גורמים בליכוד אמרו בצהריים (שני) בצל מחאת הענק מחוץ לכנסת, כי בשעות האחרונות נראה שהרוח נושבת לעבר פשרת נשיא המדינה יצחק הרצוג - אותה הציג אמש. יותר ויותר חברי כנסת בקואליציה סבורים שיש לקבל את פשרת הנשיא כבסיס למשא ומתן, ולא להמשיך את הליך החקיקה כפי שהוא. חלק מהח"כים אף פנו לסביבת נתניהו אחרי המהומה בוועדת החוקה, ואמרו כי יש לפעול להורדת גובה הלהבות.
כמה מהם אף התבטאו פומבית והציגו את עמדתם, כך למשל חבר הכנסת יולי אדלשטיין מהליכוד צייץ בטוויטר: "השינויים במערכת המשפט הם בנפשנו, ועל מנת לבצעם - אנו חייבים להתחיל בהידברות מיד. זה לא משחק סכום אפס והמטרה היא שינוי עמוק ונחוץ במערכת המשפט". לדבריו, "למעט ניצים קיצוניים, כולם מבינים את חשיבות העניין ולכן אין שום סיבה להתבצר בעמדות, כשאפשר וצריך לעשות זאת יחד, לטובת כל עם ישראל".
2 צפייה בגלריה
בליכוד משנים כיוון? "הרוח נושבת לפרשת הרצוג"
בליכוד משנים כיוון? "הרוח נושבת לפרשת הרצוג"
בליכוד משנים כיוון? "הרוח נושבת לפרשת הרצוג"
(צילום: אלכס קולומויסקי, יריב כץ, רויטרס)
2 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
"אין שום סיבה להתבצר בעמדות". אדלשטיין
(צילום: מוטי קמחי)

יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת דוד ביטן, הציג בריאיון ל-ynet radio את מתווה הפשרה שלו, אך המשיך בקו שנקט שר המשפטים, חברו למפלגה יריב לוין, ועמד בסירובו להקפיא את החקיקה. "צריכים להגיע לפשרה, אין על זה ויכוח. היום כולם מבינים את זה, וגם אלה שהתנגדו לפשרה מבינים את זה, אבל שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ".
"אמרנו מראש שנעשה שינויים במערכת המשפט, ולכן את זה צריך לעשות רק בחקיקה. בוודאי שהתחלנו את החקיקה, אבל יש אפשרות להגיע לפשרה, יש דברים שאין בעיה להגיע בהם לפשרה. לוין ורוטמן אמרו כל הזמן שהם פתוחים לשמוע הערות. הסוגייה המרכזית היא הוועדה לבחירת שופטים, ששם יש קושי להגיע לפשרה אבל היא אפשרית".
הוא נשאל מדוע לא ניתן לעצור את הליך החקיקה והשיב: "ההשהייה הפכה להורדת ידיים בין אופוזיציה לקואליציה. אנחנו אומרים 'לא נקפיא' והם אומרים 'תקפיאו כדי שנשב למשא ומתן' וזה בדיוק העניין. צריך לכבד את נשיא המדינה במובן של המתווה, אבל כדי לעצור או לא לעצור שני הצדדים צריכים לגלות מנהיגות ולנקוט בפעולה". ביטן, שהיה בעבר יו"ר הקואליציה, הציע להמשיך את התהליך, אך "להכניס כמה אפשרויות בקריאה ראשונה, ואז לשבת למשא ומתן אמיתי".
בינתיים, ובניגוד להצעת הרצוג, שלב החקיקה יצא היום רשמית לדרך בוועדת החוקה - שם עברו כמה מסעיפי המהפכה המשפטית. בין היתר אושרו לקריאה ראשונה ההצעות לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ולאיסור פסילת חוקי יסוד על ידי בג"ץ.
המשך ההליך כסדרו לא הפתיע, שכן כבר אמש הבהיר שר המשפטים לוין בתגובה לנאום הרצוג לאומה שלא יעצור את החקיקה. הוא אמנם לא שלל את התוכנית שהציע הנשיא, אך הדגיש כי אין בכוונתו לעכב את ההצבעות בכנסת.