הוסיף: "אנחנו מנסים לסייע לעצור את זה ככל שאפשר. הווריאנט מתפשט מאוד מהר וקצב העלייה שלו והתבססות שלו מאוד מהיר, בשל כך נכון לעשות את הפעולות מהר. אם נחכה יכול להיות שזה יברח. המזל הגדול שלנו בעת הזאת זה שכמות המאומתים שיש בישראל נמוכה. יש לנו כוח אדם שמספק להתמודד עם אירוע של התפרצות אני מאוד מקווה שלא יצא משליטה אבל אנחנו יכולים כרגע עם כוח האדם שיש לנו עושים פעולות מאוד ממוקדות ומגיעים לאותם אנשים. אנחנו חוקרים את המגעים של כל אחד, ואת המגעים של המגעים, מרחיבים ככל שצריך".

הזן החדש מעורר דאגה רבה ברחבי העולם. שורת מדינות כבר הלכו בעקבות ישראל והודיעו על הגבלה או עצירה מוחלטת של הטיסות מדרום יבשת אפריקה. החשש נובע מהעובדה שבניגוד לזנים קודמים, באומיקרון מופיעות כ-50 מוטציות, יותר מ-30 מהן בחלבון הספייק שקשור ליכולתו של הנגיף לחדור לתאי האדם ובכך להתפשט בגוף, ושעל בסיסו פותחו החיסונים. כבר שלשום הזהירו רשויות הבריאות הבריטיות כי מדובר בזן המדאיג ביותר שהן נתקלו בו עד עתה, וציינו כי חלבון הספייק שלו שונה "דרמטית" מזה של הזן המקורי של הנגיף, אותו זן שהתגלה בסין לפני כשנתיים.
3 צפייה בגלריה
 קורונה
 קורונה
חשש שהזן החדש מדבק הרבה יותר
(צילום: shutterstock)
חברת ביונטק הגרמנית, מפתחת החיסון של פייזר, מסרה אמש כי תודיע תוך שבועיים אם החיסון עמיד בפני הזן החדש. בזכות טכנולוגיית ה-mRNA החדשנית, שעליה מבוסס החיסון, ניתן תוך שישה שבועות לעדכן את החיסון נגד כל וריאנט, אם יהיה צורך בכך.
גם חברת התרופות האמריקנית מודרנה פרסמה הצהרה בנוגע לזן החדש וציינה כי "תקדם במהירות" חיסון ספציפי נגדו. בהצהרה נכתב: "החיסון הזה הוא חלק מאסטרטגיית החברה לקדם חיסונים ספציפיים נגד זנים שמעוררים דאגה משמעותית". לדברי מודרנה, "כבר הוכחנו שיש לנו יכולת לקדם חיסונים חדשים לבדיקות קליניות תוך 60 עד 90 ימים".