3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בטקס הענקת פרס מצטייני הרמטכ"ל ליום העצמאות
אביב כוכבי בטקס הענקת פרס מצטייני הרמטכ"ל ליום העצמאות
נזהר והיסס בכל הנוגע לחיכוכים עם הדת והימין. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: יאיר שגיא)
הקדנציה של הרמטכ"ל אביב כוכבי, התאפיינה בזהירות ואף בהססנות בכל הנוגע ליחסי דת ומדינה וגם לחיכוכים עם הימין. כוכבי ראה מה קרה למועמד שכמעט עקף אותו במירוץ, אלוף ניצן אלון, אחרי שהפך לשנוא נפשם של המתנחלים בשל כהונתו כאלוף פיקוד המרכז. הוא גם הבין את הלקח של קודמו, רב אלוף (מיל') גדי איזנקוט, שנקלע ללא מעט שטחי אש, בעיקר בפרשת אלאור אזריה.
בכלל, חוסר מודעות פוליטית הוא לא בעיה אצל כוכבי. אבל דווקא עכשיו, בישורת האחרונה שלו בלשכת הרמטכ"ל, כוכבי מבין שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש. הוא כבר עשה זאת בנושאים כמו היסעים ומזון לחיילים, שבהם לא השקיע והבין שטעה. זה גם קרה במינויים, למשל השחרור של תת אלוף רפי מילוא מהקפאה (עקב כניסה לא מתואמת ללבנון) ועכשיו בענייני צבא וחברה.
אתמול, באיחור ניכר, הצבא העמיד במקום את מפקד חטיבת שומרון, אלוף משנה רועי צוויג. לפני שמתחילים לעסוק בתפקודו כמח"ט של גזרה נפיצה, צריך לזכור שהוא היה המפקד של יחידת מגלן בזמן פציעתו של הלוחם עילי חיות. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", התחקיר ביחידה טויח ובעקבות הפרסומים כאן אף נפתחה חקירה פלילית. צוויג נחשב לאחד מ"נערי כוכבי", ואכן במקום להעניש אותו או אפילו להמתין ולו למראית עין, הרמטכ"ל קידם אותו למח"ט, אחרי שני תפקידים בלבד בדרגת סגן אלוף.
3 צפייה בגלריה
אלוף משנה רועי צוויג מפקד החטיבה המרחבית שומרון
אלוף משנה רועי צוויג מפקד החטיבה המרחבית שומרון
אלוף משנה רועי צוויג. צה"ל העמיד אותו במקומו
גם בתוך הצבא לא אהבו את החסינות שכוכבי העניק לצוויג, שבינתיים חבר למתנחלים בגזרת שומרון, אולי כי הבין שהם יספקו לו את ההגנה הפוליטית שלה הוא זקוק בעקבות הביקורת החריפה שחטף בפרשת חיות. וכך, במהלך הקדנציה שלו הוא הצליח לסבך את צה"ל בשלושה אירועים שונים: תחילה הייתה זו עליית המאחז אביתר לקרקע ללא פינוי מיידי, מה שהפך לאירוע מתגלגל ומשבר פוליטי. לפני כחודשיים הגיעו גם אירועי קבר יוסף, שם הוכנסו כתבים ללא עדכון הפיקוד, מה שעלול היה לסכן את החיילים שהשתתפו במשימת השיפוץ, ועל כך הוסיף צוויג נאום תמוה בגוון דתי, שספג ביקורת חריפה.
באותו מקרה, אלוף הפיקוד יהודה פוקס כעס על צוויג והעיר לו, אולם בדובר צה"ל לא הוציאו הודעה על כך – וזה כנראה לא מקרי – ודבר ההערה פורסם ב"ידיעות אחרונות". נראה שהרמטכ"ל פשוט פחד להתעמת עם המתנחלים, אבל לא הבין כי שוב טעה בעניין צוויג, שהיכה בשלישית ביום ירושלים:ביום ראשון, באירוע בישיבת אלון מורה, נשא המח"ט דברים שלמעשה הביעו תמיכה חד־משמעית במפעל ההתנחלויות. "אומרים שההתיישבות והצבא הולכים ביחד", אמר. "אני אומר שההתיישבות והצבא חד הם".
כאן, בשעה טובה, הרמטכ"ל התעורר ודובר צה"ל הודיע כי מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת אלוף אבי בלוט, ערך לצוויג "שיחת הבהרה". מדובר צה"ל, שהוציא כראוי את ההודעה, נמסר כי בלוט העיר לקצין הן בעקבות תוכן הדברים שנשא והן על כך שהשתתף באירוע האזרחי ללא תיאום. עם זאת, יש לציין כי בלוט היה מח"ט הקומנדו בעת פציעתו של עילי חיות, וגם הוא היה חלק מהטיוח בפרשה. לא בלתי סביר להניח שההגנה על צוויג עד כה התאפשרה גם בזכות העובדה הזאת.
הנושא השני שהרמטכ"ל נדרש אליו הוא תקרית חמורה מהשבוע שעבר: קצינה בגבעתי התבקשה ברגע האחרון לא להנחות את טקס השבעת לוחמי החטיבה בכותל, בלחץ הקרן למורשת הכותל. באיגרת מיוחדת שהפיץ כוכבי נכתב כי "הבעיה בהחלטת המפקדים היא כפולה – ראשית, פגיעה בכבודה של הקצינה ואפלייתה רק על בסיס המגדר שלה סותרות לחלוטין את רוח צה"ל. ההחלטה פוגעת בערכים הבסיסיים ביותר שעליהם מושתת צה"ל ובראשם ערך כבוד האדם, שבמרכזו עיקרון השוויון בין כולם ושוויון בין נשים לגברים. בצה"ל, הבחנה בין אישה לגבר יכולה להתקיים רק על בסיס מקצועי וענייני. שנית, ההחלטה מנוגדת לפקודות הצבא ולפקודת 'השירות המשותף'".
3 צפייה בגלריה
לוחמי גולני בכותל
לוחמי גולני בכותל
כוכבי זעם על הדרת הקצינה מהנחיית טקס השבעה בכותל
(צילום: חדשות הכותל המערבי)
הרמטכ"ל אף קבע כי המניע להחלטה נבע מלחץ של גורמים חיצוניים, דבר שהוא לא מוכן לסבול: "עוד בעיה חמורה הייתה באירוע - והיא השפעתו של גורם חיצוני שאינו מצה"ל על תהליך קבלת ההחלטות של המפקדים. רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים ואת הנורמות ביחידה, ורק הם קובעים מהם הכללים ביחידה. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד".