1 צפייה בגלריה
חגיגות המתיישבים לאחר ההודעה על הסדרה של 10 מאחזים
חגיגות המתיישבים לאחר ההודעה על הסדרה של 10 מאחזים
"יום גדול". תושבים ביהודה ושומרון חוגגים את הכשרת המאחזים
לילה של חגיגות עבר על התושבים במאחזים ביהודה ושומרון, לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני הודיע אמש (ראשון) על הכשרת מאחזים בלתי-חוקיים. בנוסף הודיע הקבינט על כינוס מועצת התכנון העליונה (מת"ע), הפועלת תחת המנהל האזרחי, כבר בשבוע הבא, על מנת לאשר בניית יחידות דיור חדשות בהתנחלויות קיימות, שבהן כבר מתגוררים אלפי מתנחלים ומשפחות.
בעקבות ההודעה נקבה הממשלה בשמותיהם של תשעה מאחזים - שחרית, גבעת ארנון, אביגיל, עשהאל, גבעת הראל וגבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה ושדה בועז - וחבריה הגיעו על מנת להשתתף בחגיגות. השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק ביקרה במאחז בית חוגלה שבבנימין, ואמרה לחוגגים כי "לפנינו עוד דרך ארוכה - לא נוותר עד שנשלים את הסדרת ההתיישבות כולה". היא אף בירכה על "קידום ובנייה בהתיישבות הוותיקה".

תהליך ההסדרה, במהלכו יחוברו המאחזים לתשתיות חשמל ומים, עשוי להימשך חודשים ארוכים והוא תלוי באופיו של כל מאחז. על פי ההערכות מספר מאחזים יוכשרו כבר בסוף 2023, אך חלקם יוכשרו רק כעבור שנה או שנתיים בשל מצבם המשפטי המורכב. פרט לכך, המהלך גורר תגובות גם מצד האמריקאים שמתנגדים אליו וייתכן כי ינסו להשפיע על הוצאתו לפועל.
למרות זאת, חגג הלילה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם תושבי שדה בועז שבגוש עציון, ואמר כי "זה יום גדול וצעד חשוב, אבל אני מקווה שזו רק ההתחלה". לדבריו, השרים סיכמו את המשך ההסדרה מול ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד "המשך פעולות הענישה, הרתעה וסיכול הטרור".
הוא אף התייחס למבצע במזרח ירושלים שלדבריו "יצא אתמול לדרך" בעקבות הפיגוע בשכונת רמות, ואמר כי "נתניהו קיבל את עמדתי והבין שזה קריטי למלחמה בטרור. המבצע ימשך במטרה להחזיר את המשילות גם לשכונות מזרח העיר. ניתן תשובה לטרור גם במכה חזקה וגם בהתיישבות".
את המאבק על הסדרת המאחזים והכשרתם הובילו ראשי ומקימי פורום "ההתיישבות הצעירה" - אורי ברטפלד, אליהו עטיה, אוריה לוברבוים, איתי זר ועטרה כהן. הם יצאו בקמפיינים רבים, בהם הקמת מאהל בדואי מחוץ למשרד ראש הממשלה וקראו לשרים לזרז את המהלך.