לקראת שביתה: נציגי הגננות במעונות היום המפוקחים לגיל הרך, שמיועדים לגילאי לידה עד 3, מאיימות לפתוח בשביתה בתחילת שבוע הבא במחאה על תנאי העבודה שלהן. מי שישלמו את המחיר הם כ-50 אלף פעוטות שלא תהיה עבורם מסגרת חלופית החל מיום ראשון הקרוב - והוריהם שלא יוכלו לצאת לעבוד. חלק גדול מהנפגעים יהיו ממשפחות קשות יום, חלקן אמהות חד-הוריות, שייאלצו למצוא פתרון חלופי לילדיהם.
לפני יותר מחודש התריעו הארגונים שייצאו בשביתה במידה שלא יינתן מענה למחסור החמור בכוח אדם עליו הם מדווחים, אך עדיין לא נמצא פתרון. למרות הדד-ליין שהציבו ביום ראשון - עד כה לא פתחו נציגי הממשלה במו"מ עימם.
3 צפייה בגלריה
הפגנה של מעונות היום בצומת קפלן בת"א
הפגנה של מעונות היום בצומת קפלן בת"א
הפגנת עובדות המעונות המפוקחים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
עליזה אתחדיה מטפלת במעון נעמת בת"א
עליזה אתחדיה מטפלת במעון נעמת בת"א
"נאבקים על עתיד חינוך הגיל הרך". מעון נעמת בתל אביב
אתמול (רביעי) כבר החלו עיצומים במעונות ויצו, נעמת, אמונה ונשי חירות, והם נפתחו בשעה 10. אם לא תהיה פריצת דרך — החל מיום ראשון הם יסגרו את שעריהם ללא הגבלת זמן. "אנחנו נאבקים על עתיד חינוך הגיל הרך", מסרו הארגונים. "מעונות היום המפוקחים סובלים ממחסור של מאות עובדות ועובדים עקב השכר הנמוך והתנאים המורכבים. זו הפקרות".
הורי הפעוטות מודאגים כי בהעדר מסגרת ייאלצו לוותר על ימי עבודה. "זה לא פשוט, אנחנו אנשים עובדים, כל כך חיכינו כבר לחזור לשגרה", מספרת מוריה סבג, שבתה אילה בת השנתיים נמצאת במעון של 'אמונה' בירושלים. "רק עכשיו הסתיימו החופשים. כדי שהילדה תעבור תהליך הסתגלות מיטבי היא צריכה רצף, וזה לא קורה. פעם הולכים לגן, פעם לא. זה לא מצב נוח. זה מאוד קשה לילדים. ילדים צריכים מסגרת, חברה, ילדים סביבם. אנחנו לא יכולים לספק זאת, וזה גורם למתחים וללחצים בבית".
3 צפייה בגלריה
היערכות לפתיחת מעון ויצו בתל אביב
היערכות לפתיחת מעון ויצו בתל אביב
ההורים מעודדים את הגננות לשבות. מעון ויצו בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
למרות הקשיים הצפויים, מוריה, כמו הורים רבים, מעודדת את השביתה: "אנחנו מבינים את הצורך של הגננות לשבות. אנחנו רואים שהן עובדות כל כך קשה וכואב לנו לדעת שאלו התנאים שלהן".
במעונות היום מועסקות יותר מ-16,000 עובדות בתפקידי מנהלות, מחנכות-מטפלות ומבשלות. לטענת נציגי העובדים, המחסור במטפלות לא מאפשר טיפול מיטבי בילדים.
"עשר שנים שאני במעון מטפלת בגילאי שנה וחצי עד שנתיים. אנחנו מתמודדים עם מחסור תמידי בכוח אדם. המשמעות היא שלפעמים אין לנו ימי חופש, שאנחנו עובדות שישה ימים בשבוע כי אין מי שיחליף אותנו, שאנחנו לא תמיד יכולות לקחת הפסקה", סיפרה הודיה יהודה, מטפלת במעון מירושלים. "אני עובדת בתנאים של שמונה ילדים על מטפלת אחת, ובכיתות של הבוגרים יותר זה 11 למטפלת. זה המון ילדים על מטפלת אחת. ילד צריך חום ואהבה, ואנחנו לא תמיד מגיעות לכל אחד. זה גיל קטן עם המון אחריות, זו עבודה פיזית קשה, צריך הרבה הכלה וסבלנות. בתנאים הקיימים אנחנו לא תמיד מצליחות לתת להם את הכי טוב שאנחנו יכולות".