4 צפייה בגלריה
גדוד הלוחמות הראשון בצה''ל של חיל האיסוף הקרבי
גדוד הלוחמות הראשון בצה''ל של חיל האיסוף הקרבי
לוחמות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
בעקבות הלחץ שמופעל על הרמטכ"ל אביב כוכבי ובכירי הצבא מצד רבנים בציונות הדתית שמתנגדים לשילובן של נשים ביחידות לוחמות, פנה היום (שישי) פורום דבורה, המאגד שורת נשים שכיהנו בתפקידים ביטחוניים, חלקם בכירים, לרמטכ"ל בקריאה לעמוד על דבריו בעניין ערך השוויון בצבא.
"אנו אוחזות בחזון של ייצוג שוויוני לנשים במוקדי קבלת החלטות על בסיס ההבנה כי יש בכך לתרום לביטחון הלאומי של ישראל", כתבו החתומות על המכתב, בהן נציבת שב"ס הראשונה אורית אדטו היוהל"ם לשעבר גילה כליפי-אמיר, ועדי ברשדסקי, שהייתה האישה הראשונה שמונתה לנספח צה"ל במדינה זרה. "אחת מהדרכים להתקדם לעבר החזון היא קידום תנאים מלאים לשוויון הזדמנויות מהותי לנשים בחברה הישראלית בכלל ובמהלך השירות הצבאי בצה"ל בפרט.
"כמו יתר הציבור, עקבנו בימים האחרונים אחר הדיווחים על הכוונה לפתוח את יחידת 669 לשירות נשים, ויחידות נוספות ובהן פיילוט לשילוב נשים בחי"ר", כתבו שולחות המכתב. "כן שמענו על לחצים כבדים המופעלים על הרמטכ"ל מצד גורמים בציבור הדתי, לחזור בו מהחלטתו. כידוע, פקודת השירות המשותף שמסדירה את שירות החיילים הדתיים לצד נשים קיבלה את ברכת הדרך של הרבנים המרכזיים בציונות הדתית, וזאת לאחר שעודכנה פעמיים על פי דרישותיהם ולמרות הסתייכויות ארגוני הנשים מעדכון זה. משעה שעוגנה הפקודה, כיכת השאלה באילו יחידות נשים תוכלנה לתרום את חלקן לצבא ההגנה לישראל בשאלת השירות המשותף איננה אלא פגיעה מקוממת בזכויות הנשים המשרתות בצה"ל".
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי מדליק נר שלישי של חנוכה עם חיילי וחיילות בה״ד 6 מפרשת דן שרוני
אביב כוכבי מדליק נר שלישי של חנוכה עם חיילי וחיילות בה״ד 6 מפרשת דן שרוני
הרמטכ"ל בפגישה עם חיילות
(צילום: דובר צה"ל)
במכתב צוין כי "אנו מברכות על תרומתם של כלל המשרתות והמשרתים בצה"ל, ובעיקר בתפקידי לחימה ומדעות לחובתו של הצבא לאפשר שירות מכבד לכל חייל וחיילת - תהיה אמונתם וזהותם אשר תהיה. אולם, מקום שבו הצבא נסוג מהחלטות שקיבל בעקבות קבוצות לחץ - חזק ככל שיהיה - האו מסוכן ואינו עולה בקנה אחד עם הבהרת הרמטכ"ל למפקדים ולמפקדות כפי שפורסמה באגרת השבוע: 'על המשתרים בצה"ל מוטלת החובה לבצע את משימותיהם, ועליכם מוטלת החובה לייצר סביבה בטוחה, הוגנת ושוויונית, שתכבד כל משרת ומשרתת, סביבה שמבטאת את ערכי העם היהודי, רוח צה"ל והחברה הישראלית שעליה אנו מגינים".
4 צפייה בגלריה
מודעה
מודעה
המכתב שנשלח לרמטכ"ל מרבני הציונות הדתית
הבכירות לשעבר הדגישו כי "אנו בטוחות כי הרמטכ"ל ומפקדי צה"ל ידעו לעמוד מול כל אותם לחצים להמשיך לקיים את לשון החוק כמתחייב. נשמח לסייע לכל גורם רלוונטי מתוך הניסיון העשיר שלנו כקצינות, מפקדות ומומחיות".
באיגרת ששלח על רקע הדרתה של קצינת החינוך של חטיבת גבעתי מהנחיית טקס ההשבעה בכותל המערבי בשל לחץ מצד הקרן למורשת הכותל, כתב הרמטכ"ל כי "הבעיה בהחלטת המפקדים היא כפולה – ראשית, פגיעה בכבודה של הקצינה ואפלייתה רק על בסיס המגדר שלה סותרות לחלוטין את רוח צה"ל. ההחלטה פוגעת בערכים הבסיסיים ביותר שעליהם מושתת צה"ל ובראשם ערך כבוד האדם, שבמרכזו עיקרון השוויון בין כולם ושוויון בין נשים לגברים. בצה"ל, אבחנה בין אישה לגבר יכולה להתקיים רק על בסיס מקצועי וענייני. שנית, ההחלטה מנוגדת לפקודות הצבא ולפקודת 'השירות המשותף'".
כוכבי הוסיף כי "עוד בעיה חמורה הייתה באירוע - והיא השפעתו של גורם חיצוני שאינו מצה"ל על תהליך קבלת ההחלטות של המפקדים. רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים ואת הנורמות ביחידה, ורק הם קובעים מהם הכללים ביחידה. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד".
4 צפייה בגלריה
לוחמי גולני בטקס השבעה בכותל
לוחמי גולני בטקס השבעה בכותל
לוחמים בטקס השבעה בכותל המערבי
(צילום: דובר צה"ל)
לדברי כוכבי, "נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לצה"ל ושירותן הכרחי בצה"ל. הן מפקדות, הן מדריכות, הן חוקרות, הן לוחמות והן מבצעות משימות מסוגים רבים, ודינן הוא בדיוק כדין הגברים המשרתים בצה"ל. צה"ל הוא צבא העם, הפועל למען העם ומשרתים בו חיילים וחיילות מאוכלוסיות מגוונות שלכל אחת מהן כללי התנהגות ייחודיים.
"כדי לשמור על האחדות ביחידות צה"ל, השותפות הנדרשת לביצוע המשימות והממלכתיות, מוטלת עלינו החובה לכבד את התפיסות ואת ההשקפות של כל חייל ומפקד, אך בה בעת לשמור על כבודם של המשרתים האחרים ולפעול לאור הערכים של צה"ל".