1 צפייה בגלריה
מרד בר כוכבא ל"כ בעומר ספר אהרון עבדי
מרד בר כוכבא ל"כ בעומר ספר אהרון עבדי
(אתר סימניה)
צמצום המקום שמקבלת הדת במרחב הישראלי יביא לחורבנה - כך טען כאן יעקב פלבינסקי בהתבסס על דברים שכתב בעבר הרב המנוח יונתן זקס. הוא הוסיף שלדברי זקס, "כל פעם שהיהודים איבדו את חזונם הדתי... הם איבדו את ריבונותם". אינני יודע מה מופרך יותר: הטיעון עצמו או הסתמכותו על טענה היסטורית.
אינני בקיא בכתבי הרב זקס, אולם בניגוד לטענתו כפי שהוצגה במאמר, העם שמכונה היום יהודי איבד את ריבונותו בהיסטוריה בעיקר מסיבות פוליטיות גלובליות כמו התעצמות פרס או רומי. אם הייתה תרומה עצמית לאובדן הריבונות, רבים זוקפים זאת דווקא לפנאטים דתיים ולאומניים דוגמת רבי עקיבא ובר כוכבא, שבמאבקם חסר התוחלת ברומאים האיצו אם לא הביאו במו ידיהם את אובדן הריבונות בימי בית שני.
הטענה מגוחכת עוד יותר כשנזכרים שהדת היהודית הומצאה על ידי רבן יוחנן בן זכאי, כשברח מירושלים ליבנה תוך שהוא מוותר על הריבונות לטובת האמונה, ופותחה בתקופה שבה ליהודים לא הייתה כל ריבונות. למעשה, הדת הזו, להבדיל מדת הקורבנות שהיא החליפה, לא התקיימה במסגרת ריבונית עד 1948, וגם אז – בוני המדינה לא חלמו לתת לה מעמד משמעותי. להיפך, התנועה הציונית שהקימה את המדינה לא הייתה בראשיתה רק חילונית אלא אפילו אנטי-דתית, מתוך תובנה שהדת היהודית פותחה בגלות ומתאימה לגלות, ובמדינה ריבונית רק תזיק.
נתיב המילוט שלנו הוא דווקא השתחררות מכבלי הדת היהודית, וחתירה לבניית ישראליות חילונית המתבססת על המסורת, ההיסטוריה והתרבות שנוצרו כאן במאה השנים האחרונות
למעשה, העובדה שהיהודים "איבדו את חזונם הדתי" בתחילת המאה ה-20 היא זו שאפשרה להם לייצר ריבונות. ועל זה נאמר בפרפרזה על מקור ישראלי חילוני: "הפוך פלבינסקי, הפוך". לא רק שאני סבור שעמדתו של זקס שגויה ומבוססת על עיוות ההיסטוריה, אני חושב שההיפך הוא הנכון. התחזקות הכוח הפוליטי הדתי בישראל והעצמת הדת במרחב הישראלי, על ידי כפייה דתית והדתה, הם אלו שיסכנו את קיומנו.
המדינה משגשגת היום בזכות מיעוט שרובו חילוני וסולד מהכפייה הדתית וההדתה. הדת, יחד עם יוקר המחיה, היא מהגורמים המרכזיים לתנועה עקבית של עזיבת הארץ על ידי הדור הצעיר של המיעוט הזה. "העצמת הדת" שעליה חלם זקס וחולם פלבינסקי, רק תגדיל את הפערים במדינה ותעודד את המהלך לנטישתה, וזאת הסכנה המרכזית לקיומה של מדינת ישראל. לכן הרחקת הדת מהמרחב הציבורי, צמצום הכפייה הדתית ועצירת תהליך ההדתה הם אלו שיבטיחו לנו את המשך הריבונות ולא להיפך.
נכון, האשם הוא גם בנו. הציונות החילונית המוקדמת עשתה שימוש חסר אחריות בדת היהודית לצרכיה הלאומיים, מאחר שראשיה, שהיו משוכנעים שהדתיים ממילא ייעלמו מהעולם תוך דור או שניים, חשבו שניתן יהיה לחלן בקלות את הדת הזו. הם כמובן טעו, ואנחנו אוכלים את פירות הבאושים של התפיסה הזו.
נתיב המילוט שלנו הוא דווקא השתחררות מכבלי הדת היהודית, וחתירה לבניית ישראליות חילונית המתבססת על המסורת, ההיסטוריה והתרבות המפוארות שנוצרו במקום הזה ביותר ממאה השנים האחרונות.
רם פרומן הפורום החילוניד''ר רם פרומןיונתן בלום
פלבינסקי מתייחס לקיומה של תחבורה ציבורית חלקית בגוש דן בשבת ובחגים כהוכחה להידרדרות. מבחינתי מדובר בניצנים של תקומה. העובדה שהיא כה חלקית מקוממת. חודשי החגים על ריבוי ימי המנוחה שבהם מבהירים עד כמה תושבים בכל רחבי הארץ זכאים לתחבורה ציבורית בתקופות הללו, בין אם לצורך ביקור קרוב משפחה שמאושפז בבית חולים או בילוי בים. זה חשוב כלכלית, סביבתית וכמובן גם חילונית.
שרת התחבורה מירב מיכאלי אמורה להיות מחויבת לנושא, והגיע הזמן שנראה ממנה תוצאות בתחום הכה חשוב הזה. אני מאחל לכולנו שנגיע ליום שבו אוכל להוכיח לפלבינסקי שקיומה של תחבורה ציבורית שוקקת בשבתות רק חיזקה את קיומנו כאן.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com