ברחבי העולם יש התוהים היום (שבת) בקול רם מדוע בחר ארגון הבריאות העולמי לכנות את הזן החדש והמדאיג של נגיף הקורונה דווקא בשמה של האות היוונית "אומיקרון" (Omicron), ולדלג בדרך על שתי האותיות הקודמות לה – האות Nu והאות Xi. במערב חושדים שההחלטה לדלג על Xi התקבלה משום שכך כותבים בלועזית את שמו של נשיא סין שי ג'ינפינג (Xi Jinping), ושהארגון רצה שלא להכעיסו.
5 צפייה בגלריה
נגיף קורונה זן אומיקרון נשיא סין שי ג'ינפינג
נגיף קורונה זן אומיקרון נשיא סין שי ג'ינפינג
הנשיא סין והאות Xi. הכול כדי לשמור על כבודו?
( צילום: AP, shutterstock)
5 צפייה בגלריה
נמל תעופה ביוהנסבורג
נמל תעופה ביוהנסבורג
בדיקת קורונה בנמל התעופה ביוהנסבורג לפני הטיסה ללונדון, בסוף השבוע
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח טיסות בנמל תעופה הית'רו
לוח הטיסות בנמל התעופה הית'רו בלונדון. העולם מביט בדאגה
(צילום: AP)
ארגון הבריאות העולמי, נזכיר, מקפיד לתת לכל זן משמעותי חדש של הנגיף שם משלו, כדי שלאנשים שאינם משתייכים לקהילה המדעית יהיה קל יותר לזהותו, והוא אימץ את הנוהג לכנות את הזנים על שמות האותיות באלפבית היווני. כן למשל בתחילת השנה נעשה מוכר בעולם זן דלתא, המכונה על שם האות הרביעית באלפבית היווני. על-ידי מתן שמות של אותיות, שהם שמות טכניים למדי, מנסה ארגון הבריאות שלא לתת לנגיפים שמות שיפגעו בשמם הטוב של עמים ומדינות: כך למשל הנגיף המקורי, שכונה בפי רבים "הנגיף הסיני" בשל העובדה שהתגלה לראשונה בסין, קיבל את השם הרשמי SARS‑CoV‑2, ו"הזן ההודי", שהתגלה לראשונה בהודו, קיבל את הכינוי הרשמי "זן דלתא".
בימים האחרונים, כשהתברר כי הזן B.1.1.529 שהתגלה בדרום יבשת אפריקה מסתמן כזן מידבק ומדאיג במיוחד, ההערכה הייתה כי הכינוי הרשמי שידביק לו ארגון הבריאות העולמי יהיה Nu, האות הבאה באלפבית היווני שנותרה פנויה אחרי חלוקת השמות לזנים החשובים האחרים שכבר התגלו. אלא שאתמול הכריז ארגון הבריאות כי שמו של הזן החדש יהיה דווקא אומיקרון, ופירוש הדבר שהוא דילג לא רק על Nu, אלא גם על האות הבאה אחריה – Xi.
5 צפייה בגלריה
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס. מואשם שהוא משרתה של סין
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
זן קורונה אומיקרון אלפבית יווני
זן קורונה אומיקרון אלפבית יווני
האלפבית היווני. לא להדביק סטיגמות
(צילום: shutterstock)
בעולם תהו במהלך סוף השבוע מה גרם להחלטה הזו, ובאשר לכל אות הועלתה השערה מרכזית אחת. רבים מאמינים כי על האות Nu הוחלט לדלג משום שהיא עלולה הייתה ליצור מצב מביך לדוברי האנגלית, שבו הזן החדש יסומן בשתי המילים Nu variant, שהגייתן תהיה זהה להגיית המילים new variant – "זן חדש". במקרה כזה, דוברי האנגלית עלולים לחשוב שמדובר בתיאור מעמדו של הנגיף, ולא בשמו. יצוין כי שמה של האות היוונית Nu אמור להיהגות כ"נִי", אך לכול ברור כי דוברי האנגלית יתפתו להגות את שמה "נוּ" בשל האופן שבו הוא נכתב.
אשר לאות הבאה בתור, Xi, ההערכה של רבים היא שהדילוג עליה נובע מהרצון להימנע מסימון הנגיף באותיות הזהות לסימון שם משפחתו של נשיא סין שי ג'ינפינג. סין הרבתה לכעוס בשנה שעברה על הנטייה העולמית לכנות את נגיף הקורונה "הנגיף הסיני" – מעשה שעליו חזר אז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוב ושוב. אם כך אכן פעל ארגון הבריאות העולמי, הדבר עלול לקומם את מבקריה החריפים של סין בעולם: אלה, בראשות טראמפ, כבר האשימו בשנה האחרונה פעמים רבות את ארגון הבריאות כי הוא נשלט למעשה על-ידי סין ונוקט נגדה יד רכה מדי, גם בכל הקשור לניסיון לברר את מקורו של נגיף הקורונה, שהתפרצותו הראשונה נרשמה בעיר הסינית ווהאן.
התגובות בטוויטר: "מדלגים על האות Xi!"

מבקרי סין טוענים כי לנשיא שי יש השפעה גדולה על מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, שארצו, אתיופיה, נהנית מהשקעות גדולות שמבצעת בה סין. ב"דיילי מייל" הבריטי מציינים כי טדרוס הואשם בעבר בין השאר כי הוא מקדם לתפקידים בכירים מועמדים המועדפים על בייג'ינג.
דוברת מטעם ארגון הבריאות העולמי שנשאלה על-ידי העיתון האמריקני "ניו יורק פוסט" מהי הסיבה לדילוג על שתי אותיות בדרך ל"אומיקרון", אישרה כי הסיבה לדילוג על Nu היא החשש שהשם ייקרא כמו new variant, אך כשהתייחסה לדילוג על Xi נמנעה מלהזכיר את נשיא סין, והסתפקה באמירה הזו: "דילגנו עליה כי האות הזו משמשת כשם משפחה נפוץ, ולפי הכללים שעל פיהם אנחנו נותנים שמות לזנים, עלינו להימנע ממתן שמות של מקומות, אנשים בעלי חיים וכו' כדי להימנע מהדבקת סטיגמות".
טד קרוז: איך נבטח בהם במגפה הבאה?

הסנאטור האמריקני טד קרוז, איש המפלגה הרפובליקנית ואחד ממבקריה החריפים ביותר של סין בארה"ב, שיתף הלילה ציוץ שבו דיווח עורך בעיתון הבריטי "טלגרף" כי מקור בארגון הבריאות הודה בפניו שהדילוג על האות Xi נועד למנוע "הדבקת סטיגמה לאזור מסוים". בשיתוף הציוץ כתב קרוז: "אם ארגון הבריאות העולמי פוחד מהמפלגה הקומוניסטית הסינית, איך אפשר לבטוח בהם שיחשפו את אחריותה של סין בפעם הבאה שהיא מנסה לטייח מגפה עולמית קטסטרופלית?".